Site icon מקומונט גבעת שמואל

טלי גוטליב: ראיון עם עורכת הדין שלא יורדת מהכותרות

עו"ד דין טלי גוטליב

טלי גוטליב מספרת למקומונט גב”ש על החלום שלא התממש ללימודי רפואה, עמדתה הנחרצת בנושא ההטרדות המיניות (“אני נחרדת מניצול מגדרי של נשים, כדי לקדם אינטרסים אישיים”), הזעזוע מהקמפיין הנשי של #MeToo (“פוגעים בתדמית הנשית”), גידול בת עם צרכים מיוחדים (“מדינת ישראל פושעת כלפי הנכים”) והרצון לרקוד בכל הזדמנות.

עו”ד טלי גוטליב תושבת גבעת שמואל בת 42 פרודה +3 (מתנאל ויהונתן בני 18 וחצי, ואוריה בת 6) מתמחה בדין הפלילי ומשמשת כעורכת דין מזה 18 שנים. גוטליב גדלה בבני ברק במשפחה דתית לאומית ולמדה באוניברסיטת בר אילן. בבחירות האחרונות לראשות לשכת עורכי הדין התמודדה מול אפי נווה יו”ר הלשכה הנוכחי.

טלי גוטליב מייצגת גברים בהליכים פליליים על רקע תלונות שווא ופניות למשטרה ו\או על רקע גירושים מכוערים. מנהלת מאבקים של שנים ורבים למען חברה שיוויונית, שבה אישה היא לא דוברת אמת יותר מגבר, כמו שגבר הוא לא אלים, כי הוא גבר. אמא לילדה אוטיסטית בתפקוד נמוך, מה שמלמד אותנו אומרת גוטליב, שהחיים של כולנו מאוד שבריריים, ונטולי שליטה. וצריך לחיות אותם במלוא מיצוי היכולות שלנו. גוטליב אוהבת לרקוד אצל עופר רג’ואן ורוקדת בהרקדות שונות ומגוונות. “הריקוד נותן לי מזור לנפש”. כשבמהלך היום אני נמצאת בבתי משפט ומצויה בקרבות ולחצים של היום יום,כשאני הולכת לרקוד, אני מרגישה שחרור.

עו”ד טלי גוטליב עם בתה אוריה. צילום: מאלבום משפחתי

מה שמאפיין אותי הוא שלא אשתוק לנוכח עוולה שמתרחשת מול עיני,הבת שלי לימדה אותי שיש אנשים שלא מסוגלים להיאבק עבור עצמם,ולכן מחובתי להיאבק ללא מורה עבור לקוחותיי. עבור אנשים שמבקשים את עזרתי.ואני מזכירה לעצמי כמו שכל אדם צריך להזכיר לעצמו,שהוא רק בן אדם.

מדוע בחרת במקצוע עריכת דין?

האמת? לא התקבלתי לרפואה. זה היה החלום שלי והתחתנתי, ולא יכולתי לשפר פסיכומטרי אז בחרתי במקצוע השני ביוקרתו.

צפיתי בך בראיון בו גוננת על גברים שהואשמו והורשעו באינוס והטרדות מיניות. למה בעצם? האם יש סיבה לכך שדווקא טלי גוטליב הפכה למגנת הגברים?

לא הפכתי להיות למגנת הגברים. הפכתי להיות מבחינתי, למגינת ההגינות והיושר כי אני נחרדת מניצול מגדרי של נשים, כדי לקדם אינטרסים אישיים. בחברה שאנו נמצאים בה היום הגיע העת להאמין באמת, שאישה אם רק תרצה תוכל לשבור כל תקרת זכוכית שהיא. היצמדות לתלונות קנטרניות ותלונות משוללות בסיס מונעות מנשים להתקדם בשוק החופשי. אנו חיים בחברה שפותחת לאישה כל דלת שהיא רוצה, ומאבקים של פמיניזם רדיקלי פוגע פגיעה אנושה ביכולת של נשים להתקבל למקומות עבודה בשוק החופשי.

מה דעתך על הקמפיין הנשי של “MeToo” ממנו עולה שכל אשה הותקפה לפחות פעם בחייה? מה לדעתך צריך להיות המענה להטרדות מיניות?

