Site icon מקומונט גבעת שמואל

גבעת שמואל אירחה את כנס משרד החינוך

תלמידי התיכונים מגבעת שמואל לקחו בעצמם חלק מרכזי בהנחיית הטקס. צילום: דוברות משרד החינוך

זו השנה השלישית ברציפות שמשרד החינוך בוחר לקיים בגבעת שמואל את אחד מהכנסים החשובים שהוא מקיים לאורך השנה – כנס יש”י – יחד שבטי ישראל במעמד הרב מאיר ישראל לאו רבה הראשי של ישראל לשעבר • יוסי ברודני ראש עיריית גבעת שמואל: “מערכת חינוך איכותית, מתקדמת ומובילה, אינה נמדדת רק בהישגים לימודיים, אלא גם ביצירת שפה משותפת, וביצירת אקלים חברתי של קבלה, של סובלנות ושל כבוד הדדי”.

תכנית יש”י אשר פועלת במחוז קרוב לעשור, בהובלת מינהל חברה ונוער, מחברת בין בתי ספר ממלכתיים וממלכתיים-דתיים למפגשים משותפים בערים השונות במחוז. תלמידים מגבעת שמואל, רחובות, ראשון לציון, כפר סבא ועוד לוקחים חלק בתכנית ונפגשים באופן קבוע עם שכניהם, שלומדים בבית ספר מזרם אחר. מטרת הכנס היא להתניע את תוכנית יש”י – יחד שבטי ישראל. התוכנית קיימת במחוז מספר שנים ונותנת מענה ליצירת שיח מכבד, מקנה כלים לניהול מחלוקות בין חלקי החברה הישראלית, אך מעל הכל, מפנימה את ערכי הסובלנות, הכבוד והערבות ההדדית בין תלמידי החמ”ד לתלמידי בתי הספר הממלכתיים.

מנהלת מחוז מרכז במשרד החינוך, ורדה אופיר. צילום: משרד החינוך

הכנס נפתח בקטע מוסיקלי של תלמידי בית ספר ממלכתי “אלון” וממ”ד “מורשת זבולון” מגבעת שמואל ששרו את השיר “יחד כל הדרך”.

הכנס נפתח בברכתו של מר יוסי ברודני, ראש עיריית גבעת שמואל: “אני גאה ונרגש לארח, זו השנה השלישית ברציפות, את הכנס החשוב הזה – כנס יש”י – “יחד שבטי ישראל”, כאן בעירנו גבעת שמואל. אנו בגבעת שמואל, רואים חשיבות רבה בהעמקת הקשר, בהעמקת הזהות היהודית והישראלית וביצירת שותפות וערבות ההדדית, בין הקהילות השונות במערכת החינוך העירונית שלנו / ובין האוכלוסיות המגוונות המתגוררות בה כיום – חילונים ודתיים כאחד. אנו מאמינים כי צמיחתה של מערכת חינוך איכותית, מתקדמת ומובילה / אינה נמדדת רק בהישגים לימודיים, אלא גם ביצירת שפה משותפת, בצמצום מתחים בין הקבוצות השונות וביצירת אקלים חברתי של קבלה / של סובלנות / ושל כבוד הדדי. רק כך, נוכל ליצור חברה סולידרית ומלוכדת / המבוססת על תרומה לקהילה, על מעורבות חברתית, על “ואהבת לרעך כמוך” ועל מחויבות משותפת לעתיד טוב יותר עבור המדינה והחברה”.

הרב ישראל מאיר לאו. צילום: משרד החינוך
צילום: משרד החינוך

ורדה אופיר מנהלת מחוז מרכז במשרד החינוך דיברה על חשיבותה של תכנית יש”י: “מכלול העשייה שלנו בבית הספר לא מסתכמת בשיעור לשון או מתמטיקה, בבגרות באנגלית או היסטוריה, אנחנו פה בשביל לחנך. אנחנו משקיעים שעות, אנרגיות, מחשבה, כדי שבסופו של דבר נצמיח את תלמידנו, נבנה אותם למציאות של בגרות ותרומה לסביבה ולקהילה. מחוז מרכז מאגד בתוכו את רוב חלקי החברה הישראלית – חברות שונות, מגזרים שונים, אנשי ערים ואנשי מושבים וקיבוצים. ביום יום זה מורכב ומאתגר. תכנית יש”י נותנת את ה”למה”, ואת ה”בשביל מה” הגדול ביותר. אנחנו מחוז אחד, אנחנו חברה אחת, אנחנו מדינה אחת, יחד.”

במרכז הכנס התקיימה הרצאתו של הרב ישראל מאיר לאו, הרב הראשי לישראל, ורב עירית תל אביב-יפו לשעבר. הרב חיזק את מנהלי בתי הספר והרכזים החברתיים שלוקחים חלק בתכנית ואמר: “קיים משהו משותף לכולנו, כולנו רוצים לשמור על הזהות שלנו. בשונה מעמים אחרים לאורך ההיסטוריה, עם ישראל, על אף שהתקיים נגדו מסע של שואה, מתקיים, בן אחר בן, שלושת אלפים שנים אחורה. כאשר שמים את הזהות כמרכיב מחבר לא צריך להיות הבדל בין בית ספר כזה או אחר. לא צריך להתעסק במפריד או במפלג, אלא במעלות חברנו ולא חסרונם.”

על מנת לחשוף את המשתתפים להשפעת תכנית יש”י שיתפו על הבמה תלמידים ממוסדות החינוך העל יסודיים בגבעת שמואל – אביטל פיינטוך מאולפנת אמי”ת, יעל שני מהתיכון הממלכתי וניצן אריאל מישיבת בני עקיבא על הצורך שלהם כבני נוער במפגשים מעין אלה. על החשיבות של הליווי מצד הצוות החינוכי בכל מוסד, מההכוונה שהם מקבלים במפגשים, שתורמת להצלחתם.

מקהלת תלמידי כיתות א’ מבתי הספר אלון ומורשת זבולון בגבעת שמואל. צילום: משרד החינוך

לאחר מכן שיתפו שרונית ועלני וחן-לי ממן, רכזות חברתיות בבתי הספר “בארי” ו”הראל” בראשון לציון על התכנית שפועלת בבית ספרם כבר שנה שמינית. הרכזות שיתפו על החששות שהיו בתחילת התהליך, מכל הצדדים, ועל ההצלחה והחיבור החיובי של התלמידים לאחר המפגש הראשון בלבד. “הפכנו את הבלתי מוכר לקרוב” סיכמו.

בחלק האומנותי הופיעו האומן בילגו ואמנית צביה מרגליות, שסחפו את הקהל, ויצרו את החיבור הרוח לתוכן.