Site icon מקומונט גבעת שמואל

דיני עבודה – שאלות ותשובות

תחום דיני עבודה הוא תחום רחב מאוד והוא עוסק כל הקשור להסדרה המשפטית של העבודה ויחסי העבודה. התחום נחלק לתת תחומים כמו: יחסי עובד ומעסיק (מעביד), חובות וזכויות של עובדים ומעסיקים, משפט עבודה קיבוצי ועוד. להלן מספר שאלות ותשובות לכל מיני נושאים שקשורים לדיני עבודה.

מהו המועד ממנו יש להפריש לעובדים עבור קופות פנסיה?

ובכן, המעסיק מחויב להפריש לעובדים שלו כספים לקופת פנסיה, בחלוף חצי שנה ממועד תחילת העבודה שלהם. אגב, במידה ולעובדים הייתה פוליסת ביטוח קיימת בחברת ביטוח כלשהי, אז במקרה זה, המעסיק צריך להפריש רטרואקטיבי וזאת מיום העבודה הראשון ובחלוף שלושה חודשים.

איך מחשבים פדיון חופשה לעובדים?

הדבר נעשה על פי חוק חופשה שנתית. החישוב מבוצע כך: מי שעבד כ-200 ימים בשנה, נחשב כעובד שעבד במשרה מלאה ואילו עובד שעבד פחות משנה מלאה, ימי החופשה שלו יחושבו לפי 240 ימים בשנה. לדוגמה, אם העובד עבד 5 שעות ביום ועשה זאת במשך 6 ימים בשבוע לאורך שנה שלמה, אז לפי החישוב, הוא יהיה זכאי ל-14 ימי חופשה (זאת כמובן בשנה הראשונה לעבודה).

איך מחשבים דמי הבראה?

דמי הבראה יינתנו לפי חוק, למי שהשלים 12 חודשי העסקה במקום העבודה. כאשר השנה הראשונה מסתיימת, השכיר יהיה זכאי ל-5 ימי הבראה. שווי של יום הבראה עומד על מעל 350 ש”ח ליום.

איך מחשבים ימי מחלה?

על פי החוק, כל עובד שכיר זכאי ל-1.5 יום מחלה בחודש וזאת כאשר הוא עובד במשרה מלאה. על יום מחלה ראשון, אין תשלום. אגב, יש מקומות שמשלמים גם על היום הראשון. הדבר תלוי במקום העבודה. ברוב מקומות העבודה, לא יינתן תשלום על היום ראשון אבל כן יהיה תשלום על יום המחלה השני והשלישי. התשלום יהיה בגובה של 50 אחוז מהשכר היומי. ביום המחלה הרביעי, העובד יקבל 100 אחוז משכר העבודה היומי.

איך מחשבים גמול שעות נוספות?

על פי חוק שעות עבודה ומנוחה, כל מי שעובד מעל 8 שעות ביום ו-6 ימים בשבוע או מעל 8.4 שעות ו-5 ימים בשבוע, יהיה זכאי לתשלום גמול שעות נוספות בגובה של 125 אחוז וכל זאת בגין שעתיים נוספות שהשלים. אם השלים יותר משעתיים, אז יהיה זכאי לגמול שעות שיהיה בגובה של 150 אחוז.

עו”ד דיני עבודה
החזר נסיעות לעבודה וממנה

על פי החוק, לכל עובד מגיע לקבל החזר נסיעות וזאת במידה והמרחק בין המקום בו הוא מתגורר למקום העבודה, הוא לא פחות מ-500 מטרים או שתי תחנות אוטובוס. גובה ההחזר המקסימלי הוא 22.60 שקלים ליום עבודה. מדי פעם יש שינויים בחוק ועל כן, כדאי להתעדכן לגבי גובה ההחזר והאם הוא השתנה.

טופס 161 וזכאות לפיצויי הלנה

על פי חוק הגנת השכר, כל מעסיק נדרש למסור לעובד שהוא מעסיק, טופס 161 ומכתב שחרור לחברת הביטוח. הדבר כמובן מתקיים כאשר מסתיימים יחסי העבודה. על פי החוק, העובד זכאי לתשלום של פיצויי הלנה וזאת בשיעור של 20 אחוז.

שורה תחתונה

מרגישים שהזכויות שלכם נפגעו? המעסיק שלכם עובר על דיני העבודה שהוזכרו לעיל? צרו קשר עוד היום עם עו”ד דיני עבודה. כך תוכלו להבטיח הגנה מלאה מעורך דין שילחם על הזכויות שלכם, יעניק ייעוץ וייצוג בתביעות משפטיות וילווה אתכם לאורך כל הדרך.