Site icon מקומונט גבעת שמואל

אכן מאתגר: מדוע הפך פארק החבלים החדש לשכונה של בני ברק – ולמה נסגר במפתיע?

לפני מספר חודשים נחנך פארק החבלים האתגרי החדש בשכונת רמת הדר. מסתבר ששימעו יצא למרחוק ובחופשת הפסח האחרונה הוא התמלא במאות ילדים ובני נוער. כמה מתוכם היו תושבי הגבעה?

אם גם לכם ילדים צעירים בוודאי גם אתם חשבתם להעביר לפחות מספר שעות מועט במהלך חופשת הפסח בפארק האתגרי החדש שנפתח בשנה האחרונה בסמוך לקניון הגבעה.

לצערכם, כנראה שאם הגעתם לפארק, בכל אחת משעות היום, מצאתם אותו עמוס עד כדי להתפקע בעשרות ומאות ילדים, בני נוער ומבוגרים חרדים או יותר חמור – סגור על מנעול ובריח.

אז מה הסיפור?

כבר שנים מתלוננים תושבי העיר על העליה לרגל בכל חג ומועד ובעיקר בתקופות “בין הזמנים”, הידועות כחופשות המרוכזות של המגזר החרדי, היישר מהעיר בני ברק הסמוכה אל גינות המשחקים והפארקים השונים בגבעת שמואל.

בחופשת הקיץ האחרונה “נמנעה” חלקית החגיגה דווקא בעקבות התאונה המצערת בה התמוטט גשר הולכי הרגל על יד תחנת הדלק, מה שמנע חלקית מרבים את האפשרות לחצות את הכביש הסואן ולבלות את ימיו בספורטק ובגינות הסמוכות לו.

השנה, השמועה על הפארק החדש שנפתח בשכונת רמת הדר עשתה לה כנפיים ומדי יום ניתן היה לראות שיירות ארוכות של תושבי בני-ברק העושים דרכם אל הגינה.

חשוב לציין שאמנם הפארק הינו פארק ציבורי, וככזה פתוח לרווחה לכל המעוניין – אך נבנה בכספי הארנונה של תושבי גבעת שמואל ונועד לשרת את ילדיה.

נסיונות שונים שנקטו רשויות עם בעיה זהה בכל רחבי הארץ (מודיעין, רעננה, כרמיאל ועוד) כגון גביית דמי כניסה או אישור כניסה למחזיקי כרטיס תושב בלבד נפסלו עד היום שוב ושוב בבתי המשפט ולמעשה, עד היום לא נמצאה תשתית חוקית המאפשרת בקרה או הבחנה בשימוש בשטחים הציבוריים בין המשתמשים תושבי העיר ואלו שאינם.

ייתכן והמצב בגבעת שמואל מעט שונה, כיוון שלא מדובר בפארקי ענק כגון פארק רעננה או ענבה, וכאשר בפארק שוהים אורחים רבים הרבה מעבר לפרופורציה הנכונה, הדבר גורם הן לבלאי מוגבר ולתורים בשימוש במתקנים, אך חמור מכך – הדבר עלול להוות סכנת נפשות במקרה של אסון.

זה לא נעים לראות פארק סגור. צילום: כתב מקומונט

בחלק מימי החופשה אכן עשתה העיריה מעשה – ונעלה את הפארק מבעוד מועד. אך פתרון חלקי זה אמנם הרחיק ומיעט את תושבי החוץ – אך גם מנע מילדי גבעת שמואל עצמם להנות מהפארק החדש אשר חודשים רבים ציפו לפתיחתו.

“אי אפשר למנוע מתושבי חוץ להגיע לפארק” אומר חבר מועצת העיר מטעם הבית היהודי, עדי גרוס “אך אותם תושבים חייבים לדעת לשמור על הוראות הבטיחות ועל סדר ונקיון” הוא מוסיף. “לדעתי הקמת פארק אלקנה – פארק אתגרי בתוך שכונת מגורים הנה טעות מיסודה ובעייתית בשל באי תכנון ויסות הרעש. לדעתי יש לשקול חשיבה מחודשת על הפארק קרי שעות הפתיחה שלו, ואפילו אפשרות להעבירו לפרברי העיר” מסכם עדי.

המועמד לראשות העיר גל לנצ’נר אשר מטבע הדברים לא היה שותף עד היום לנסיונות העירייה לפתרון הבעיה מתעקש כי “יש להשאיר את הפארקים והמתקנים בגבעת שמואל פתוחים לתושבי העיר. אחת הדרכים הינה הצבת פקחים, דרך נוספת הינה גביית תשלום מתושבי החוץ.”

ואילו חבר מועצת העיר, משה מרר הציע רעיון מעניין ומקורי אף יותר.

מרר, נציג המפלגה החילונית ‘חופש לעתיד’ הציע להתקין מסכי טלויזיה ברחבי הפארק, בהם יוקרנו סרטוני אקטואליה, עידוד לגיוס ועוד כגון אלו. למרר חשוב היה להדגיש שאין ברצונו לכפות חס וחלילה מראות ותכנים פוגעניים, אך בנקיטת אופן פעולה זה הוא מציע הן להעשיר בתכנים חיוביים את ילדי גבעת שמואל והאורחים מהסביבה – והן להדגיש את צביונה של העיר ככזה שיגרום לתושבי החוץ לחשוב פעמיים על רצונם להגיע לפארק על משפחתם ועל ה”מחיר” שעליהם יהיה לשלם על מנת להנות ממתקני העיר”.

מהעירייה נמסר: “הגינה המדוברת הייתה פתוחה לאורך כל ימי החג לרווחת התושבים למעט אחה”צ של יום רביעי בשעות 16:00-21:00. העירייה אכן מקיימת חשיבה בנושא, בהתאם למגבלות החוק.”

מבט מלמעלה. צילום: כתב מקומונט