Site icon מקומונט גבעת שמואל

אחזקת מבנים – מהי? ומדוע הרבה פעמים כדאי לשלם לחברה חיצונית?

אחזקת מבנים הינו מונח רחב שמכיל בתוכו את כל האלמנטים השונים שגורמים לבניין מגורים לתפקד כמו שצריך. מה הכוונה? בניין שבו המערכות המורכבות פועלות בצורה נכונה – המעליות תקינות, החשמל פעיל, ישנן מערכות חירום כמו כיבוי אש או גנרטורים. וגם המערכות הפשוטות ביותר – נורות שאינן שרופות וידיות תקינות.

על פניו, לתחזק בניין מגורים נשמע כמו עניין פשוט למדי. כשנשרפת נורה, מחליפים. כשידית נשברת, מתקנים. ואכן במקרים רבים זה כך ותחזוקת הבניין יכולה להסתכם באיש מקצוע אחד שבא מדי פעם ומתפעל את המערכות.

כיום, במדינת ישראל תנופת הבנייה הולכת וגוברת. ככל שהבנייה גוברת כך גדלים מגדלי המגורים יותר ויותר וכך הופכות מערכות הבניין למורכבות וגדולות יותר. לדוגמא, כלבוניק שיודע להחליף נורות וידיות, לא ידע לבצע תחזוקה שוטפת לגנרטור אשר מחויבת על פי חוק. וטכנאי מוסמך לבצע תחזוקה שוטפת לגנרטור, לא ידע לבצע ניקוי למאגר מים שגם הוא, מחויב על פי חוק. ועוד ועוד.

בנייני מגורים אשר עולים על 6 קומות הופכים מורכבים מאוד ובכדי לדאוג לכך שהבניין מתוחזק יש צורך בחברת אחזקת מבנים מקצועית אשר תכיר בחוקים הקיימים במדינה. תכיר היטב את כל המערכות. ותעסיק את האנשים המתאימים, והמוסמכים, בכדי לבצע את התחזוקה לבניין.

לפניכם סיכום קצר של המערכות אשר מחויבות בתחזוקה שופטת בבניין:

חשמל

בבניין מגורים מערכות חשמל מורכבות. כבלים וארונות חשמל רבים, חיבורים למעליות ולשערים וכמובן, לבתים שלנו. במידה וישנה תקלה במערכות החשמל בבניין על חברת אחזקת מבנים לדעת לאתר את התקלה ולפתור אותה בצורה יעילה ומהירה. כך שדיירי הבניין יספגו כמה שפחות חוסר נוחות. חברת אחזקת מבנים מעסיקה חשמלאי אשר מכיר את הבניינים ויפתור את הבעיה בקלות. בעוד שחשמלאי חיצוני שאינו מכיר את הבניין עשוי להתעכב באיתור התקלה וכך יתעכב גם הפתרון.

מעליות

מעליות בבניין הן העורק הראשי אשר מספק לנו רמת חיים סטנדרטית ובלעדיהן אנחנו די חסרי אונים. מצב בו המעליות אינן פעילות מאוד מסתכל ויש להתייחס לנושא בחשיבות מירבית.

צילום: Pixaby

ניקיון

ניקיון הבניין הינו חלק בלתי נפרד מאחזקת הבניין. ישנם מקרים נדירים בהם חברת הניקיון וחברת האחזקה הינן חברות נפרדות, אך לרוב שירותים אלה קשורים זה בזה, ועדיף שיהיה תחת אותה חברה.

מערכות מים

בכל בניין ישנן מערכות מים אשר מזרימות מים אל הבתים שלנו וכן לשטחים המשותפים בבניין. בניינים מעל 4 קומות מחויבים במשאבת מים בבניין. תפקידה של המשאבה הוא להזרים מים לקומה הגבוהה ביותר וכך לדאוג שגם לדיירים בקומות הגבוהות יהיה לחץ מים טוב וגבוה. משאבת המים והצינורות אשר מחוברים כחלק מהמערכת, מחויבים על פי חוק בבדיקה של בעל מקצוע מוסמך בלבד. בעלי מקצוע אלה אשר מועסקים לרוב על ידי חברות אחזקת מבנים.

מאגר

בבניינים גבוהים חייב על פי חוק להיות מאגר מים. תפקידו הוא לספק מים במקרי חירום. לדוגמא, במידה וישנה שריפה בבניין המאגר מחובר למערכת כיבוי האש של הבניין. דוגמא נוספת היא שבמקרה והעירייה לא תוכל מסיבה כזו או אחרת לספק מים לשכונות מסויימות. המאגר זמין ומוכן גם לשתייה. כיוון שתפקיד המים במאגר כה חשוב, ישנם על פי חוק קריטריונים נוקשים לתקינות המאגר. הפתחים צריכים להיות מכוסים עם רשתות ואטמים. המאגר צריך להיות מחוטר לפחות פעם בשנה. זה הוא עניין משמעותי מאוד שיש לשים עליו את הדגש בין אם ישנה חברת אחזקת מבנים בבניין, או שועד הבית אחראי לתחזוקה. .

מערכות חירום

בבנייני מגורים ישנן מערכות חירות אשר מסייעות לשמור על חיי אדם במקרי חירום. ואף להמשיך בפעילות חיינו השוטפת במקרים קצת פחות חמורים. בין מערכות אלה תוכלו למצוא גנרטור שמספק חשמל במקרה של הפסקת חשמל. מערכות לכיבוי אש אשר עשויות להציל חיי אדם, ועוד.

כל מערכות החירום מחויבות על פי חוק בבדיקה ותחזוקה שוטפת. על בדיקות תקופתיות אלה להיות מבוצעות על ידי בעל מקצוע אשר הוסמך לכך, בלבד. אנשי מקצוע אלה מועסקים לרוב על ידי חברות אחזקת מבנים.

תאורה

בכל בניין ישנן מערכות תאורה. בלובי, בלובי הקומות, בחניונים, במחסנים, ועוד ועוד. ישנן מערכות פשוטות יותר ומורכבות יותר. כחלק מהתחזוקה השוטפת בכל בניין יש לדאוג לכך שגופי התאורה פועלים כראוי.

שער

במידה וישנו שער לחניית הדיירים ישנו צורך בתפעול השער במידה וישנן תקלות

ישנן לעיתים מערכות נוספות אשר מצריכות תשומת לב ותחזוקה ורשימה זו הינה לרוב חלקית בלבד.

לסיכום, ישנן מערכות רבות בבניין אשר מצריכות תשומת לב שוטפת. והן אינן כאלה שאפשר לשכוח, או לפספס אותן, מסיבה כזו או אחרת. לא רק שזו עבירה על החוק, זה גם עלול לגרור באובדן חיי אדם, לא עלינו.

ולכן, אנו ממליצים לכל אדם אשר מתגורר בבניין מגורים. לשאול את נציגי ועד הבית על מערכות אלה. לוודא שהן אכן מתוחזקות כראוי. במידה ולא, ונציגי ועד הבית אינם מצליחים לעמוד בעומס. אנו ממליצים על היעזרות בחברה חיצונית אשר תסיר דאגה מליבכם, ותדאג לכך שהבניין יעמוד בכל התקנים המחויבים בחוק.