Site icon מקומונט גבעת שמואל

הכינו את גינתכם לחורף 2024

עלי הסתיו האחרונים נושרים ומבשרים את בוא החורף. כמו בכל שנה גם השנה יום היפוך החורף חל בשלהי דצמבר ומביא עימו גשמים חזקים, סופות עזות, ברד ואפילו שלג במקומות הגבוהים. בשביל הגננים החרוצים יום היפוך החורף הוא אות וסימן שהגיע הזמן לשנות את המיקוד בעבודת הגינה ולעבור מטיפול בפריחת הקיץ התוססת להכנת האדמה, הצמחייה ואפילו כלי העבודה לחודשים הקרים. לא נגזים אם נאמר שגינון חורף הוא גינון מניעתי; הוא גם שומר על הגינה ועל הצמחייה וגם מכין את הבמה לקאמבק האביבי המפואר של הצמחים שיוצאים מתרדמת החורף העמוקה. רוצים לעזור לגינה שלכם להתמודד עם אתגרי הקור בחורף ולשמור על החיוניות עד בוא האביב? כך תכינו את גינתכם לחורף 2024.

צילום: FREEPIK

גיזום

החורף כבר כמעט כאן, וזה הזמן לסדר את הגינה. גזמו את הענפים היבשים מהעצים ומהשיחים ועשבו את העשבים השוטים שצומחים בין הצמחים והפרחים. הגיזום לא רק משפר את האסתטיות של הגינה אלא גם מבריא את הצמחים ומחזק אותם לקראת האביב. שימו לב במיוחד לצמחים הרב־שנתיים  – הסירו מהם את העלווה היבשה אך השאירו להם די עלווה שתגן עליהם מפני הקור.

שתילה

אף על פי שמרבית הזנים בממלכת הצומח נכנסים לתרדמת חורף עמוקה, יש צמחים שדווקא משגשגים כשטמפרטורות צונחות. ולכן ימי ראשית החורף הם זמן מצוין לרענן את הגינה עם צמחי חורף מרהיבים כמו קייל, תרד וכרוב ניצנים. הצמחים אלה עומדים איתנים בקור וטעמם משובח. שתלו גם עשבי מרפא רב־שנתיים כמו רוזמרין ותימין שעומדים בחורף הישראלי הקר ומוסיפים טעמים וניחוחות לתבשילי החורף המחממים.

השבחה

כל גנן יודע שהסוד לגינה פורחת חבוי מתחת לפני השטח – במעבה האדמה. החורף הוא זמן נהדר להשביח את אדמת הגינה. איך? בכמה שלבים פשוטים – בעקירת הצמחים והשיחים היבשים, בתיחוח האדמה, בהשקייתה ובדישונה. העדיפו דשן אורגני נטול כימיקלים או דשן טבעי מהמַדשן הביתי. פזרו אותו על האדמה. הוא לא רק מבודד את האדמה ויוצר שכבת חיץ בינה ובין הקור הקיצוני אלא גם מעשיר ומשביח אותה.

השקיה

בניגוד לאמונה הרווחת, צמחים זקוקים למים גם בחורף אם כי במידה. השקו את הגינה היטב לפני שירדו הגשמים הראשונים. השקיה עקבית מעודדת את הצמחים לפתח מערכות שורשים חזקות שיכולות לעמוד בפני אתגרי החורף. השקו בשעות הבוקר או הצוהריים ולא בשעות הערב כדי שלא תיווצר שכבת קרח על האדמה בלילה. במשך החורף עקבו אחר מראה האדמה. אם היא לחה, רעננה וריחנית, השקו את הצמחים מדי שבוע וחצי או שבועיים; אם היא יבשה, השקו במתכונת קיץ. אל תשכחו שהחורף הישראלי עלול להיות שחון. אם חורף 2024 יהיה שחון, המשיכו להשקות כרגיל.

תחזוקה

כשאתם מכינים את הגינה לחורף, אל תשכחו את כלי העבודה, העוזרים הנאמנים שלכם. תחזוקת כלים היא חלק בלתי נפרד מתהליך הכנת הגינה לחורף. נקו את הכלים, שמנו אותם, בדקו את יעילות הכלים החשמליים, הטעינו אותם או החליפו חלקים ואחסנו אותם במחסן יבש. תחזוקת הכלים ואחסונם גם ישמרו עליהם וגם יכינו אותם לעבודות הגינון האינטנסיביות הנדרשות באביב.

ליהנות מגינת חורף יפה ומטופחת

אולי נדמה לכם שהכנת הגינה לחורף 2024 היא משימה משמימה וסיזיפית, אבל היא ממש לא. יש לה תכלית – לשמור על המראה היפה והמטופח בחצר הבית ולהכין את הקרקע לפריחת האביב המרהיבה. גם בחורף מגיע לכם ליהנות מהגינה הביתית, להתמוגג מהצמחייה המוריקה וליהנות מניחוחות החורף הייחודיים. אז השקיעו בגינה שלכם עכשיו; זה ישתלם לכם אחר כך. ואם אתם לא מצליחים לעשות את זה לבד, חברת נטע גינון תמיד כאן בשבילכם. אז שיהיה גינון שמח וחורף חם ומרגש.

 

למידע נוסף לחצו כאן >>