Site icon מקומונט גבעת שמואל

איך נראית בפועל עבודתם של אנשי החינוך המיוחד?

ההבדלים המהותיים בין מערכות חינוך רגיל ומערכות חינוך מיוחד באים לידי ביטוי בעבודתו היום יומית של המורה. אז איך זה נראה בכיתה ומה עושים על מנת להשיג את מטרות ההוראה? הנה כל הפרטים

תמונה באדיבות everypixel

מורה רגיל ומורה לחינוך מיוחד מקבלים הכשרה שונה ונדרשים להשתלב בשתי מערכות חינוך נפרדות. כפי שנראה, גם בתוך מערכת החינוך המיוחד קיימים מסלולים שונים שמשפיעים על עבודת המורה.

את ההבדלים באופי העבודה ניתן לזהות כבר בשלבים המוקדמים של לימודי חינוך מיוחד לעומת חינוך רגיל, אך מי שרוצה להבין אותם לעומק צריך לבדוק כיצד נראים ימי העבודה הרגילים בכיתות ובבתי הספר.

מאפייני העבודה לפי מסלול לימודים

ראשית, חינוך מיוחד מיועד לתת מענה על הצרכים המיוחדים של ילדים עם ליקויים, נכויות וקשיים. הנחת המוצא של מערכת החינוך היא שתלמידי חינוך מיוחד זקוקים לתכניות לימוד שונות, לחומרי הוראה מותאמים, לתנאים שונים בסביבה הלימודית ולשיטות לימוד ספציפיות.

שנית, תלמידים עם צרכים מיוחדים לומדים במערכת החינוך המיוחד בשני מסלולים עיקריים. מסלול אחד הוא של שילוב במערכת החינוך הרגיל ובמסגרתו נמצאים נכון ל-2015 כ-58% מתלמידי החינוך המיוחד, והמסלול השני הוא ייעודי לתלמידים עם לקויות שונות ובו לומדים כל השאר, בערך כ-80 אלף תלמידים. במילים אחרות, עבודתם בפועל של אנשי החינוך המיוחדת תלויה במסגרת שבה הם נמצאים – המסלול המשולב או המסלול הייעודי.

תכונות משותפות להוראת חינוך מיוחד

על אף ההבדלים האמורים לעיל, יש גם תכונות שמשותפות לכל מורי החינוך המיוחד בארץ ובעולם. היכרות עם התכונות המשותפות האלה עשויה לשפוך אור על יום עבודה סטנדרטי של המורים. כך לדוגמא, הגישה בחינוך מיוחד היא אינדיבידואלית ולא קבוצתית. המורה לחינוך מיוחד מבלה חלק גדול מיומו בשיחות אישיות עם התלמידים, מה גם שמלכתחילה הוא מלמד בקבוצות קטנות יותר.

כמו כן, המומחיות של המורה בחינוך המיוחד היא בהקניית מיומנויות למידה וחשיבה ובהוראה מתקנת. כתוצאה מכך המורה כמעט ולא עורך מבחנים או בודק עבודות, אלא עסוק בהוראה משמעותית ובתיקון מיומנויות קיימות. המטרה שעומדת לנגד עינו של המורה בחינוך המיוחד היא להקנות לתלמיד מיומנויות יסוד שבסוף הדרך יאפשרו לו להשתלב בחברה באופן עצמאי ככל האפשר. מטרה זו כמעט ולא רלוונטית בחינוך הרגיל, שמתמקד מצדו בהבנה, חשיבה ופתרון בעיות מופשטות.

עבודתם בפועל של אנשי חינוך מיוחד מוקדשת להעברת הידע ללומד ומנסה לחולל שינוי בהתנהגות שלו. רוב המיומנויות נלמדות באמצעות תכנים, אך התכנים מותאמים לצרכים של בעלי מוגבלויות ולסוג הקושי שעמו מתמודדים התלמידים.

בנוסף, חשוב לזכור שיש מורים שמתמחים בלקויות ספציפיות או בשכבות גיל מסוימות. זו תכונה שמשנה את אופי העבודה בבית הספר ומשפיעה על מערכת היחסים של המורה מול התלמיד גם מחוץ לשעות הלימודים.