Site icon מקומונט גבעת שמואל

בקשה לקיום צוואה – כל מה שחשוב לדעת

Law, lawyer attorney and justice concept, Consultation between a male lawyer and client, giving advice and prosecutions about the regarding real estate, report of the important case in the workplace.

צוואה הדדית

צוואה הדדית הינה צוואה שבני זוג רשאים לכתוב. צוואות הדדיות מוגדרות כצוואות המסתמכות זו על זו. דוגמא קלאסית לצוואות הדדיות היא אדם המצווה את כל רכושו לאשתו , בעוד היא מכינה צוואה בה היא מצווה את כל רכושה לו. 

צוואות הדדיות מתאפיינות באפיונים ייחודיים:

-ביטול צוואות הדדיות מותנה בתנאים מיוחדים כפי שיפורטו בטבלה הבאה:

ביטול צוואות הדדיות כאשר שני בני הזוג בחיים ניתנת על ידי שליחת הודעה כתובה מבן זוג אחד לשני בה מצויין כי הצוואה מבוטלת, ובכך מתבטלות הצוואות ההדדיות של בני הזוג.
ביטול צוואות הדדיות במקרה פטירה של אחד מבני הזוג ניתנת אם בן הזוג הנותר יוותר על חלקו בעיזבון (במקרה זה האלמנ/ה יאלץ להחזיר את חלק העיזבון שכבר קיבל במידה וכבר ירש חלק מסויים מהעיזבון)
אפשרויו נוספות ניתן להכניס בצוואות ההדדיות סעיפים שונים שיאפשרו ביטול הצוואה ההדדית בהתאם לרצונם של בני הזוג. אך לא ניתן לוותר על הזכות לביטול הצוואה בעוד שני בני הזוג בחיים. 

 

-ניתן לקבוע כי רק לאחר מות שני בני הזוג העיזבון יחולק לשאר היורשים כגון לצאצאים סעיף זה נועד למנוע מצב בו בן הזוג שנותר לאחר מות השני יאלץ לחלוק את הרכוש המשותף עוד בחייו עם היורשים. 

-ניתן לציין בצוואות הדדיות כי בן הזוג שיוותר בחיים יוכל לעשות בעזבון כרצונו החופשי ולחילופין ניתן לציין הגבלות שונות שיגדירו מה הפעולות המותרות שהוא רשאי לבצע בעיזבון ומה לא.

-ניתן לכתוב צוואה הדדית של שני בני הזוג במסמך אחד או בשני מסמכים נפרדים. 

-הליך הפקדת צוואה הדדית זהה להליך הפקדת צוואה רגילה אצל רשם הירושות .

בקשה לקיום צוואה

כאשר קיימת צוואה שהותיר אחריו המנוח והגיעה העת לממשה. יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה.

בקשה לקיום צוואה מוגשת לרשם לענייני ירושה כאשר ניתן להגישה על ידי אחד היורשים באופן ידני או מקוון. במידה והיא מוגשת על ידי עורך דין המייצג את היורשים או אחד מהם עליה להיות מוגשת רק באופן מקוון, הגשה מקוונת נוחה יותר וחוסכת 15% בעמלת הגשת בקשה לצו קיום צוואה.