Site icon מקומונט גבעת שמואל

החשיבות של מערכת כיבוי אש

שומרים על הבטיחות
אחת הסכנות הגדולות האורבות בבית ובמשרד היא סכנת השריפה. נר שהושאר ללא השגחה, קצר חשמלי ועוד מגוון גורמים עשויים להצית אש, אשר מסכנת את חייהם של השוהים בסביבתה. זוהי בדיוק הסיבה לכך שמערכת כיבוי אש מותקנת היום בבנייני דירות ובמשרדים רבים, לא רק מתוך הכרח הנובע מחוק או תקנת בטיחות, אלא מתוך דאגה כנה ואמיתית לביטחונם של הדיירים או העובדים. למעשה, ישנן מערכות מתקדמות הכוללת גם איתור מוקדם של הדליקה, גם התרעה שתאפשר לנוכחים במקום להימלט וגם שידור אותות מצוקה לכוחות ההצלה.

מרכיבי מערכת כיבוי אש

במטרה לזהות אש בעת פריצתה, לצורך טיפול נכון וצמצום הפגיעות בנפש, מערכת כיבוי אש כוללת היום גם גלאי עשן, אשר מאפשר לאבחן את האש בשלב מוקדם. כמאמר המשפט הידוע – אין עשן בלי אש – ולכן התרעה של גלאי עשן תסייע לנוכחים במבנה לפעול בהתאם, ולהימלט מהמקום או לבצע פעולות לניטור האש, כמו שימוש במטף ידני. מערכת כיבוי אש מתקדמת תכלול גם ספרינקלרים שיסייעו בכיבוי השריפה, וכן תבצע התקשרות ישירה עם תחנת כיבוי האש הקרובה, לצורך קבלת עזרה בשליטה על האש.

בקרת איכות

כלל חשוב ביותר בהתקנתה של מערכת כיבוי אש, הוא השמירה על איכות המערכת ועל תחזוקתה השוטפת. עוד בטרם ההתקנה מומלץ לוודא כי החברה האחראית להתקנה היא חברה אמינה ומנוסה. מאחר ומדובר בחיי אדם, זהו אחד התחומים האחרונים שבהם ניתן להתפשר על פחות מהטוב ביותר. גם מחיר זול איננו מדד, משום שהתקנת מערכת פשוטה וזולה על ידי מתקין שאיננו אמין עשויה לגבות מחיר יקר הרבה יותר במקרה שבו תפרוץ אש במקום. לאחר ההתקנה חשוב להמשיך ולשמור על תחזוקת המערכת, לרבות ביצוע בדיקות תקופתיות לווידוא תקינותה של מערכת כיבוי האש, והכל במטרה להגיע מוכנים ככל הניתן אל רגע האמת, אם יגיע, מבלי לסכן אף אחד.

גז או מים?

אם כן, מה היא הדרך הנכונה והטובה ביותר לכיבוי שריפות? מערכת כיבוי אש באמצעות גז היא מערכת המתאימה מאוד לחללים שבהם יש צורך בשמירה על ציוד, למשל – חדרי שרתים. כיבוי במים יגרום נזק רב לציוד, בוודאי ככל שמדובר במחשבים ובציוד אלקטרוני, בעוד כיבוי אש באמצעות גז יגן על הציוד ויחנוק את האש. מסיבה זו מומלץ להשתמש בסוג זה של מערכת כיבוי אש  גם בחדרי ארכיון, בהם יש לשמור על מוצרי הנייר בשלמותם, שהרי נייר נשרף בקלות רבה ובתוך רגעים אחדים. נשוב ונזכיר כי השמירה על הציוד היא חשובה, בוודאי כשמדובר בציוד בעל ערך רב, אך אף יותר מכך, חשובים חייהם של כל השוהים במקום בעת השריפה. מערכת כיבוי אש היא לא פחות מאשר דרך להציל חיי אדם, ולכן כדאי להשקיע תכנון ומחשבה רבה בהתקנת מערכת איכותית ומתאימה.