Site icon מקומונט גבעת שמואל

אזרחות פורטוגלית  – האם גם אתם זכאים ?

עד לא מזמן, אם היינו שומעים את השם “פורטוגל”, לרוב המקום היה מצלצל לנו מוכר כאחת ממדינות אירופה, או לכל היותר הינו חושבים על אחלה מקום לטייל בו. אולם, בשנים האחרונות בעקבות החוק הפורטוגלי החדש, פורטוגל הפכה ליעד מבוקש עבור ישראלים, פחות בתחום התיירות ויותר בתחום קבלת אזרחות אירופאית.

מדוע המושג דרכון פורטוגלי דווקא מעורר עניין בקרב ישראלים?

בגדול, ממשלת פורטוגל וממשלת ספרד פתחו את שעריהן בשנים האחרונות לישראלים צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל, ע”י מתן אפשרות לקבלת אזרחות פורטוגלית או ספרדית, וע”י כך ליהנות גם מאזרחות אירופאית על הדרך. ההבדל העיקרי בין התהליך הספרדי לעומת התהליך האירופאי הוא קלות התהליך הפורטוגלי, שאינו כולל דרישות רבות ולכן קל יותר ליישום. בשורות הבאות, נפרט יותר על התנאים לזכאות לדרכון פורטוגלי.

התנאים העיקריים לקבלת דרכון פורטוגלי:

שלב מציאת הקשר בין שם המשפחה לצאצאי המגורשים

כמעט כל בקשה להוצאת דרכון פורטוגלי (או ספרדי לצורך העניין) מתחילה במציאת שם משפחה המעיד על קשר כלשהו לצאצאי המגורשים, בהתאם לרשימות רשמיות מטעם ממשלת פורטוגל. אולם, מציאת התאמה עם שם המשפחה איננה מספיקה, שכן יש צורך בהוכחות חותכות יותר בדמות מסמכים אמינים המוכיחים קשר היסטורי בין מבקשי הבקשה לבין צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל.

לכן, בכל אופן מומלץ להיעזר במומחים שיכולים למצוא עבורכם את אותו קשר היסטורי, אם אינכם מוצאים אותו בעצמכם. אגב, גם אם מצאתם מסמכים בעצמכם, תנו לאנשי מקצוע להעיף עליהם מבט ולאשר כי אכן מדובר בסוג המסמכים שיתקבלו אצל הקהילה היהודית, לשם הצלחת תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית.

Pixabay

 

כל הארץ מסמכים, מסמכים

כפי שכל אדם בר דעת יוכל לנחש, גם כאן יש צורך בהגשת ממסכים רבים ועמידה בתנאי בירוקרטיה מסוימים, בדרך לקבלת אזרחות פורטוגלית. לאחר שיש בידיכם מסמכים משפחתיים והוכחות חותכות כאמור, השלב הבא הינו הגשת המסמכים לקהילה היהודית בפורטוגל. ליתר דיוק, תצטרכו להגיש: צילום ת”ז ישראלים כולל ספח, צילום דרכון ישראלי, צילום תעודת נישואין, גירושין או כתובה (של מגיש\ת הבקשה או ההורים), צילום חשבון ארנונה\חשמל ישראלי, עץ שורשים, מכתב אישי ומסמכי ארכיון שונים. קיימים כמובן עוד מסמכים הנוגעים לישראלים שלא נולדו בארץ וכד’. כמו כן, יש לקחת בחשבון את צורך תרגום המסמכים או חלקם.

השלב הסופי והפורמאלי ביותר: הגשת המסמכים לממשלת פורטוגל

מדובר בשלב הקל ביותר מבין שלבי תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית והוא מבוסס בעיקרו על הגשת מסמכים אישיים וכן, על האישור הרשמי שקיבלתם מהקהילה היהודית. גם כאן, יש לשים לב לדיוק בהגשת המסמכים.

לסיכום, זכרו כי קבלת דרכון פורטוגלי משמעה היא בעצם, קבלת דרכון אירופאי, שיאפשר לכם ליהנות מהטבות במגוון תחומים, כגון: לימודים, עבודה ומגורים, כך שחבל לפספס את ההזדמנות הפשוטה הזו. בהצלחה לכולם!