Site icon מקומונט גבעת שמואל

איך לבחור סקסופון למתחילים?

סקסופון. צילום: מרכז הסאונד

אם הגעתם להחלטה שאתם רוצים ללמוד לנגן על סקסופון כנראה שאתם מאוד מוזיקלים. סקסופון הוא לא כלי פופולרי בהשוואה לכלים אחרים כמו גיטרה קלאסית או כלי הקשה, אבל הצלילים שהכלי מפיק הם צלילים שחודרים ישר לתוך הנשמה. כדי לבחור את הסקסופון הראשון שלכם יש מספר דברים שעליכם לדעת.

מהו הסקסופון?

הסקסופון הוא כלי נגינה העשוי ממתכת ולמרות זאת נחשב לחלק ממשפחת כלי הנשיפה מעץ. הסקסופון הומצא בשנת 1841 על ידי בונה הכלים הבלגי “אדולף סאקס”. הסקסופון לוקח חלק בזמורות שונות, אבל לרוב הוא לא יהיה כלי סולואיסט.

סוגים שונים של סקסופונים

סופרן – הסופרן הוא הקטן מבין ארבעת הסוגים. סוג זה חולק הרבה קווי דימיון עם הקלרינט. הצורה של הסופרן בדרך כלל ישרה ולא מעוקלת והמפתח יהיה ב Bb. עבור נגנים מתחילים הסופרן הוא הכי קשה להסתגלות. הוא הרבה יותר הדוק ובגלל הגודל הקטן יותר של השופר יש מאמצים רבים יותר בזמן נשיפה.

אלטו – סקסופון זה מתאים לנגנים מתחילים והוא המומלץ ביותר בקרב המורים. הצורה של האלטו ברוב המקרים היא מעוקלת. סוג זה יותר קליל ונוח לתמרון. האלטו מאוד מקל על הנגנים המתחילים, גם פה דרושה השקעה אבל אם נשווה בין האלטו לסופרן – האלטו הרבה יותר פשוט לנגינה.

טנור – הרוב המוחלט מציע להתחיל את הדרך בסקסופון אלטו. אבל אם יש לכם תשוקה עזה לג’אז ואתם אוהבים לשמוע כוכבים גדולים כמו סוני רולינס, ג’ון קולטריין ועוד, אתם כנראה לא תוותרו על סקסופון טנור. הקושי בסקסופון טנור בא בגודל שלו ובכבדות של הכלי, תחילה הנגן ירגיש מאוד מסורבל. אם הלב שלך רוצה טנור – לך על זה.

צילום: כריסטוף שוץ

בריטון – הבריטון הוא בעל צליל נמוך ומותאם מאוד לצלילי הבס. בריטון הוא קשה למתחילים ופחות נוח מאלטו, הוא יותר גדול והצלילים שלו שונים מאוד. השופר והקנה של סקסופון בריטון גדולים משאר הסוגים. דרושה מעורבות של הרבה שרירים כדי להפיק צלילי בריטון. לרוב, סקסופון בריטון מומלץ לנגנים מתקדמים שרוצים להרחיב את הרפרטואר שלהם.

איזה גודל כדאי לי לבחור?

סקסופונים מגיעים בשלל גדלים וצורות, החל בסקסופון סופוליו הקטן בעל מנעד רחב ועד לסקסופון שיכול להגיע לגודל ש כשני מטרים. כאשר אנחנו עומדים לפני בחירת הסקסופון עלינו לא להתמקד בגודל הכלי אלא בסוג הסקסופון – סופרן, אלטו, טנור ובריטון. לאחר שנגיע לבחירה, נוכל למצוא דגם בגודל שנוח לנו וזה משתנה מאדם לאדם. (תוכלו לבקר באתר של מרכז הסאונד, עם מבחר הגדול בישראל של סקסופונים)

ממה מורכב הסקסופון?

הסקסופון מורכב מחמישה חלקים עיקריים:

צילום: Pixabay

תקציב

בכל פעם שמגיעים לחנות שואלים אותנו “איזה דגם אני אוכל לקנות בתקציב הזה”, כמו כל דבר בחיים, ככל שתשקיע יותר כסף ככה תקבל ציוד טוב יותר. כאשר אתם מתחילים במסע הנגינה שלכם, קשה לדעת אם המוצר שקניתם איכותי או לא, כיוון שאין לכם דרך להשוות אותו לדגם אחר. מאוד קל לעבוד על נגנים מתחילים ולמכור להם מוצר שלא שווה את המחיר. לכן, תחילה מומלץ להגיע למקום מקצועי ואמין שיכול לדאוג לכם לסקסופון המותאם לכם. כמו כן, חשוב לבצע סקר לפני שמגיעים לחנות, אם יש לכם מורה לנגינה מומלץ לבחור איתו דגם. הסקסופונים הם לא כלי נגינה זול, אם גיטרה למתחילים תעלה לנו כ 400 שקלים, סקסופון למתחילים יכול להגיע לכ 1,800 שקלים. הגיעו לחנות כלי נגינה וסאונד שהיא יבואן רשמי ושם תקבלו את המבחר הרחב ביותר והמחירים הנוחים ביותר.

 

לסיכום

הסקסופון הוא אחד הכלים היותר מיוחדים ממשפחת כלי הנשיפה. חשוב להבין, כל הדגמים הקיימים בשוק מתחלקים ל4 סוגים עיקריים שהם: סופרן, אלטו, טנור ובריטון. אנו ממליצים לכם בתחילת הדרך לבחור בסוג אלטו שהוא הקל ביותר לנגינה. אם התקציב שלכם נמוך, מומלץ לחסוך עוד מעט כדי לקבל תוצאה גבוהה, או לפנות לחנות כלי נגינה שיש לה מוצרי יד שנייה גם. בחירה נכונה תגרום לכם להתמיד בנגינה. 

 

הכתבה באדיבות: מרכז הסאונד – יבואני הגברה וכלי נגינה |  https://www.projector-audio.co.il/