Site icon מקומונט גבעת שמואל

דירוג הלמ”ס: עלייה קלה לגבעת שמואל במדד החברתי-כלכלי

לפני זמן קצר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) את הדירוג החברתי-כלכלי ובו חלוקה לאשכולות סוציו אקונומיים ממנו עולה כי גבעת שמואל עלתה מעט בדירוג – אל המקום ה-216 בישראל, אך נותרה באשכול הסוציו-אקונומי ה-8.

המדד החברתי-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) מתפרסם אחת לשנתיים, ומייצג את המצב נכון לשנת 2017. על כן, הוא אינו משקף את המצב בשטח היום, ולא מתייחס לתקופת הקורונה אשר שינתה את מצבם הכללי של אזרחי ישראל במקומות שונים בארץ, אך ממנו עולה כי בכל הנוגע לתקופה של שנת 2017 עליה מצביעים הנתונים האחרונים – מצבם של תושבי גבעת שמואל השתפר מעט לעומת המדד הקודם.

על פי דירוג הלמ”ס 25,776 תושבי גבעת שמואל (נכון לשנת 2017; א”ט) שיפרו מעט את מצבם היחסי והעיר דורגה במקום ה-216 מתוך 255 ערים וישובים בדירוג, לעומת המקום ה-210 בדירוג הלמ”ס שפורסם לפני שנתיים ובו נתוני 2015. נציין כי בניגוד למקובל, המקום ה-255 הוא דווקא הגבוה ביותר ובו מדורגת גם השנה, סביון, כשלאחריה כפר שמריהו, להבים ועומר והן בלבד מרכיבות את האשכול ה-10 והגבוה ביותר בישראל.

עיריית גבעת שמואל. צילום: אביחי טבק

ראוי לציין כי דווקא מספר שכנות של גבעת שמואל הדומות לה במאפייינים הסוציו אקונומים הצליחו לשפר עוד יותר את מצבן ולעלות בדירוג אל האשכול ה-9, לדוג’ הערים קרית אונו (244 בדירוג), גני תקווה (239) ונס ציונה (231), כמו גם מודיעין, גבעתיים, פרדסיה ועוד 20 ערים נוספות שהיו מדורגות באשכול 8 וניצלו את השנתיים האחרונות כדי לשדרג את מעמדן ומצבן.

נציין כי מדד הלמ”ס מבוסס על נתונים רבים, וכאן גלום הקושי לפרסמו מדי שנה. בין היתר, משקללים הנתונים מידע הנוגע לרמת חיים, השכלה וחינוך, אחוז המשפחות עם ארבעה ילדים ויותר הזכאיות לקצבה, הכנסה לנפש, ממוצע ימי שהייה בחו”ל, ממוצע אגרת רישיון רכב, אחוז מקבלי הבטחת הכנסה והשלמת הכנסה בזקנה, אחוז בעלי הכנסה מעבודה מתחת לשכר מינימום ועוד.