Site icon מקומונט גבעת שמואל

בחירת משחקים וציוד לגן ילדים

אחד הדברים המורכבים והחשובים ביותר בתכנון פתיחתו של גן ילדים, או בעיצובו מחדש, הוא הצורך בתכנון נכון של מגוון פריטי ריהוט, משחקים וציוד לגן ילדים, כמו גם בתכנון המראה שלו. לדוגמה, בבחירת הצבעים כדאי להתמקד בצבעים רגועים, כמו תכלת, שיעזרו ליצור אווירה שלווה ונעימה בגן. משתנה נוסף שכדאי להתייחס אליו הוא משתנה הגובה. בבחירת ריהוט במסגרת רכישת ציוד לגן ילדים, חשוב להתמקד בפריטים שיהיו בטוחים עבור הילדים, אבל גם נוחים להם לשימוש. שולחנות היצירה צריכים להיות נמוכים למדי, כדי שהילד יוכל לשבת בניחותא כשהוא מצייר או יוצר, וגם מדפי הספרים צריכים להיות נוחים דיים כדי שהילד יוכל לפעול באופן עצמאי לבחירת ספר, מה שיעודד אותו לקרוא הרבה יותר מאשר מצב שבו יזדקק לעזרתה של הגננת בכל פעם שירצה לקרוא או להחליף את הספר שבידו.

מתאימים את המשחקים לילדים

גני ילדים כוללים בתוכם פינות שונות המיועדות להפעלות ולצרכים מגוונים של הילד במהלך שהותו בגן, וכל פינה שכזו מצריכה תכנון והיערכות. אם כן, בבחירת ציוד לגן ילדים חשוב לעצור ולתכנן את מיקומן של הפינות השונות ואת מהותן. בבחירת המשחקים סביר להניח שייבחרו מתקנים המתאימים לשימוש בגינה, כמו מגלשות או נדנדות, אבל רצוי להיערך גם עם כמות מספקת של משחקים המתאימים לשימוש בחלקו הפנימי של הגן – גם לימי הגשם וגם בכלל. אלא שגם זה איננו המאפיין היחיד שיש להתחשב בו בבחירת המשחקים והציוד לגן ילדים, שהרי ישנו היצע עשיר של משחקים לילדים וביניהם הבדלים שונים ומשמעותיים. הבדל משמעותי אחד מתייחס להתאמת המשחקים לגיל הילדים. ישנם משחקים וצעצועים רבים שאינם מתאימים לכל הגילאים, כך שמה שמתאים לילדה בת שנתיים יתאים פחות לילד בן 4 או לילדה בת 5 וחצי.

ציוד לגן ילדים ולהתפתחות הילדים

דבר נוסף וחשוב מאוד בבחירת ציוד לגן ילדים ובהרכבת היצע המשחקים והצעצועים בגן מתייחס לסוג המשחקים השונים ולאופן שבו הם מאפשרים תהליכים התפתחותיים. במובן הזה חשוב ואפשרי לשלב משחקים שמתאימים לפיתוח יכולות של מוטוריקה עדינה לצד משחקים שמעודדים מחשבה, יצירה או אפילו פעילות גופנית קלה. אין ספק כי בחירת ציוד לגן ילדים היא משימה מורכבת שדורשת התחשבות בצרכי הילדים, ברווחתם הפיזית ובהתפתחותם הרגשית והמנטלית, אך בתכנון נכון ובבחירה מוקפדת של הריהוט והמשחקים השונים, ניתן ליצור סביבה אידאלית עבור הילד, שבה תפיסתה החינוכית של הגננת תבוא לידי ביטוי באופן מיטבי.