Site icon מקומונט גבעת שמואל

אלמנטים עיצוביים בבתי כנסת

(צילום: באדיבות רענן כספין – סטודיו שיגן)

כולנו נסענו לחו”ל לחופשה ונכנסנו לבתי הכנסת הגדולים ששוחזרו או נשמרו לאורך עשרות ולפעמים מאות שנים. הרמנו את הראש וצפינו על תקרות יפיפיות, על קורות מקושטות או ספסלי ישיבה יפיפיים. עבודות יודאיקה יפיפיות, פיתוחים וגילופים בעץ ובקירות, כל אלו אלמנטים שמשולבים כאן ושם בעיצוב בתי הכנסת.

כיצד יוצרים עיצוב לכל בית כנסת ונותנים לו את האופי שלו? אילו אלמנטים משתלבים בתהליך העיצוב? מהו תהליך המחשבה שמאחורי עיצוב בתי כנסת שהוא שונה כל כך מעיצוב של בית רגיל או משרד.

השראה מתרבות ומקהילה

בתי כנסת מתפקדים לא רק כבתי תפילה, אלא גם כמרכזי קהילה. מעצבים שעוסקים בעיצוב בתי כנסת, שואבים השראה מהקהילה המקומית לא פחות מסיפורי התנ”ך או מציטוטי גמרא.

הקהילה שמסביב, ההיסטוריה שלה, השפה שלה, הקשרים תרבותיים ומקומיים, כל אלו משפיעים ומעניקים השראה לתכנון או עיצוב בתי כנסת שהם מרכז הקהילה. כך נוצר חיבור בין המבנה, בין מה שהוא מכיל והמשמעות הדתית שלו ובין החיים של אלו שגרים סביבו ומבקרים בו.

ארון הקודש במרכז המבנה

אחד האלמנטיים העיצוביים אך גם החשובים מאד בבתי הכנסת הוא כמובן ארון הקודש. בכל בית כנסת יש ארון קודש מעוצב שבו מאוחסנים ספרי הקודש, חלקם ספרים היסטוריים או ספרים בעלי משמעות קהילתית רבה.

הפינה הזו, החשובה כל כך בבית הכנסת, הופכת לאלמנט עיצובי ולמקום שבו נקודת המבט של המעצב מקבלת ביטוי. בכל בית כנסת ארון הקודש הוא הדבר החשוב ביותר ודרך שימוש בחומרים מעניינים, מגילופי עץ דרך בטון ועד למתכת רקועה, אנחנו מדגישים את החשיבות של ארון קודש בתוך חלל בית הכנסת ויוצרים סביבו עולם.

ארון הקודש מביא את סיפורה של הקהילה דרך צורות, טקסטורות, צבעים ומיקום נכון. אנחנו משקיעים לא מעט מחשבה במיקום הנכון של ארון קודש בתוך בית כנסת.

חומרים, מרקמים ואמנות

“לא תעשה לך פסל” אומר הפסוק המוכר. עיצוב בתי כנסת מעלה בפנינו שאלה חשובה – איך להכניס אלמנטים עיצוביים ואמנותיים מבלי להציג פסלים. אמנות היודאיקה מאפשרת לנו לעשות זאת, כך גם גילופים בעץ, אלמנטים פיסוליים עדינים ממתכת, עיצוב ריהוט מיוחד וכמובן עיצוב ארון קודש מעניין.

במהלך התהליך אנחנו משתמשים בחומרים מיוחדים, כמו עץ מגולף וחשוף, אבנים טבעיות, בטון, קרמיקה, מתכות ועוד. אנחנו משתמשים באלמנטים גרפיים כמו פסוקים כתובים ומגולפים ליצירת עניין בתוך החלל. ארון הקודש מקבל הבלטה באמצעות טקסטורות, חומרים וצבע.

מעבר לתהליך העיצוב עצמו אנחנו שמים דגש על החיים בתוך בית הכנסת. כשאנחנו מתכננים עיצוב בתי כנסת אנחנו לוקחים בחשבון את מספר המתפללים שמגיע בכל יום לבית הכנסת, את אזור עזרת הנשים, חדרי רב ולימוד ועוד.

בכל אלו אנחנו מנסים להכניס אופי ואישיות, בהתאם להשפעות התרבותיות והקהילתיות מסביב. לבסוף, אנחנו מתרגמים את כל ההשפעות האלו לחומרים, לטקסטורות, לצורות ולצבעים.