Site icon מקומונט גבעת שמואל

איך לסלק יונים? המרכז לאיכות הסביבה מסבירים

על אף שציוצי היונים יכולים להזכיר לנו את נוכחותו של הטבע גם בעיר הגדולה, הרי שבעלות הכנף המוכרות לכולנו, גם מביאות עמן איום נסתר על בריאותנו.

נכון יהיה לומר כי היונה איננה דומה לבעל חיים אימתני, היא גם לא חושקת לטרוף איש, אולם היא נושאת על גבה (ובמיוחד בנוצותיה) מגוון רחב של מזיקים שונים אשר עלולים לעשות את דרכם גם אל עבר ביתנו או חלל המשרד.

הרבה מעבר ללכלוך

נוכחותן המזיקה של היונים מוכרת למריבתנו בעיקר בתצורתה של צואת יונים המלכלכת את החלונות או את התריסים, אך לצד זאת ישנם עוד אלמנטים נוספים עליהם כדאי לתת את הדעת. במאמר שלפניכם, צוות המרכז לאיכות הסביבה – הרחקת יונים מביא עמו את כל המידע שכדאי לדעת. 

נפתח בכך שלשלשת היונים לכשעצמה, יכולה להוות מוקד נסתר להתפתחותם של מזיקים. בין היתר, כאשר צואת היונים נחשפת לשמש באופן ממושך, היא מביאה לשגשוגה של פטרייה זעירה. אותה הפטרייה נשאת ברוח ועלולה להביא למחלות נשימתיות שונות.

נוסף על כך, יונים מביאות עמן מחלות שונות כגון דלקת קרום המוח הנגיפית אשר עוברת במגע. תוהים כיצד יונה תבוא עמכם במגע? די בכך שיתוש יעקוץ את היונה, ולאחר מכן יעקוץ אתכם, כדי שתמצאו את עצמכם בסכנה בריאותית ממשית.

רשת נגד יונים

אחת מן הדרכים המרכזיות להרחקתן של היונים באה לידי ביטוי בהתקנתה של רשת נגד יונים אשר חוסמת את היונים ומונעת מהן הרמטית את המעבר אל עבר האזור המיועד.

הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בפתחי אוורור וכן ניתן לראות רשתות יונים על גבי מרפסות השירות למסתורי הכביסה.

את רשת היונים ניתן גם לרתום למען יצירת מחסומים בהתאמה אישית כנגד מגוון רחב של פריטים שונים לרבות מנועי מזגנים המונחים על גבי גגותיהם של מבנים מסחריים, ועד לחסימת המעבר של היונה אל עבר קולטי השמש.

קרדיט תמונה: FREEPIK

עוד כדאי לדעת, כי לשלשת היונים מכלה מתכות, ועל-כן היא מביאה לנזקים משמעותיים הנאמדים באלפי שקלים.

קפיץ נגד יונים

אלמנט נוסף בו נהוג להשתמש לסילוק היונים הוא קפיץ סליל נגד יונים. הקפיץ רועד כאשר היונה נעמדת עליו, והוא איננו מאפשר לה למצוא קרקע יציבה.

כאשר היונה איננה מוצאת קרקע היא מתעופפת ומחפשת אחר מקום אחר אשר יענה על צרכיה הבסיסיים ביותר והם לבסוף – למצוא מקום מחייה ראוי אשר יענה על כל האלמנטים הבסיסיים הנדרשים.

לצד זאת, ניתן גם למצוא דוקרנים ליונים, כאשר אלו מספקים מגננה טובה יותר מן הקפיץ לעתים, בכך שהם לא מאפשרים למצוא קרקע יציבה, ולו בתנאי שטח קשים.

האם ניתן להרחיק יונים לבד?

במאמר מקיף של המרכז לאיכות הסביבה סביב נושא הרחקת היונים, מציינים גם את האפשרויות להרחקת יונים עצמאית.

בהחלט ניתן להרחיק את היונים באופן עצמאי יחד עם אמצעים שונים כגון דחליל עורב ודוקרנים בהתקנה עצמאית. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון כי במרבית הפעמים, פתרונות אלו יספקו מענה לטווח קצר, ולטווח הארוך חשוב לקחת בעל מקצוע.

דוגמה לכך היא ספריי נגד יונים המכיל חומר הדוחה את היונה. כאשר השפעתו של החומר פגה, יש לרסס בשנית. במרוצת הזמן, החומר דביק ויוצר מצבורי לכלוך קשים לניקוי.

בכל שאלה והתייעצות, פנו למרכז לאיכות הסביבה וסלקו את היונים אחת ולתמיד.