Site icon מקומונט גבעת שמואל

האם מותר להיות אם פונדקאית?

חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), התשנ”ו-1996, קובע ומאגד תחתיו את התקנות והקריטריונים הנדרשים בהליך פונדקאות והבאת ילד לעולם באמצעות אם נושאת (פונדקאית). תהליך הפונדקאות מורכב ובעל פנים רבות הן להורים המיועדים והן לאם הפונדקאית, ומעבר לכך יש להתייחס גם לכללי ההלכה.

נשים המעוניינות לשמש כאם פונדקאית חייבות לעמוד בכל הקריטריונים שנקבעו בחוק. בשנים האחרונות יש שינויים בנושא, ובקריטריונים הנוקשים חלו מספר שינויים המקלים על נשים המעוניינות לשמש כאם פונדקאית כדי לסייע ולאפשר להורים המיועדים להגשים חלום ולהביא ילד לעולם.

מה זה בדיוק אם פונדקאית?

אם פונדקאית נושאת ברחמה במשך תשעה חודשים את העובר השייך גנטית להורים המיועדים שביקשו לעבור תהליך פונדקאות כדי להביא ילד לעולם. העובר נוצר במעבדה בתהליך הנקרא הפריה חוץ גופית, בתהליך זה מפרים את הביצית והזרע של בני הזוג או שמבצעים הפריה חוץ גופית של זרע האב המיועד וביצית המושגת בתרומה, כל עוד הביצית אינה של הפונדקאית. לאחר ההפריה מחזירים לרחם של האם הנושאת את הביצית המופרית ובתום ההריון ולאחר הלידה התינוק נמסר להורים המיועדים. בסוף התהליך ולאחר הלידה אין לאם הנושאת זכויות הוריות או אחרות על התינוק.

זהו תהליך רגשי להורים המיועדים ולאם הפונדקאית, לכן האם הנושאת נדרשת לעמוד בדרישות שנקבעו על ידי משרד הבריאות ועליה לעבור סדרת בדיקות רפואיות, פסיכולוגיות וסוציאליות לפני תחילת התהליך, ובמהלך ההריון עליה לעבור בדיקות שגרתיות כפי שנהוג בכל הריון.

צילום: בוריס גונזלס
פונדקאות בהלכה

הפוסקים התייחסו לנושא הפונדקאות ומעמד התינוק, כיום רוב הפוסקים מתירים להורים המיועדים לעבור את תהליך הפונדקאות בהתאם לכללים שנקבעו בחוק. כיום נהוג לאשר לאישה נשואה לקבל תרומת זרע ולשמש כאם פונדקאית בלי לעבור על איסורי ההלכה כמו איסורי אשת איש. עם זאת, יש מגבלות המוטלות על התינוק הנולד בתהליך פונדקאות ואסור לו להינשא לקרובי התורמת של הביצית ולתורמי הזרע, ואסור לו להינשא לקרובים של האם הפונדקאית.

אילו זכויות מגיעות לאם פונדקאית מהמדינה?
כיצד המרכז להורות מסייע לאם הפונדקאית?

המרכז להורות באמצעות פונדקאות מלווה כל אם פונדקאית ברגישות ובמלוא תשומת הלב וההבנה. צוות המרכז להורות מלווה את האם הנושאת ובני משפחתה לכל אורך התהליך, עד לאחר הלידה, הצוות דואג לכל הזכויות המגיעות לאם הפונדקאית ומסייע לאם הנושאת גם בבדיקות הרפואיות וגם במימוש הזכויות המגיעות לה על פי חוק.

הכתבה באדיבות המרכז להורות באמצעות פונדקאות – הסוכנות הוותיקה והמובילה בישראל. המרכז להורות סייע ליותר מ-1,300 זוגות להביא ילד לעולם, אנו מתמחים בתהליכי פונדקאות בישראל ובגיאורגיה ומציעים ליווי אישי צמוד, תמיכה רגשית לכל אורך הדרך וצוות מקצועי ועתיר ניסיון.