Site icon מקומונט גבעת שמואל

החילונים זועמים: ברודני, אל תאשר פתיחת בית כנסת על חשבוננו

חילוני הגבעה, זן הולך ופוחת של תושבים ב-15 השנים האחרונות בהן יוסי ברודני עומד בראשות העיר, יצאו בסוף השבוע למאבק, אולי אחרון, על צביונה של העיר ועל איכות החיים שלהם בגבעת שמואל.

עד לפני 20 שנה גבעת שמואל היתה עיר חילונית עם ייצוג דתי משמעותי, אך וודאי לא כזה שמהווה רוב בה. מאז אמצע העשור הראשון של המילניום הפכה גבעת שמואל לכתובת מועדפת עבור תושבים דתיים רבים ואילו הציבור החילוני בגבעת שמואל נדחק אט אט החוצה ממנה.

אחד ממוקדי הקהילה החילונית בעיר היה בית הספר יגאל אלון, שמלבד פעילות בית הספר הרגילה היווה מסגרת קהילתית רחבה עבור ציבור התושבים, ולא רק התלמידים, כולל בשבתות וחגים – כשהיווה מוקד לפעילות חילונית חופשית.

לאחרונה נפל דבר, כשראש העיר יוסי ברודני אישר פתיחת בית כנסת בתוך שטח בית הספר יגאל אלון, באופן כזה שלא יאפשר שימוש מקביל של תושבי השכונה בשעות התפילה אלא רק בסיומה – לאחר השעה 11 בבוקר – וגם זאת, רק בהסכמה ותיאום עם חברי בית הכנסת, השייכים לקהילת העולים האמריקאית הגדולה בגבעת שמואל.

לדברי פעילים במאבק התושבים, הדבר נעשה במחטף ועל אף חוסר הסכמתם של נציגי הקהילה החילונית או נבחרי הציבור של סיעת חופש לעתיד, המייצגים את הציבור במועצת העיר.

בשבת האחרונה הצליחו המוחים לעצור את “המחטף”, לדבריהם, בכל שעשרות מהם הפגינו בכניסה לבית הכנסת בכניסת השבת, ואילצו את העירייה לדחות את תחילת הפעילות בשבוע. הערב, זומנו ראשי המאבק ללשכתו של ראש העיר לישיבה ודנו באפשרויות השונות. לדברי משתתפים בישיבה הציע ברודני לתושבים להעביר את פעילותם לשטח בית הספר מורשת נריה ולקיים שם את הפעילות בשבתות, אך גורמים שהשתתפו בישיבה אומרים למקומונט כי “אין באמת מקום לפשרות. לא נוכל לוותר. מרחב ביה”ס הוא המרחב הקהילתי החילוני שלנו וזו מלחמה על האופן שבו ייראה העתיד שלנו בגבעת שמואל ועל איכות החיים שנקבל כאן”.

נציגי הציבור החילוני בגבעת שמואל, בלשכתו של ראש העיר. לפני זמן קצר.

לעומת זאת חברי הקהילה האמריקאית רואים את הדברים קצת אחרת. בשיחה שערכנו עם יהודה ווידבסקי, נציג המתפללים, הוא טוען כי “מדובר באטימות וחוסר התחשבות מצד התושבים החילונים. עד היום לא היתה להם פעילות בבית הספר בשבתות למעט לעיתים רחוקות, אבל עכשיו כשאנחנו, קהילה של 300 מתפללים מעוניינים להשתמש במקום הם פוגעים בנו ולא מוכנים לאפשר את זה, ומאיימים להפריע לנו מדי שבת. התחושה היא שבגלל שאנחנו עולים ולא ותיקים אפשר יהיה לפגוע בנו ולא להתחשב בצרכים שלנו. גם לדבריהם של החילונים בשכונה הפעילות שלהם כוללות לכל היותר 100 איש. בגלל שאנחנו גדולים פי כמה, אנחנו מוגבלים באפשרויות שלנו ולכן אין לנו אפשרות אחרת מלבד האולם ביגאל אלון. להם יש עוד מקומות אחרים בהם הם יכולים לפעול – וגם ראש העיר הגיש להם מספר הצעות בנושא”.

פנינו לחברי מועצת העיר של סיעת חופש, הסיעה החילונית בעיר, ומטעמם נמסר: “סיעת ‘חופש לעתיד’ לא מתנגדת למתן מבנה עירוני לבית כנסת בסופי שבוע. אנחנו מתנגדים לקיום בית כנסת בתוך בית ספר חילוני! מצער אותי מאוד שמפסיקים פעילות קהילתית חילונית בתוך מבנה חילוני לטובת קהילה דתית. בגבעת שמואל יש כמה חלופות אפשריות. עם רצון טוב ושיתוף פעולה, ימצא פתרון הולם לכולם. חבל מאוד, שהחלטה חד צדדית, תגרום לערעור המרקם הטוב שהיה בין דתיים וחילוניים בגבעה.”