Site icon מקומונט גבעת שמואל

בשל מחלוקת כספית בין משרד החינוך לאוצר: שבועיים לפתיחת שנה”ל – ולחלק מתלמידי החינוך המיוחד בגבעת שמואל עדיין אין שיבוץ

שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים ועדיין למעלה מ-400 תלמידי חינוך מיוחד מכל רחבי הארץ אינם יודעים היכן יפתחו את שנת הלימודים. הבעיה, שמקורה במחלוקת תקציבית “מעל הראש של העירייה”, בין משרד החינוך למשרדי האוצר וראש הממשלה פוגעת גם במספר תלמידים בודדים בגבעת שמואל. משרד החינוך: “פועלים באופן אינטנסיבי מול משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, על מנת למצוא פתרון לסוגיה”

פחות משבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים תש”פ ולחלק מתלמידי החינוך המיוחד בגבעת שמואל עדיין לא נמצא פתרון בשל מחסור חמור בתקציב – דווקא למסגרות החינוך המיוחד.

בסיפור הזה, תלמידי גבעת שמואל אינם שונים מלמעלה מ-400 תלמידי החנ”מ מכל רחבי הארץ שבשל הבחירות החוזרות והעובדה שממשלת ישראל מוגדרת כבר כמעט שנה כ”ממשלת מעבר” אשר אינה יכולה לבצע שינויים מהותיים באופן חלוקת תקציבי משרדי הממשלה ובהם משרד החינוך – דבר אשר פוגע בהכנות לפתיחת שנת הלימודים הקרובה.

על פי גורמים במשרד החינוך, המשרד נערך מבעוד מועד לבקשת תקציב אשר יהלום את הגידול הטבעי בחינוך המיוחד בגידול באוכלוסיית התלמידים האוטיסטים כבר לפני שנה, אולם מערכת הבחירות מעכבת את תקציב 2019 כבר למעלה מחצי שנה ושנת הלימודים אינה מחכה לתקציב כדי להיפתח.

כעת משרד החינוך פועל באופן אינטנסיבי מול כל הגורמים, בעיקר מול משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, על מנת למצוא פתרון לסוגיה.

למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה. צילום: Pixabay

בנוסף, הפיקוח עובד באופן אינטנסיבי למציאת פתרונות יצירתיים על מנת שכל התלמידים יקבלו את המענה המתאים לצרכיהם וישובצו בהקדם האפשרי.

על פי אותם גורמים במשרד החינוך, המשמעות המידית של המחסור התקציבי תתבטא במספר תחומים ובהם: פחות שעות טיפול והוראה לתלמידי החינוך המיוחד, פחות ימי פעילות בחופשות, יותר ילדים עם אוטיזם ישארו ללא מסגרת (כיום 257 ילדים בכל רחבי הארץ), תלמידים עם אוטיזם יקבלו 4 שעות פחות, חוסר ב-350 כיתות לימוד ומחסור בשעות טיפול, בשירותים רפואיים ובסייעות.

החשש הגדול הוא הפגיעה בציבור התלמידים האוטיסטים וציבור התלמידים עם אלרגיות מסכנות חיים ואי פתיחה סדירה של שנת הלימודים תשע”ט.

הגורם המרכזי לפער בתיקצוב נובע מגידול לא פרופורציונלי בקרב תלמידי החינוך המיוחד לעומת כלל התלמידים. למעשה, הגידול הטבעי בחינוך הרגיל בתש”פ עומד על 1.7% ואילו הגידול הטבעי בחינוך המיוחד בתש”פ הינו 3.7%. כלומר,  ממוצע גידול כפול בחינוך המיוחד. בקרב תלמידים עם אוטיזם במערכת החינוך הגידול הוא של 17% כשבארבע השנים האחרונות נרשם זינוק של 65% במספר התלמידים עם אוטיזם במערכת החינוך מ-14,102 תלמידים, ל-22,135 תלמידים.