Site icon מקומונט גבעת שמואל

ההיסטוריה של טבעות האירוסין

טבעות אירוסין -מאיפה הכל התחיל? צילום: שאטרסטוק

רגע האירוסין מרגש במידה שווה כמו רגע החתונה, הרגע שעומדים תחת החופה. טבעת האירוסין, בדומה לטבעת הנישואין, מסמלת גם היא את האיחוד שבין השניים ואת הרצון המשותף לזוגיות. ניתן למצוא כיום, בניגוד לעבר, מגוון עצום של טבעות אירוסין, בעיצובים ובסגנונות שונים. ובכל זאת, נדמה פעמים רבות שאלו, הקלאסיות, הן האהובות ביותר. אלו שמלוות אותנו כבר לא מעט שנים. איך כל זה התחיל? מתי החל המנהג ובכלל – מדוע טבעת האירוסין נראית כפי שנראית? על כך ועוד, במאמר הבא הבוחן את ההיסטוריה של טבעות האירוסין.

מתי החל מנהג זה ומתי נכנסו היהלומים לתמונה

ההיסטוריה של טבעות האירוסין היא בת לא מעט שנים. טבעות אלו מוכרות לנו עוד בעת העתיקה, טבעות שסימלו את המחויבות לקשר הזוגי, לנישואין עצמם. אז, באותה תקופה, טבעות האירוסין היו עשויות מחומרים טבעיים, כאלו שהיו נגישים יותר בטבע. עץ, אבן, ברזל, עור של חיות ואפילו שיער אנושי, שהיה שזור בהן. עם השנים עברו הטבעות לא מעט תהפוכות עד שהפכו לכאלו, העשויות מזהב בשילוב של יהלומים במרכזן. העדויות הראשונות לטבעות האירוסין הן כבר מהתקופה הרומית. באותה תקופה נהג הגבר, שרצה לשאת אישה, להעניק לה טבעת חישוק פשוטה. בעלי הממון, האליטה, באותן שנים, היו היחידים שיכלו להרשות לעצמם טבעות אירוסין מושקעות יותר, טבעות המשובצות באבני חן. אז, באותן השנים, לטקס האירוסין היתה משמעות פרקטית יותר. הוא זה שאיחד בין שתי ממלכות, המרוחקות זו מזו, כאשר נדרשו לרוב חודשים ארוכים על מנת להשלים את תהליך האיחוד בין בני הזוג והמעבר שלהם למגורים משותפים, זה עם זה.

מדוע טבעת האירוסין עשויה מזהב ומה מסמל העיגול והחיבור בין הזהב ליהלומים

העיגול, ועוד משחר ההיסטוריה, הוא בעל חשיבות מיסטית רבה. הוא מסמל אחדות ושלמות וזו גם הסיבה מדוע השתמשו בטבעת העגולה (אז וגם היום) כסמל לאיחוד בין שניים. הרומאים העניקו, וכדי לסמל את התחייבותם לבת הזוג, טבעות ברזל פשוטות ועגולות, ומאז, מלווה אותנו מסורת זו גם היום. בעת העתיקה היתה גישה לזהב, חומר גלם שהיה נפוץ דאז, והרבו להשתמש בו בטקסים חשובים. הן היוונים והן הרומאים השתמשו בחומר גלם זה לצרכי מסחר ואף ביססו את מעמדם בזכותו. באסיה הפך הזהב לחומר גלם נפוץ מאד בתעשיית התכשיטים ואט אט הפך נפוץ יותר ויותר בעולם כולו. מכיוון שכרייתו של הזהב עם השנים וגם תהליך העיבוד שלו הם מורכבות ואורכים זמן רב, השווי של הזהב, היום וגם עוד בעת העתיקה, הוא גבוה. הזהב הוא חומר גלם אוניברסלי. הוא מבוקש בכל העולם ולכולם ידוע הערך הגבוה שלו. מרבית טבעות האירוסין וגם טבעות הנישואין מיוצרות מזהב ונדמה פעמים רבות שאין לו מתחרה.

היהלום שבטבעות האירוסין של היום לא היה שם מאז ומתמיד. היהלום ייצג את הטוהר ואת האור והשילוב שלו בטבעת האירוסין, בטבעות העשויות זהב, נראה טבעי ונכון. האגדה העתיקה אף מספרת כי ניצוץ היהלום הוא זה שסימל את האהבה בין שניים, ולכן הפך חומר זה לסמל האוהבים. את היהלומים הראשונים גילו בהודו, שתושביה האמינו כי הוא מגן עליהם מפני רוחות רעות. יהלומים גדולים ונוצצים יותר נחשבו לשווים מאחרים ועם השנים התפתחו טכניקות עיבוד על מנת לנצל אותם לטובת ייצור תכשיטים. כיום, טבעות אירוסין רבות כוללות גם יהלום במרכזן, המוסיף להן עוצמה, יופי וגם איכות גבוהה. המונח “יהלומים הם לנצח”, חלק מקמפיין מפורסם של טבעות אירוסין, הפך לשגור בפינו והוא, ללא ספק, מתמצת בכמה מילים בדיוק מה שחושבים על חומר הגלם הכל כך מיוחד הזה. זו גם הסיבה מדוע הוא מהווה תוספת מושלמת לכל טבעת אירוסין ויחד עם צורתה העגולה משמש כסמל לאיחוד נצחי בין שניים.