Site icon מקומונט גבעת שמואל

איך לבנות רמפה לכיסא גלגלים?

במאמר זה תוכלו לקבל מידע על רמפה לכיסא גלגלים,  על חשיבות הנגישות בבית ובמרחב הציבורי וכן על הדרך הנכונה לבנות רמפה באופן עצמאי.

מהי רמפה לכיסא גלגלים?

רמפה לכיסא גלגלים הינה אחת הדרכים הראשוניות והקריטיות המאפשרות הנגשה של מבנה. עבור אדם המתנייד על כיסא גלגלים, גם עלייה קטנה של שלוש מדרגות עלולה להפוך את המעבר לבלתי אפשרי, ואת החוויה למתסכלת.
בניית רמפה, שהיא בעצם משטח המונח על המדרגות, מאפשרת עלייה עליהן בצורה משופעת המתאימה לכיסא גלגלים, אשר לא ניתן להעלות דרך מדרגות רגילות.
אנשים רבים תוהים איך לבנות רמפה לכיסא גלגלים, מכיוון שמדובר בעניין בטיחותי אשר יש לבצע באופן רציני ושקול.

איך לבנות רמפה לכיסא גלגלים – חשיבות הנגישות בבית ובמרחב הציבורי

כאמור, גם מספר מדרגות מצומצם, הנראה לאדם שאינו בעל קשיי התניידות כטריוויאלי, מהווה מכשול בלתי עביר עבור אנשים המתניידים בכיסאות גלגלים.
היתקעות מול מכשול כזה, והצורך להסתובב ולעיתים לבצע מעקף ארוך בהרבה מהדרך הקצרה החסומה במדרגות, גורמת לתחושה של תסכול והשפלה. על כן, חשוב ביותר לבצע הנגשה של המרחב הציבורי, הן מבחינת תשתיות והן מבחינת מבני ציבור, אשר הנכים, בדומה לשאר אזרחי המדינה, חייבים לעשות בהם שימוש ולא ניתנת להם בכך אפשרות בחירה.
כשלב ראשון בהנגשה, חשוב לשאול את עצמנו איך לבנות רמפה לכיסא גלגלים, שתאפשר מעבר נוח לנכים וחיים בעלי עצמאות ושוויון.
בנוסף, חשוב מאוד להנגיש את הבית כאשר מתגורר בו אדם הנדרש להתנייד בכיסא גלגלים, או במידה וקיים בן משפחה או בן בית אחר הנמצא במצב דומה.
במקרה הצורך, יש לשים לב גם להנגשה של הרכב, הנעשית גם היא בעזרת רמפה ייעודית.

תמונה: PIXABAY

כללי האצבע – איך לבנות רמפה לכיסא גלגלים באופן עצמאי

אמנם תהליך זה נראה לעיתים מורכב, אך התשובה לשאלה איך לבנות רמפה לכיסא גלגלים יכולה להיות פשוטה וקלה לביצוע.
הדבר הקריטי ביותר הינו עבודה על פי כללי האצבע המאפשרים מעבר בטיחותי על הרמפה, ללא כל סכנה הנשקפת למתנייד על כיסא הגלגלים.
ברוב המקרים, הרמפה מיוצרת מאלומיניום, חומר שהפך לפופולרי מאחר והוא בעל משקל נמוך יחסית, לצד חוסן גבוה ועמידות.
הקלות של החומר מאפשרת לרמפה להיות ניידת ונוחה לנשיאה ממקום למקום, והחוסן שלו מאפשר מעבר בטוח עליה.
בנוגע לרוחב של הרמפה ולזווית השיפוע שלה, מומלץ לעקוב אחר ההוראות המקנות תו תקן מתאים. ככלל, יש לשים לב כי רוחב הרמפה הינו 1.10 מטרים לפחות, כאשר מורכבים בצדדיה בתי אחיזה. השיפוע יכול להיות עד כ-8% מגובה העלייה הנדרשת.

מהן האלטרנטיבות?

במידה ואין לכם רצון או זמן להחליט איך לבנות רמפה לכיסא גלגלים, קיימת גם אפשרות של רכישה של רמפה. החיסרון הבולט בכך הינו כמובן המחיר, שעולה בהתאם לעומת בנייה ביתית.
ניתן גם לוותר על הרמפה ולבחור להתקין מעלון, אשר נחשב ליקר יותר אך גם ליותר בטיחותי, ומתאים במיוחד לעלייה של גרם מדרגות ארוך, למשל מדרגות בין קומות, אשר בהן אין אפשרות להתקין רמפה.
ישנה גם אפשרות לבנות מעלית, אך אפשרות זו הינה היקרה ביותר, ודורשת הכנה תשתיתית מתאימה.