Site icon מקומונט גבעת שמואל

הורות קלה – יש דברים כאלה

אם היו שואלים אותי איך הייתי מגדירה הורות הייתי קוראת לה רכבת הרים של אירועים ורגשות. כל הורה יודע שאין שיטה אחת נכונה להורות כי כל הורה מגדל את הילדי שלו בהתאם למה שראה בבית או אצל חברים. רב ההורים די פועלים מהבטן כשהם נמצאים בסיטואציה מסוימת וכיום, יותר מתמיד, יותר ויותר הורים פונים לייעוץ מקצועי כשהם מוצאים את עצמם אובדי עצות.

אני לא מצליח לאהוב את הילד שלי, הוא משפט שפעם אסור היה להגיד בקול רם מחשש לתגובת הסביבה. היום, תוכלו למצוא קבוצות תמיכה, קבוצות פייסבוק ומעגלי תמיכה להורים שחשים תסכול ואי שביעות רצון מההורות שלהם.

כילדים אנחנו גדלנו תחת הרתעה והפחדה והמון כבוד להורים שלנו, אבל אנחנו דור אחר שמגדל את הילדים מתוך שיתוף, הכלה והעצמה מתוך רצון ליצור הרמוניה משפחתית ללא מריבות, כעסים והתנצחויות.

חמשת השלבים להורות בהרמוניה

מתוך ניסיוני האישי ליצור משפחה הרמונית ולאחר שנים של ליווי משפחות הבנתי כי הורות קלה ופשוטה מושתת על חמישה עקרונות שכל אחד מתבסס על קודמו:

  1. החלטה הורית – משותפת על מה מותר ומה אסור אצלינו בבית. ההורים צריכים לקבל כמה החלטות וליצור מעין מאגר של חוקים וקווים אדומים, מה אפשר להגמיש ועד כמה אפשר לוותר. זה השלב החשוב ביותר, מאחר שהוא הבסיס לכל ההחלטות העתידיות שלנו שישפיעו על סגנון ההורות שלנו והוא זה שיעזור לנו במצבים של קונפליקטים, התלבטויות ודילמות בהורות. ככל שההורים יהיו יותר פתוחים ויותר כנים זו עם זה, כך “ספר החוקים שהם” יהיו יותר ברור להם ולילדים וכשהחוקים ברורים וההשלכות ברורות, מאוד קל להתנהל.
  2. סיעור מוחות – שתפו את הילד בדיאלוג כנה ומשמעותי עם הילד, ככל שנהיה יותר קשובים לצרכים שלו, לאופי שלו ולרצונות שלו, כך ניצור אצלו מעורבות גדולה יותר בהתנהלות המשפחתית ולא נצטרך להניע אותו לפעול על ידי איומים או הפחדות. חשוב להבהיר לילד כי למרות שהוא שותף מלא לתהליך החשיבה, אך ההחלטה הסופית נתונה לשיקול דעתכם והיא אינה ניתן לשינוי.
  3. כללים ותיאום ציפיות – בשלב זה אנחנו מסבירים לילדים מהם ההחלטות שקיבלנו בשלב הראשון וכיצד יש לפעול בהתאם לשלב השני. ככל שהחוקים יהיו יותר ברורים ויותר חד משמעיים, כך הילדים יבינו מה מצופה מהם ומה יקרה במידה ולא יעמדו בציפיות. ההבהרה הזו תפחית את כמות החיכוכים והויכוחים בבית.

    דורית חרמון. צילום: ניקי טורן סוביק

  4. וידוא ויישום הכללים – עלינו ההורים, חלה האחריות לוודא שהילד מבין את החוקים ושהוא מצליח ליישם אותם. במידה וזה לא יתבצע, נאכוף את ההסכם בתקיפות אדיבה ( על פי השיטה האדלריינית ) כלומר, נדבר באדיבות כלפי הילד, אך נעביר את המסר בתקיפות ולא תוקפנות. אדיבות כלפי הילד בא לידי ביטוי בשימוש בשפה נעימה, ללא צעקות, ללא עונשים או איום וכמובן ללא העלבת הילד. תקיפות המסר תתבצע על ידי נחישות בצדקתנו, בנחישות מבלי לוותר ומבלי לכעוס.
  5. תמיכה – למרות שהחלטתם על חוקים ושיתפתם את הילד בתהליך, קיים סיכוי גדול שהוא יביע כעס או תסכול. כהורים לא נגיב אליו בכעס, צעקות ולא נאמר לו אמרנו לך. אנחנו נקשיב, נכיל, לא נשפוט ולא נעביר על הילד ביקורת. כשהילד כועס ומתוסכל, הוא לא פנוי ללמידה ולכן אין טעם לחנך אותו. לאחר שירגעו הרוחות, תוכלו לשבת בניעימים ובשיחה רגועה ושלווה לחזור איתו על ההסכמים והכללים שסיכמתם ביניכם.

השלבים האלה מאפשרים לנו לתכנן את ההורות שלנו ולעדכן אותה בהתאם להתנהלות המשפחתית. היא עוזרת לנו לצפות מראש מצבים רגישים מול הילדים שעלולים להתלקח למריבות ויש באפשרותינו למנוע אותם. אם תעקבו אחר חמשת השלבים תוכלו ליישם את הכלים ולנהל את המשפחה בצורה טובה יותר, קלה יותר וליהנות מהורות רגועה יותר.

דורית חרמון הינה מנחת הורים ומדריכת צוותי חינוך. כמו כן יש לה קהילה בפייסבוק של אלפי הורים שמקבלים ממנה טיפים על בסיס יומי.