Site icon מקומונט גבעת שמואל

הכול על עבירות כלכליות והלבנת הון

הלבנת הון נתפסת אמנם כפעולה יעילה של הפשע המאורגן הבינלאומי, אבל, הלבנת הון משפיעה מאוד על הכלכלה ועל הרווחה החברתית במדינה.

לפני שניכנס לעובי הקורה, נדגיש שאם רשויות המס חושדים שאתם מעורבים בפעילות פיננסית לא חוקית, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מיסים מנוסה.

קרדיט: Depositphotos
  1. מהי הלבנת הון?

הלבנת הון היא תהליך בלתי חוקי שהופך סכומי כסף גדולים שמקורם בפעילות פלילית (כמו סחר בסמים או מימון פעולות טרור), לכספים שמקורם כאילו לגיטימי.

כספים שמקורם בפעילות פלילית נחשבים לכסף שחור, ותהליך ההלבנה ׳מכבס׳ ומלבין אותם, כדי שייראו נקיים. הלבנת הון היא פשע פיננסי חמור שנגרם הן על ידי עברייני צווארון לבן והן על ידי עבריינים המשתייכים לעולם הפשע. רוב המדינות בעולם נוקטות במדיניות שמטרתה לחשוף הלבנות הון כדי לאתר ולמנוע פעילויות שכאלה.

  1. הלבנת הון – איך היא פועלת?

הלבנת הון היא פעולה חיונית לארגוני פשע המעוניינים להשתמש ביעילות בכסף שהצליחו להשיג באופן בלתי חוקי. עסקים המעורבים בכמויות גדולות של מזומנים בלתי חוקיים, הם עסקים מסוכנים. לכן, הפושעים מחפשים דרכים להפקדת מזומנים אלה במוסדות פיננסיים לגיטימיים, אבל הם יכולים לעשות זאת רק אם יוכלו להוכיח שכספים אלה הגיעו ממקורות לגיטימיים.

תהליך הלבנת הון כולל לרוב שלושה שלבים:

  • מיקום, הזרמת הכסף השחור בחשאי למערכת הפיננסית הלגיטימית.
  • ריבוד, יצירת שכבות המיועדות להסתיר את מקור הכסף באמצעות שורת עסקאות ותעלולי הנהלת חשבונות.
  • אינטגרציה, השלב האחרון שבו הכסף שהולבן נמשך מהחשבון הלגיטימי, כדי לשמש למטרות פשע שונות.

במצבים אמתיים בחיים, תבנית זו עשויה להיות שונה. לדוגמה:

  • הלבנת הון שאינה כוללת את כל שלושת השלבים
  • כמה מהשלבים מתקיימים, או חוזרים על עצמם מספר פעמים

ישנן דרכים רבות להלבנת החל מהפשוטות מאוד ועד למורכבות ביותר. אחת הטכניקות הנפוצות ביותר משתמשת בעסק לגיטימי המבוסס על מזומנים, שנמצא בבעלותו של ארגון פשע. למשל, ארגון פשע שמחזיק במסעדה, עשוי לנפח את התקבולים היומיים על מנת להעביר מזומנים לא חוקיים דרך המסעדה היישר אל חשבון הבנק של המסעדה. לאחר מכן, יוכלו הבעלים למשוך כספים אלה באופן חופשי. סוגים אלה של עסקים נקראים לעתים ‘fronts’, כלומר ׳חזיתות׳.

שיטות נוספות להלבנת הון:

  • השקעה בזהב ובאבני חן, והעברתם למדינה אחרת.
  • השקעה דיסקרטית בנכסים יקרי ערך (נדל״ן, מכוניות, יאכטות) ומכירתם.
  • הימורים והלבנת הון בבתי קזינו.

אם הסתבכתם בחשד להלבנת הון, צרו קשר עם עורך דין הלבנת הון בישראל, מומחה בתחום שיוכל לסייע לכם.

מניעת הלבנת הון

מדינות ברחבי העולם הגבירו בעשורים האחרונים את מאמציהן במלחמה בהלבנת הון, ויצרו סדרה של תקנות המחייבות את המוסדות הפיננסיים להקים מערכות לאיתור ולדיווח על כל פעילות חשודה