Site icon מקומונט גבעת שמואל

האם הסיגריה אלקטרונית באמת שונה מסיגריה רגילה?

בשבועות ובחודשים האחרונים הופצה הרבה דיסאינפורמציה בנושא הסיגריות האלקטרוניות. בין היתר, דיברו על כך שהמותג ג’ול ייאסר למכירה בארץ. אחר כך אמרו שדווקא כן יאפשרו juul למכירה. היו כאלה שטענו כי המותג הזה לא שונה בהרבה ממוצרי טבק רגילים. אחרים אמרו שיש דווקא הבדל מאוד מהותי בין השניים. אז האם הסיגריה אלקטרונית באמת שונה מסיגריה רגילה, יש או אין הבדלים? בדקנו את הסוגיה הזאת מכמה זוויות שונות.

אין עשן, יש סוללה

מי שזו לו הפעם הראשונה שהוא שומע על ג’ול, נחדד את הדבר הזה. כאשר מציעים juul למכירה מציעים למעשה סיגריה אלקטרונית מהסוג הכי חדש. אך מעבר לכך כי מדובר על מותג פופולרי מאוד, זהו מוצר אידוי לכל דבר. זה לא סיגריה וההבדלים למעשה עצומים. נתחיל בכך שסיגריה אלקטרונית איננה מפיקה עשן. אם אתם מביטים במישהו ש”מעשן” (ובעצם, מאדה) אתם יכולים לראות שהוא כאילו נושף עשן. אבל מדובר בלא יותר מאשר אדים. כמו שאדים שאנו נושפים מן הפה בחורף. אין הם עשן בשום פנים ואופן.

דבר נוסף – סיגריה רגילה לא מופעלת כמו מכשיר חשמלי. כדי לעשן, צריך להצית גפרור או להשתמש במצית. את קצה הסיגריה מבעירים לפני שמעשנים. לא מעורבת בטרייה ואין כאן זרם חשמלי, אין כאן שום שאלה בכלל. לעומת זאת, באף מודעה של juul למכירה או של כל מוצר אידוי אחר לא תראו תצלום של איש או של אישה המציתים גפרור. זה לא סתם עניין שיווקי. סיגריה אלקטרונית מופעלת על ידי סוללות. בתוך המוצר יש תא מיוחד לאידוי. תא זה, שמגיע לטמפרטורה מבוקרת, הוא זה שמפיק את האדים. על מנת להשתמש במוצר צריך, אם כן, סוללות טעונות. ממש כמו במכשיר הנייד של כולנו, אם הסוללה לא טעונה, המכשיר לא יופעל.

לפעמים יש ניקוטין, ומה עם השאר?

חלק מהסוגים של הסיגריות האלקטרוניות מכילים ניקוטין. אך האם זאת אומרת שאותם סוגים דומים לסיגריה רגילה או שאולי הם בכל זאת שונים? הסיגריה האלקטרונית, אפילו זאת שמכילה ניקוטין, שונה עדיין מאוד מסיגריה רגילה. קודם כל, הרכב הניקוטין. גם נוזל אידוי שמכיל ניקוטין ומשפיע כמו ניקוטין איננו הניקוטין בסיגריה. מי שמעשן סיגריה אלקטרונית יכול לבחור את נוזל האידוי בעל תכולת הניקוטין הדרושה לו (יש נוזלים דלי ניקוטין, למשל). אבל חשוב יותר לבדוק גם את כל היתר. כי מלבד ניקוטין, בסיגריות עשויים להיות עוד הרבה מאוד חומרים אחרים.

צילום: חופשי

חוקרים שבדקו את ההרכב של החומרים שבנוזלי האידוי, תמימי דעים. אלה חומרים שברובם הגדול נמצאים במוצרי מזון רגילים, שכולנו מכירים. לעומת זאת, בסיגריה רגילה יש הרבה מאוד מרכיבים שהם למעשה חומרים מזיקים. חומרים שלעולם לא יקבלו אישור להיחשב למזון או למרכיבים של מזון. למשל, בסיגריות רגילות (כך מפרסמת האגודה למלחמה בסרטן) יש חומרים כמו פנול, ציאניד ואמוניה. בחלק מהסיגריות הרגילות יש מתכות כבדות ואפילו מרכיבים המשמשים כקוטלי מזיקים. עקבות של אצטון, טרפנטין, פחמן חד חמצני וזפת – את כל אלה ויותר יש בתוך סיגריה רגילה. לעומת זאת, תמציות האידוי חופשיות כמעט באופן מוחלט מכל אותם חומרים כימיים לא מומלצים.

על טעם ועל ריח

לא רק הבדלי בריאות יש בין סיגריה רגילה לבין אלקטרונית. יש גם הבדלים של ממש בטעם ובריח. תמציות אידוי משווקות בטעמים שונים, עם חומרי טעם וריח. אך לאחר השימוש, לא מורגשים טעמי לוואי. אידוי לא מפיק ריח לא נעים ונשמר ריח פה רגיל. בעישון של סיגריה, התמונה כמובן שונה לגמרי.