Site icon מקומונט גבעת שמואל

הטעויות הנפוצות שיש להימנע מהן בפיתוח עסקי

פיתוח מחייב בעלי עסקים להישאר עם אצבע על הדופק ובעיקר להימנע מטעויות נפוצות. מהן הטעויות האלה ואיך מזהים אותן בזמן? הנה המדריך המלא

(צילום באדיבות pixabay)

פיתוח עסקי מוגדר כתהליך ארוך טווח ושיטתי שמטרתו להשביח את התוצאות של עסק, חברה או תאגיד. באמצעות הפיתוח ניתן להגדיל את הרווח ולהגיע למצב שבו ההכנסות ממכירות נשארות במגמה של עלייה, בעוד ההוצאות הדרושות לקיום הפעילות העסקית נמצאות בירידה.

עם זאת, פיתוח עסקי גם מחייב השקעה של זמן ומשאבים ומשמעת עצמית לא מבוטלת. בעלי עסקים חייבים להישאר עם אצבע על הדופק כדי להשיג את מטרות הפיתוח ועליהם להיזהר מכמה טעויות נפוצות:

  1. לא לאפיין את קהל היעד

אפיון של קהל היעד הוא בין הצעדים הראשונים שמבוצעים במסגרת פיתוח עסקי. במסגרת האפיון ניתן לדעת למי לפנות, על איזה אפיקי פרסום לוותר ואיזה יעדים לקבוע. אפיון קהל היעד גם משפיע על תקציב הפרסום והשיווק ולכן יש לו משמעות מיידית. את קהל היעד מאפיינים לפי המוצר, השירות או הערך המוסף שהעסק מציע ללקוחות שלו.

  1. לעבוד עם האנשים הלא נכונים

פיתוח עסקי דורש לעיתים קרובות שיתופי פעולה. מצד שני, עבודה עם האנשים הלא נכונים עלולה להיות הרת אסון עבור עסקים קטנים ובינוניים. הדרך למנוע את הטעות הזו היא לבדוק היטב את הרקע של השותף הפוטנציאלי ובמידת הצורך לקבל ייעוץ אובייקטיבי מאנשי מקצוע. יועץ חיצוני עולה כסף אבל הוא גם מייצג השקעה משתלמת מבחינת בעל העסק. היועץ מאפשר למנף יכולות אישיות והוא בעיקר מזהה נקודות חוזק וחולשה של העסק מול המתחרים.

  1. לא להתייחס לסוגיות משפטיות

יכולת שיווקית, הבנה אסטרטגית וניסיון בתחום עלולים לרדת לטמיון כל עוד פיתוח עסקי לא מבוצע בכפוף לסוגיות משפטיות רלוונטיות. הסוגיות המשפטיות צריכות לעמוד בראש סדר העדיפויות ולהתוות את מדיניות הפיתוח בטווח הקצר והארוך.

  1. קביעת יעדים כלליים ולא מדידים

עוד טעות נפוצה ומיותרת של בעלי עסקים היא לקבוע יעד כללי בלבד עבור הפיתוח העסקי. יעד כללי בא על חשבון תהליך שיטתי ומתמשך ולעיתים קרובות הוא מסיט את בעל העסק מהמטרה האמיתית. לעומת זאת, יעדים מדידים שאותם אפשר לבדוק על בסיס יומי, שבועי וחודשי יאפשרו לבעל העסק להבין האם הוא נמצא בדרך הנכונה, או שמא עליו לבצע התאמות ושינויים.

  1. חריגה ממסגרת התקציב

בניגוד למה שנהוג לחשוב, אין שום סיבה לחרוג מתוך מסגרת התקציב כאשר רוצים לפתח את העסק. התקציב אמור לשמש כמצפן כללי שלפיו מקבלים החלטות טקטיות והוא נקבע כבר בשלבים הראשונים של הפיתוח. יש להבין מוקדם ככל האפשר שמטרת הפיתוח העסקי היא להרוויח יותר כסף, אך רק באמצעות שמירה על מסגרת התקציב ניתן למנוע נזקים בלתי הפיכים.