הערב (ד’) בשעה 18:45 צפויים חברי מועצת העיר גבעת שמואל להתכנס לישיבה דרמטית שלא מן המניין, שעל סדר יומה אישור צו המיסים לשנה הבאה. על פי ההערכות, הקואליציה העירונית צפויה לאשר את בקשתו של ראש העירייה יוסי ברודני לעדכון תעריפי הארנונה בעיר.
אלא שמאחורי המהלך השגרתי לכאורה מסתתרת סערה ציבורית של ממש, המציפה תסכול עמוק בקרב תושבים וחברי אופוזיציה, הטוענים למצג שווא וניסיונות הסוואה יח”צניים מצד הנהלת העירייה.

כאמור, בימים האחרונים הציפה עיריית גבעת שמואל את עמודי הרשתות החברתיות העירוניים והעיתונות המקומית במודעות מאירות עיניים, המבשרות חגיגית כי “גם בשנת 2027: הארנונה בגבעת שמואל לא תעלה!”. אלא שמבחינה עובדתית, מדובר אפילו לא בחצי אמת שמטרתה, כך נראה, לזרות חול בעיני הציבור.
כאשר בעירייה מצהירים כי הארנונה “לא תעלה”, כוונתם היא שהעירייה עצמה לא ביקשה מהלך של “העלאה חריגה” מעבר למה שמשרד הפנים המליץ. אולם בשורה התחתונה – התעריף לתושב בהחלט יעלה. הסיבה לכך היא ה”טייס האוטומטי” – מנגנון העדכון של משרד הפנים המשקלל את מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי,שממליץ לרשויות המקומיות להעלות את התעריפים בלמעלה מ-3%.
לראש העיר יוסי ברודני ולעיריית גבעת שמואל ישנה האפשרות בחוק שלא לאשר באופן אוטומטי את ההעלאה, ולבקש ממשרד הפנים אישור מיוחד להשארת המצב הקיים ואף הורדה נוספת של עול המיסים, תוך שעליהם לנמק בצורה ברורה כיצד הם מתכוונים לפצות על ההפרש, או להסתפק בייתרות הקיימות בחשבונות העירייה.
אלא שעבור התושב הממוצע בגבעת שמואל, שמתמודד גם כך עם יוקר מחיה מאמיר, משחקי המילים הללו אינם משנים את השורה התחתונה: החשבון הדו-חודשי שייכנס לתיבת הדואר יהיה גבוה יותר, והכסף ייצא ישירות מכיסו.
האופוזיציה קוראת לתושבים: “אל תהיו אדישים”
חברי מועצת העיר מהאופוזיציה – גל לנצ’נר, עדי גרוס ומשה מרר – יצאו בקריאה חריפה לציבור להגיע בהמוניו לישיבת המועצה הפתוחה הערב ולהביע את מחאתו. בכרוזים שהפיצו נכתב: “אנו מתקשים להבין כיצד עירייה שמחזיקה עשרות מיליוני שקלים ביתרות שוטפות, ממשיכה להעלות את הארנונה מדי שנה. אם מדובר בהעלאה שהיא חובה, מדוע היא מובאת לאישור המועצה? ואם למועצה יש שיקול דעת – מדוע איננו פונים לשר הפנים ולשר האוצר בבקשה לפטור את תושבי גבעת שמואל מההתייקרות?”.
באופוזיציה מזכירים כי בתקציב השוטף של העירייה קיימים עודפים פנויים המוערכים בכ-70 עד 77 מיליוני שקלים, הצומחים מדי שנה. לטענתם, “אין שום סיבה להטיל מיסים נוספים על התושבים. תפקידנו הוא לא להיות חותמת גומי של משרד הפנים, אלא להגן על כספי הציבור”.
“התושבים הפכו לכספומט”
חבר מועצת העיר, גל לנצ’נר, תקף בחריפות את סדרי העדיפויות של ראש העירייה והציג נתונים קשים: “בזמן כהונתו הנוכחית של ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני, הארנונה בגבעת שמואל זינקה במצטבר במעל ל-55%. לא הייתה שנה אחת שהוא פספס את ההזדמנות להעלות את התעריפים. פשוט נוראי שתושבי העיר הפכו לכספומט הבלעדי של העירייה”.
לנצ’נר מפנה אצבע מאשימה ישירות אל חלוקת התקציבים בקדנציה הנוכחית: “בזמן שהתושבים נדרשים לשלם יותר, ראש העירייה העניק לעצמו תקציב פרסום ויח”צ מנופח של כמיליון וחצי עד שני מיליוני שקלים לטובת כלי תקשורת מקומיים וארציים כדי להלל את פועלו בדרך לכנסת. בנוסף, אושרה לו תוספת שכר ומימון לתואר שני על חשבון משלמי המיסים. לעומת זאת, בנושאי הליבה האמיתיים שנוגעים לחיי היום-יום של כולנו – בחינוך, בניקיון ובביטחון העירוני – אין שום תוספת לפעילויות או פרויקטים חדשים. פשוט שומרים על הקיים, בעוד הקופה הציבורית ממשיכה לתפוח על גב הקהילה”.
ישיבת המועצה הערב צפויה להיות סוערת במיוחד. האם חברי הקואליציה יצטרפו לקולות התושבים וינסו לפעול לשינוי הגזירה, או שמא ייכנעו לדרישת ראש העיר ברודני שמבקש מהם לפעול כחותמת גומי ויאשרו את ההתייקרות הנוספת? נמשיך לעדכן.
