Site icon מקומונט גבעת שמואל

איך הדפסת תלת מימד קשורה למוסדות רפואיים?

כל רופא וכל כירורג יודע כי חולים שונים זה מזה. הגורמים להצלחה בניתוח כזה או אחר או בטיפול רפואי מורכבים ממספר משתנים כגון: ההערכות של הכירורג לקראת הניתוח, השלמת הפרוצדורה בטווח זמן מתאים ולקיחה בחשבון של כל הצרכים והסיכונים הנלווים תוך מניעת סיבוכים במהלך הניתוח או אחרי הניתוח. כל הגורמים הללו באים בחשבון כאשר משתמשים בהדפסת תלת מימד.

טכנולוגיית ההדפסה בתלת מימד משפיעה על תחומים רבים בחיים כאשר בעולם הרפואה היא גם מצילת חיים של ממש. הטכנולוגיה המהפכנית מאפשרת ליצור יש מאין, החל מהדפסה של מודלים רפואיים שונים כגון: לב, כליה, עצמות ועוד, אשר מסייעים בהכנה לניתוח, מקצרים את זמני הניתוח ומשפרים את התוצאות של הניתוח ועד להדפסה של שתלים, כלי עזר לניתוחים ואביזרים המותאמים אישית לכל מטופל.

מהי הדפסת תלת מימד?

הדפסת תלת מימד היא תהליך ייצור שבו מונחת שכבה מעל שכבה, על פי הגדרות תכנות קבועות מראש ועד ליצירה של מודל תלת מימדי. הנחת היסוד הינה כי הדפסות תלת מימד משפרת את איכות ותוצאות הטיפול במטופלים, מורידות עלויות ומעלות את מהירות הטיפול בכל שלב ושלב בשרשרת הערך. מדובר על כלי שמסייע למוסדות רפואיים רבים לייעל את העבודה ולשפר את התוצאות ואת איכות החיים של המטופלים.

השימוש בהדפסת תלת מימד בתחום הרפואה גדל בצורה משמעותית מאוד בשנים האחרונות כאשר כיום ניתן למצוא לא מעט חברות המציעות בהדפסת תלת מימד מודלים רפואיים שונים וכן שחזור אנטומיה של חולים על מנת לסייע למנתח להתמודד עם בעיות שונות טרם הכניסה לחדר הניתוח. מודלים רפואיים מסוג זה נמצאים בשימוש באורתופדיה אונקולוגית, כירורגיית פה ולסת, שחזורים פלסטיים, ניתוחים על רקע סרטני ועוד.

הדפסות תלת מימד ברפואת שיניים

רפואת שיניים מהווה את התחום הראשון שבו טכנולוגיית ההדפסה בתלת מימד נמצאת בשימוש מקיף יומיומי. מעבדות שיניים גדולות עושות שימוש יומי במדפסות תלת מימד, להכנת מגוון רב של מודלים דנטליים לצורך בדיקה והתאמה של גשרים, כתרים ושתלים ולצורך ייצור של מכשירים אורתודנטיים. אחד הנושאים הפופולאריים ביותר בתעשיית הדנטל בשנים האחרונות הוא תחום יישור השיניים עם פלטה שקופה. הטכנולוגיה קיימת כבר כ20 שנים והטיפול מתאפשר בייצור המוני בשל טכנולוגיית ההדפסה בתלת מימד.

הדפסות תלת מימד בתחום הכירורגיה הכללית

בתחום הכירורגיה הכללית המעבר מדו מימד למדפסת תלת מימד מאפשר תכנון מוקדם, בחינה של מספר אפשרויות והערכת סיכונים מדויקת יותר. בנוסף, המודל מאפשר לבצע מניפולציה תוך יצירת התאמות ייחודיות כגון: התאמת שתלים, הכנת כלי חיתוך על ידי התאמה מראש לאנטומיה של המטופל כגון: בניתוחי אשר כוללים כריתה של עצמות עם נגעים המצריכים כריתה חלקית או מלאה ועוד. לא פעם צוות מנתחים יכול לבצע ניתוחים מורכבים שונים בשל הדמיות מדויקות שניתן להפיק רק בטכנולוגיית תלת מימד.

 בישראל טכנולוגיית ההדפסה בתלת מימד בחדרי הניתוח נכנס לשימוש בשנים האחרונות. במרכזים רפואיים שונים טכנולוגיית התלת מימד מסייעת ליצור מהפכה כירורגית של ממש ובקרוב מאוד תהיה אפשרות להדפיס איברים שונים שיהיה ניתן להשתיל בגוף האדם כתחליף לאיברים אמיתיים במקרה של איבר לא מתפקד, דבר שיכול להציל חיים.