Site icon מקומונט גבעת שמואל

האם יש פיצוי לאחר תאונת אופניים חשמליים?

אופניים חשמליים תופסים אט אט מקום של כבוד בקרב כלי התחבורה בישראל. אם לפני כעשר שנים בלבד מדובר היה רק בכמה רוכבים שהיו “משוגעים לדבר”, היום אופניים חשמליים הם ממש נחלת הכלל. הורים עם ילדים, סטודנטים צעירים, שליחים עם צידנית בגודל מוגזם, בני נוער ואפילו סבתות בדרך לקאנטרי. כולם כולל כולם נמצאים בעולם הדו-גלגלי המחשמל. 

לפי נתונים אשר פורסמו רק לאחרונה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-7% ממשקי הבית בישראל מחזיקים ברגע זה ממש באופניים חשמליים. כעת, בשיתוף עם אתר “הרוכב החשמלי” (שהוא פורטל הידע המקצועי והגדול ביותר בישראל לתחום האופניים הממונעים), אנו עונים על כמה שאלות חשובות לגבי פיצוי לאחר תאונת אופניים חשמליים. מי משלם, כמה תקבלו והאם יש ביטוח.

אופניים חשמליים – לא רכב מנועי

כידוע, הנושא של פיצוי לאחר תאונות דרכים בישראל נתון תחת חקיקה סוציאלית ביותר. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע שכל אדם שנפגע בתאונה זכאי לפיצוי ללא כל קשר לסוגיית האשם. הפיצוי משולם לנפגע מהחברה שביטחה את הרכב בביטוח חובה, ואם מדובר בתאונת פגע-וברח (או במקרה של העדר-ביטוח), אזי יש קרן ממשלתית שאמורה לשאת בפיצוי.

“הבעיה היא שכיום אופניים חשמליים אינם נכללים במסגרת החוק הזה”, מסבירים באתר “הרוכב החשמלי, “הפיצוי לנפגע תאונת דרכים תלוי בכך שהתאונה הייתה תוך כדי מעורבות של רכב מנועי. המושג רכב מנועי מוגדר בפקודת רכב מנועי ואופניים חשמליים אינם נכללים בה”.

במילים אחרות, אומרים ב”רוכב החשמלי”, אם לא מדובר בתאונת דרכים בין אופניים חשמליים לרכב מנועי (כמו אופנוע, אוטובוס, מכונית וכדומה), חוק הפיצויים איננו רלבנטי למקרה. כלומר, במידה שהתאונה היא תאונה עצמאית – רוכב אופניים חשמליים החליק ונפצע – חוק הפיצויים לא יגן עליו.

האם יש פיצוי בכל זאת?

מכיוון שחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים לא תמיד רלבנטי לרוכב החשמלי, שהוא למעשה מעין “הולך רגל” מבחינת החוק, הדרך לפיצויים היא אחרת. ראשית, אפשר לבדוק האם ניתן להטיל רשלנות על גורם כלשהו שהיה אחראי לתאונה. למשל, בור בכביש שאפשר לייחס לרשות המקומית או כתם שמן הקשור לתחנת דלק.

צילום: יח”צ

“אם התאונה נגרמה בעקבות מפגע שיש גורם שיכול להיות אחראי לקיומו, הרוכב יכול להגיש תביעה כנגד אותו גורם”, אומרים ברוכב החשמלי, “ניקח לדוגמה רוכב על אופניים חשמליים שהחליק בסמוך לתחנת דלק בגלל כתם שמן. הנפגע יכול להגיש תביעה נזיקית כנגד תחנת הדלק ולטעון שהיא זו שאחראית לפצות אותו. הוא אמנם יידרש להוכיח זאת בבית המשפט, או להגיע להסכם פשרה מחוץ לערכאות, אך זו בהחלט דרך ראויה. נתיב זה יכול להבטיח לנפגע פיצויים גבוהים מאד בגין נזקיו”.

אופציה נוספת לקבלת פיצוי לאחר תאונת אופניים חשמליים היא הגדרת המקרה בתור “תאונת עבודה”. פעמים רבות הרוכב נמצא על האופניים במסגרת עבודתו, ורבים אינם יודעים זאת אך גם הנסיעה אל העבודה או ממנה היא חלק מהעבודה מבחינת הביטוח הלאומי. כלומר, כשם שהולך רגל שנפגע בדרך לעבודה זכאי להכרה בו בתור נפגע עבודה, כך גם רוכב אופניים חשמליים.

חשוב לציין כי ככל שהתאונה נגרמה בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה הביתה, הביטוח הלאומי עלול להתחקות אחר הנתיב המדויק שבו רכב הנפגע. האם הוא סטה מהדרך המקובלת או שמא הוא באמת היה בדרכו ליעד.

ביטוח אופניים חשמליים, יש דבר כזה

לצד שתי האפשרויות הנ”ל, פיצוי לאחר תאונת אופניים חשמליים יכול להיות גם מכוח פוליסת ביטוח. ישנן כיום מספר פוליסות של ביטוח אופניים חשמליים אשר עשויות לסייע. הפוליסות שונות זו מזו וכדאי מאד להתייעץ עם סוכן ביטוח בטרם בוחרים בפוליסה המתאימה.

על פי רוב מדובר על פיצוי שכולל כיסוי בגין קשת רחבה מאד של אירועים – החל משברים או נכות ועד מצב סיעודי ופטירה. ישנם כיסויים נוספים כמו פיצוי בעבור ימי אשפוז, החזר שירותי אמבולנס, הוצאות בן משפחה מסייע ואפילו טיפולי פיזיותרפיה. רוב הפוליסות מעניקות גם כיסוי מיידי בסך של כ-4,000 שקלים, למשך שלושה חודשים, ובהצגת אישור רפואי בדבר אי-כשירות לעבודה.