Site icon מקומונט גבעת שמואל

דירוג הדרכונים העולמי, היכן ממוקמת פורטוגל?

אפשר לומר שעבור כל אחד (ישראלים ומי שאינם ישראלים), החזקת דרכון נוסף מהווה יתרון משמעותי. וכך, בעקבות השאיפה להחזיק אזרחות נוספת ההולכת ונהיית נפוצה יותר ויותר ברחבי העולם, קמה היוזמה של חברת “הנלי ושות'” אשר עורכת, החל מ-2005, את ה- Henley Passport Index”” – “אינדקס הדרכונים של הנלי”.

בשנת 2018 שונה שמו של האינדקס המפורסם מ-HPI (Henley Passport Index) ל-HVRI (Henley &partners Visa Restrictions Index). כמשתמע מן השם החדש, מדובר באינדקס שמטרתו לדרג דרכונים לפי חופש התנועה ברחבי העולם שהם מעניקים לבעליהם.
מובן שלהחזקת דרכון זר (שפירושו גם אזרחות נוספת) יש משמעות רבה, הרבה מעבר לעניינים כגון הקלות בקבלת ויזה למדינות כאלה או אחרות. למרות זאת, מסיבות עליהן נפרט עוד בהמשך, הדירוג באינדקס שהפך להיות שם דבר יכול להעיד על מידת האטרקטיביות הכללית של דרכון כזה או אחר עבור ישראלים המעוניינים להוציא דרכון נוסף.

בשנת 2005 ערכה ממשלת פורטוגל שינוי בחוק ההגירה, כך שישראלים רבים (מדובר בסדרי גודל של מאות אלפים) יכולים להוציא אזרחות פורטוגלית. מאחורי יוזמה זו עומד הרצון לתקן – ולו במעט – עוולות עבר בדמות ניכור בן מאות שנים שהיה מנת חלקם של משפחות יהודיות שחיו בפורטוגל, ניכור שהגיע לשיאו בסוף המאה ה-15 (בתקופת גירוש ספרד) אז יהודי פורטוגל נידרשו לבחור, לצאת את המדינה או להמיר את דתם (כך נולדו “היהודים האנוסים” שהמשיכו לקיים מנהגי יהדות בסתר).
מכיוון שלכל כך הרבה ישראלים יש כיום אפשרות להוציא דרכון פורטוגלי, מעניין לבדוק איך מדורג דרכון זה מבחינת חופש התנועה שהוא מעניק לבעליו ברחבי העולם. לפניכם סקירה אודות האופן בו רואים מומחי אינדקס הנלי הנ”ל את הדרכון הפורטוגלי.

איך מבוצע הדירוג באינדקס הדרכונים הבינלאומי
כדי להבין מה אומר הדירוג באינדקס הנלי על דרכון כזה או אחר, כדאי להכיר את האופן בו מדורגים הדרכונים. למעשה, הקריטריון היחיד לפיו נערכת הרשימה הוא פשוט – דרכונים של 80 מדינות, מתוך 192 המדינות שיש בעולם (נכון לאמצע שנת 2019) מדורגים לפי מספר המדינות שמאפשרות למחזיקי הדרכון כניסה לשטחן ללא צורך בויזה. בראש הרשימה ניצב הדרכון שמעניק לבעליו כניסה חופשית למספר הרב ביותר של מדינות, כאשר בתחתית הרשימה הדרכון שמספר המדינות שמחזיקיו יכולים להיכנס אליהן ללא צורך בויזה הוא הקטן ביותר.

המצב נכון לאמצע שנת 2019

Lisbon, Portugal cityscape in the Alfama District. תמונה: istock


מכיוון שמדינות נוהגות לשנות את חוקי ההגירה שלהן (וכך להפוך כניסה אליהן למורכבת או פשוטה יותר עבור מחזיקי דרכון כזה או אחר), אינדקס הנלי מעודכן אחת לרבעון. בתחילת יולי 2019 בוצע עדכון שכזה, והמצב שמוצג בסקירה זו כעת, הוא נכון למועד זה. מכיוון שהדרכון היפני מאפשר כניסה ללא צורך בויזה ללא פחות ממאה ותשעים מדינות, הוא ממשיך להחזיק במקום הראשון באינקדס. במקום השני ניצב הדרכון הסינגפורי עם 188 מדינות אליהן יכולים מחזיקי דרכון כזה להיכנס ללא ויזה. את המקום הרביעי תופסות יחדיו כמה מדינות מערב אירופאיות, כאשר הדרכון הפורטוגלי ניצב במקום החמישי באינדקס, והוא חולק מקום מכובד זה עם ארה”ב וחמש מדינות נוספות – כולן מנפיקות דרכונים המאפשרים כניסה בלי צורך בויזה ל-186 מדינות!
עבור מי שסקרנים לדעת – דרכון ישראלי מאפשר כניסה בלי צורך בויזה ל-169 מדינות, עובדה המציבה אותו במקום ה-21 באינדקס הנלי.

דירוג המעיד על הרבה מעבר לחופש תנועה בעולם
חשוב לציין שלמרות שדירוג הדרכונים העולמי של אינקדס הנלי מבוצע לפי אפשרות להיכנס למדינות ללא צורך בויזה, יש בו בכדי להעיד על יתרונות רבים נוספים שמעניק דרכון כזה או אחר לבעליו. ישנן סיבות טובות לכך שמדינות בוחרות לאפשר לאזרחי מדינה אחרת להיכנס ללא ויזה לשטחן – בחירה שכזו מעידה על כך ששלטונות מדינה זרה מבינים שמחזיקי הדרכון המדובר מגיעים ממדינה מבוססת היטב, בה אחוזי פשיעה נמוכים והיא מספקת איכות חיים גבוהה לתושביה.

הדירוג הגבוה של דרכון פורטוגלי באינדקס הנלי ושות’ מעיד על היתרונות הרבים שמביא עימו דרכון כזה. כמו ישראלים רבים נוספים, גם אתם עשויים להיות זכאים לקבל דרכון פורטוגלי בהליך פשוט ולא יקר, שאורכו כמה חודשים. עוד חשוב לזכור כי יש חברות המתמחות בהענקת ליווי שיבטיח השלמת הליך הוצאת דרכון פורטוגלי בהצלחה במהירות, כאשר ברוב רובם של המקרים אין צורך להגיע לפורטוגל – אם כי לא מעט משפחות בוחרות כבר לצאת לחופשה במדינה אטרקטיבית זו.