Site icon מקומונט גבעת שמואל

אתי דהן, ראש אגף החינוך בעיריית גב”ש, מסכמת שנה וצופה אל שנה”ל החדשה

בראיון חגיגי שקיימנו עם אתי דהן, מנהלת אגף החינוך, לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה תשפ”ב, היא חושפת את האתגרים שאילצו אותה להיות יצירתית כדי לצלוח את משבר הקורונה וכמובן את התוכניות הפדגוגיות פורצות הדרך שהיא מובילה יחד עם צוותי הניהול לשנה הקרובה.

השנה האחרונה בבתי הספר ובגנים, לא הייתה דומה לאף שנה אחרת שקדמה לה. סגרים, בידודים ולמידה מרחוק היו רק חלק קטן מהאתגרים איתם נאלצו להתמודד באגף החינוך של עיריית גבעת שמואל – ובהצלחה יתירה יש לומר. לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה – תשפ”ב, פגשנו את אתי דהן, מנהלת האגף, לשיחה על השנה שחלפה ועל התוכניות לשנה הבאה ולעתיד.

אתי דהן, מנהלת אגף החינוך, בעלת רקע של כ-31 שנים בחינוך, כיועצת חינוכית וכמנהלת בתי ספר עטורי הישגים שאף זכתה בשני פרסי חינוך, ניהלה את משבר הקורונה בגבעת שמואל, בפן החינוכי, בשיתוף פעולה צמוד עם ראש העיר יוסי ברודני וצוותי החינוך.

אתי דהן. “עברנו שנתיים מלאות אתגרים. כנראה גם השנה הקרובה לא תהיה משעממת”.

ההתמודדות עם הקורונה דרשה הרבה תשומת לב ומשאבים, ובכל זאת, גם השנה דורגה גבעת שמואל כמובילה במדדי החינוך והערכים הארציים. איך את מסבירה את זה?

“גבעת שמואל היא עיר עם אוכלוסייה מדהימה וצוותי חינוך מסורים ומקצועיים. הצוותים מחפשים כל הזמן איך לשפר ואיך להשתפר. לפני שלוש שנים נבחרה גבעת שמואל להשתתף במעבדת האוטונומיה בה משתתפים עשרה ישובים בלבד בישראל. המשמעות היא שמשרד החינוך נותן לנו את העצמאות לפתח את הפדגוגיה ואת תוכניות הלימוד באופן ייחודי ומותאם לצורכי תלמידינו.

בגבעת שמואל כל תלמיד לומד ב-3 ממדים מרכזיים: ממד אקדמי, ממד עתידי וממד רגשי חברתי. בממד האקדמי אנו מפתחים את כישורי המלמדים והלומדים כלומדים עצמאים, אנו דואגים להוראת מיומנויות ולא רק לבסיס הידע. בממד העתידי אנו מכשירים את הלומדים כאזרחי העולם: בעלי ראיה רחבה וגלובלית ולא רק כבעלי ראיה מקומית. וכמו כן דואגים להכשרתם ביסודות המחשוב והטכנולוגיה. בממד החברתי רגשי אנו דואגים לשלומות של באי בית הספר.

בנוסף מעבר לפיתוח הייחודי אנו דואגים להישגים הלימודיים, הרגשיים והחברתיים של תלמדינו. הממוצע הכיתתי והממוצע הבית ספרי אינם מהווים מפתח עבורנו. אנו בודקים את התקדמותם האישית של כל תלמיד ותלמידה ועל בסיס הנתונים המתקבלים נבנית תכנית התקדמות אישית לתלמידינו. אנו מספקים מעטפת תגבורים והוראה פרטנית רחבים הנתמכים בתקציב רחב של מערך מסייע. כמו כן נבנות תוכנית האצה והעמקה לתלמידים מוכשרים. הפאן החברתי רגשי והשלומות של כל תלמיד ותלמידה חשובים לנו יותר מכל. לשם כך כלל מוסדות החינוך בעיר מפתחים תכניות רגשיות וחברתיות ודואגים לרווחת התלמידים”.

בגבעת שמואל עוקבים אחר ההישגים האישיים של כל תלמיד ותלמידה בעיר ומספקים להם תכניות אישיות לקידומם – איך עושים זאת בתקופה מורכבת ומאתגרת זו?

“פיתחנו בגבעת שמואל מספר תוכניות עירוניות לפיתוח הפרט, הן לתגבור של התלמידים המתקשים והן להעצמה ופיתוח של המצטיינים. אגף החינוך מפעיל כל שנה מערך מסייע עירוני ובו מורים מקצועיים, מתוך מערכת החינוך המעבירים שיעורים בקבוצות קטנות ואף באופן פרטני. מנהלי בתי הספר בונים תכניות אישיות לתלמידים הזקוקים לכך.

בנוסף, הקמנו גם את “מרכז אופק” שמטפל בתלמידים מחוננים, מוכשרים ומצטיינים ונותן מענה לכישורים והיכולות שלהם מכיתה ג’ ועד י”ב. המענה כולל קורסי העשרה בתחומי המדעים, הטכנולוגיה הומניסטיקה, אומנויות, מדעי הרוח והחברה. תלמידי כיתות ז’-יב’ לומדים במסלול ממר”ם, שבוחן את התאמתם של התלמידים להתקבל למסלול היוקרתי של צה”ל ומכשיר אותם במהלך ה6 שנים בתחומי הסייבר, מחשבים וקוד”.

שני בתי ספר חדשים ושלל תוכניות העשרה ותגבור.

ובתוך כל זה יש גם שני בתי ספר חדשים שעומדים להיפתח?

“כן, בשנת הלימודים הקרובה תפתח בבית הספר “מורשת זבולון” כיתה ייעודית של תלמידים מהשכונה הדרומית ההולכת ונבנית. תלמידים אלה מיועדים להיכנס בשנה”ל הבאה לבית ספר ממלכתי-דתי חדש, “גל הידע”, ההולך ונבנה בימים אלו בסמוך לבית הספר הממלכתי שבמרכז השכונה. בית הספר יבנה כבית ספר חדשני על פי הגדרות משרד החינוך, מה שאומר שנבנים בו מרחבי למידה גדולים ב-30% לפחות, והכיתות בו יהיו שונות מאלו שאנחנו מכירים מבתי ספר רגילים, כיתות גדולות של עד 120 מ”ר, עם בינוי מותאם וציוד ייחודי.

יותר מכל, אני גאה בבית הספר “קשר” (שם זמני) לחינוך מיוחד שאנחנו פותחים כבר בשנה”ל הקרובה. בית הספר החדש יאפשר לילדים על הרצף האוטיסטי, מכיתה א’ ועד גיל 21, לחזור ללמוד בגבעת שמואל, קרוב לבית, ויאפשר לנו להקדיש להם את תשומת הלב הנדרשת ולהשקיע בהם באופן אישי”.

האם בבית הספר הקיימים מתוכננים שינויים?

” כל בתי הספר בעיר שופצו, סויידו והותאמו להוראה חדשנית שפותחה על ידי הצוותים. נבנה מתחם חדש בבית הספר מורשת מנחם, נבנו 2 גני ילדים חדשים בשכונה הדרומית, שופצו באופן מסיבי 8 גנים נוספים בפיקסלר ובמורשת נריה, נפתחו 9 כיתות חינוך מיוחד בבתי הספר הקיימים. במהלך הקיץ נבנו מערכות חכמות לתלמידים וכל זאת בתקווה שתהיה שנה טובה וברוכה בלמידה ועשייה”.