Site icon מקומונט גבעת שמואל

איך לפתוח בית קפה – שיצליח?

סצנת בתי הקפה, בארץ ובעולם, נחשבת לסצנה תוססת, בועטת וגם לכזו שאיננה עוצרת לרגע.
ישראלים רבים אוהבים לבלות בשעות הפנאי שלהם בבית קפה, בין אם בשעות הבוקר, כשהם מתחילים את היום, או בשעות הערב, בסיומו. בית הקפה הוא מקום מפגש לאנשים שאוהבים את חברתם של אחרים, לאלה המעוניינים בפסק זמן ובמקום שבו יוכלו להיות עם עצמם ועם העיסוקים השונים שלהם וגם מקום שבו אפשר ליהנות מקפה טעים ומשובח שלצדו עוגה טובה או מאפה.

פתיחת בית קפה היא חלומם של רבים, אולם מעבר לפנטזיה הצבועה בוורוד, חשוב להכיר את האתגר שבכך וגם לקחת בחשבון פרמטרים שונים, המשפיעים על הצלחתו של בית הקפה. אז, איך פותחים בית קפה שיצליח? הנה:

ההשקעה הנדרשת

צילום: Istock

סכום ההשקעה בבית הקפה תלוי בלא מעט פרמטרים, לרבות מאפייניו של המקום אותו פותחים. איזה סוג של בית קפה מעוניינים לפתוח: כזה המגיש אך ורק קפה, או אולי עם תוספות קלות של עוגות ומאפים, או שמא בית קפה המגיש גם ארוחות בוקר מלאות? אם מדובר בקפה ומאפה, ההשקעה הכספית תהיה נמוכה יותר בהשוואה לבית קפה המגיש גם ארוחות נוספות, שכן אין צורך במטבח ובשטח נרחב יותר לשם כך. גם מספר הספקים שאיתם עובדים הוא מצומצם ולכן ההוצאות השוטפות תהיינה נמוכות יותר. על גובה ההשקעה ישפיע גם הציוד שאותו בוחרים – יש לרכוש שולחנות, כיסאות, כלי אוכל וציוד מסוגים שונים ולוודא כי כל אלו תואמים את אופיו של בית הקפה ואת השירותים אותם הוא צפוי לספק. הגדרת התקציב והתייחסות לפתרונות מימון רלוונטיים יכולים לסייע, וכמובן פנייה לאנשי מקצוע בתחום הכספים שיעזרו בכך.

גיוס כוח אדם ובחירת מקום מתאים

ישנן שתי נקודות חשובות שיש לקחת בחשבון כאשר פותחים בית קפה, אשר יכולות להשפיע לא מעט על הצלחתו של המקום: העובדים, ומיקומו של בית הקפה. חשוב מאד לגייס צוות מקצועי ומנוסה של עובדים וגם מנהל, שיהיה אחראי עליהם (רלוונטי במקרים בהם אלה, הפותחים את בית הקפה נטולי כישורים ניהוליים או ניסיון רלוונטי בתחום). מנהל מנוסה יידע לזהות אנשי צוות מתאים ובאופן השוטף לנהל אותם בצורה נכונה. לרוב הוא ייעזר בפתרונות מתאימים כמו תוכנת שכר וגם דו”חות שוטפים, ההכרחיים לניהול עצמו. לצד העובדים, גם המיקום הוא זה שיעשה את ההבדל בין בית קפה מצליח לכזה שלא, וחשוב לבחור אותו בקפידה. גם אם ישנם בתי קפה נוספים מסביב, התחרות לא אמורה להפריע, ופעמים רבות יכולה לסייע לא מעט בהצלחתו של בית הקפה וב – “זינוקו” קדימה.

עיצוב ונראות

האווירה בבית הקפה משפיעה לא מעט על השוהים במקום. את האווירה ניתן ליצור, בין היתר, באמצעות אלמנטים עיצוביים שונים, בעזרת מוסיקה שמתאימה למקום ואלמנטים בעיצוב הכולל אשר תורמים לנראות של המקום. כדאי מאד לבחור קונספט עיצובי מראש, קו עיצובי מנחה ובהתאם לכך לעצב את בית הקפה. יש לשלב רהיטים שעונים על הקו הזה ואלמנטים עיצוביים נוספים שיוסיפו סטייל ואולי גם אמירה אישית. כל זה, חשוב מאד שלא יבוא על חשבון הנוחות במקום, הן של העובדים הנדרשים להתרוצץ לעיתים בין השולחנות, והן של האורחים – הלקוחות במקום.

תכנית עסקית

כמו עבור כל עסק אחר, גם הקמת בית קפה מצריכה הכנת תכנית עסקית, המתייחסת לכל ההיבטים השונים הקשורים הן בהקמתו של בית הקפה והן בתפעולו השוטף. באמצעות תכנית זו ניתן לגבש מטרות ולקבוע את הדרכים שתעזורנה לממש אותן בצורה הטובה ביותר.