Site icon מקומונט גבעת שמואל

בואו נעשה סדר…

גם הילדים וגם אנחנו הילדים המבוגרים לא אוהבים את מטלות הבית,דפנה איתן – מדריכת הורים ויועצת שינה מביאה לנו טיפים  בכדי להפוך את מטלות הבית ממשימה מעיקה לפעולה עם תועלת ערכית ורגשית. 

מי מאיתנו אוהב לבצע את מטלות הבית? , רץ בשמחה לשטיפת הכלים וקיפול הכביסה?

התשובה היא פשוטה רובינו היינו מעדיפים לעשות דברים אחרים במקום המטלות הללו, אם כך למה לבקש זאת מן הילדים? כדי להקל עלינו? כדי לחנך לניקיון? – מה עומד מאחורי מטלות הבית?

שיתוף ילדים במטלות הבית איננה מטרה העומדת בפני עצמה אלא תוצר של התכווננות הורית מעמיקה ורחבה יותר.

למה אני מתכוונת?

מטלות הבית. צילום באדיבות pixabay

יש שני קווים מנחים שדרכם ניתן להסתכל על ההתמודדויות היומיומיות שלנו עם הילדים שלנו ככלל ועם מטלות הבית בפרט:

  1. אנחנו מגדלים אנשים (חזון הורי) –

אנחנו מגדלים בבייתנו אנשים קטנים שיהפכו לאנשים גדולים וההסתכלות ההורית שלנו צריכה להיות מכוונת למטרה זו – איזה אדם אנחנו רוצים שיצא ממשפחתנו?

אם כן המטרה איננה דווקא מטלות הבית, התארגנות בוקר, הליכה לישון אלא לגדל ילד עצמאי, רגיש ותורם לסביבתו, עומד על דעותיו, ועוד.

כדי לגדל ילד כזה מתפקידינו לזמן לו התנסויות כדי לשכלל את המיומנויות הללו וכאן המקום של הבית כמיקרוקוסמוס לעולם,

לכן חשוב מאוד לאפשר לילד לתרום ולהועיל בבית ולהיות שותף למטלות המשפחתיות.

  1. יחסים טובים בבית –

ילדינו נולדו לתוך דמוקרטיה ואנו מוצאים את עצמינו לא מבינים מדוע אמרנו והילד לא מבצע כפי שאנו נהגנו שהיינו בגילם.

אכן החינוך היום הוא מאתגר ומורכב יותר להורים ועלינו לבסס אותו על אהבה, כבוד ויחסים במקביל לגבולות.

הבסיס ליחסים הוא תחושה שאני שייך ואני חלק מהמשפחה וכשהילד ירגיש כך הוא ישתף איתנו פעולה בקלות רבה יותר בצמתים השונים ביומיום.

באופן מפתיע אחת הדרכים המרכזיות לגרום לילד שלנו להרגיש שייך הוא בתרומה ובמועילות שלו בבית, כדי להבין זאת חישבו כיצד אתם מרגישים במקום בו אתם משמעותיים, תורמים ומועילים?   כך נרצה שילדינו ירגיש כאשר הוא שותף במטלות הבית., ולכן שיתוף הילדים במטלות היא ערך משמעותי של חיזוק תחושת השייכות של חברי המשפחה .

איך עושים את זה?

  1. שיחה מקדימה – חשוב לעשות שיחת תיאום ציפיות בה נשתף בתחושות שלנו לגבי מטלות הבית ,ניתן ליצור טבלת מטלות קבועה או מתחלפת וכל רעיון נוסף שיביאו הילדים כדי לאפשר בחירה  של המטלות מתוך שיתוף ולא כפייה.
  2. מטלות מותאמות גיל והדרגתיות – בקשו מילדכם דבר שהוא יכול לעשות ושיחווה בו תחושת הצלחה אפילו אם אלו דברים שהוא כבר מבצע באופן קבוע ביומיום ולאט לאט נרחיב את תחומי העזרה.
  3. אמצו זווית הסתכלות חדשה – הסתכלו על מה הוא כן עשה גם אם זה בעיניכם מעט מאוד.
  4. עודדו את ילדכם על השינוי – האירו בעזרת זוית הראייה החדשה את הנסיונות גם אם הם קטנים לדוגמא אם הנער שלנו פינה מהשולחן ובדרך נשפך המיץ על הרצפה נוכל לעודד אותו על פינוי הכלים והמאמץ, העידוד יעצים את ההתנהגות שאליה אתם שואפים.
  5. גם לא היא תשובה – במידה והילד מסרב לקחת חלק במטלות , אפשרו לו . אך העבירו מסר שזהו חלק משמעותי בעשייה המשפחתית וכי אתם בטוחים כי יבחר לעזור בהמשך.
  6. דוגמא אישית – מעבר לכך שאנו מנקים ומסדרים את הבית שתפו את הילדים ובקשו את עזרתם במה שאתם כבר עושים כל מטלה תוכל להפוך לזמן איכות של עשייה ושיחה.

בהצלחה

דפנה איתן – מדריכת הורים ויועצת שינה

054-4909758