באשר לקמפיין אין לי אלא להזדעזע מקריאה ציבורית שהופכת גברים קטגורית לנצלנית ופוגעים בתדמית הנשית וממאיסות אותנו על כלל החברה. גברים תופסים אותנו כפצצות זמן מתקתקות. אני בעד קמפיין שקורא לנשים להצליח למצות את עצמן, לא לחשוש להשיב להערות מיותרות ולא להיפגע מכל מילה מיותרת. המענה להטרדה מינית לא יכול להיות מובהק. כל אישה ונתוניה שלה ויכולותיה להתמודד בתגובה. אבל אני מזכירה לכולנו ,שמחמאה היא לא הטרדה והתייחסות לבגדים שלך איננה הטרדה. בואו נאפשר לעצמנו שיח הולם ספונטני וטבעי בין גברים לנשים.

האם אי פעם סירבת לייצג נאשם? אם כן מתי ולמה?

נדירים המקרים שבהן סירבתי לייצג נאשם כי לא מטריד אותי מה חושב עליי הציבור או איזה רפש ירננו אודותיי. אני מחייבת ללקוחות שלי וחובת הנאמנות שלי היא מוחלטת. קיימים מקרים בהם אדם טוען טענה מסוימת שלא מתיישבת עם חומר הראיות ובדרך כלל במקרה כזה אני מציעה הצעות חלופיות ואם הנאשם לא יקשיב לי יהיה לי קשה לייצג אותו באופן הזה. אבל באותה נשימה אני אדגיש, שאם אני כבר מאמינה ללקוח שלי אז השמיים הם הגבול מבחינת המלחמה שאני אנהל עבורו.

קצר ולעניין, עם טלי גוטליב:

כיוצאת בשאלה מה דעתך על המגזר הדתי לאומי?

המגזר עוטף מאוד ונוטע ביטחון במי שהוא חלק ממנו, חזרה בשאלה היא מסע קשה שלא פחות אידאליסטי מלהיות דתי.

האם הדת מגבילה אשה דתית בתפקודה כעורכת דין?

הדת מגבילה נשים נקודה בכל אלמנט בחייהם.

האם את חושבת שיש מקום לעורכת דין דתייה בעולם המשפט?

חד וחלק מקומה של אישה דתייה או חילונית בכל מקום בכל במה וחברה.

כאמא לילדה מיוחדת מה עמדתך בנוגע למאבק האקטיבי של הנכים?

מדינת ישראל פושעת בנכיה. היחס המחפיר ממנו סובלים נכים,במגוון נכויות, מביישת אותי כאדם וכאמא לילדה נכה. מאבק הנכים מלמד על אטימות מערכתית כוללת בכל הקשור לשמירת כבודם, וזכותם של הנכים לחיות חיים נטולי בושה.

מה גורם לך לאושר?

ריקודים, חיבוק של בתי ולשבת עם בניי בבית קפה.

אם לא היית עורכת דין היית? 

רופאה.

איזה תכונה היית רוצה שתהיה לך?

חושבת שצריכים להתעסק במה שיש בנו ולשכלל אותו.

מה את הכי אוהבת לעשות בשעות הפנאי?

רק לרקוד.

אם איזה אישיות בכירה היית יושבת לארוחת ערב?

ביבי נתניהו.

על מה את מצטערת?

מצטערת על פירוק המשפחה שלי ולומדת לחיות עם זה.

איך היית רוצה להיזכר?

לא מטריד אותי איך יזכרו אותי. הכי מטריד אותי איך אני הולכת לישון עם מצפון שייתן לי מנוח.

משחק האסוציאציות עם עורכת דין טלי גוטליב:

שלמה גרוניך – לא משנה מה תעשה בחיים שלך אם תדבק בך המילה הטרדה מינית זה הדבר היחיד שישאר אחרייך.

גבעת שמואל – עיר שיש לה פוטנציאל כלכלי להפוך להיות מופת חינוכי בכל הקשור מערך החינוך המיוחד ואין בה אפילו בית ספר אחד לחינוך מיוחד.

שבת – ללא פלאפון.

בית המשפט – קרב

פוליטיקה – מאתגר

משה קצב – אומלל

המין החזק? מי שבוחר או בוחרת להיות חזק/ה

מקומונט גבעת שמואל – תקשורת שמאפשרת קרקע טובה ועיתונות כנה ומעניינת.

טלי גוטליב עם בניה מתנאל ויהונתן
תמונה מאלבום משפחתי.