Site icon מקומונט גבעת שמואל

המדריך לעוסק מורשה מתחיל

כל אדם המעוניין להיות עצמאי ולהקים עסק בישראל יכול להירשם ברשויות המס בארץ ולהפוך לעוסק מורשה. אפשר גם לפתוח עסק בצורת התאגדות של עוסק פטור אם ההכנסות הצפויות נמוכות מ-100,491 ₪ בשנה, אך יש סוגי עיסוק המחייבים רישום כעוסק מורשה, לדוגמה רואי חשבון, עורכי דין, יועצים, אדריכלים ועוד.

שלבים לפתיחת עוסק מורשה

כדי להפוך לעוסק מורשה יש לכם שתי אפשרויות לרישום ברשויות המס:

בשלב הראשון עליכם להגיע פיזית ללשכת מע”מ, יש להגיע למקום עם תעודת זהות וספח, צילום של צ’ק מבוטל מחשבון הבנק שלכם, אפשר להביא גם אישור על קיום החשבון, ובנוסף אם אתם שוכרים מבנה או נכס אחר לטובת הפעילות העסקית יש להביא מסמך מזהה כמו חוזה שכירות חתום.

צילום: Pixabay

במשרדי מע”מ יש למלא טופס ייעודי (טופס 821) הכולל רישום פרטים אישיים של העצמאי, פרטים על העסק עצמו, הצהרה על מועד פתיחת העסק ויש לחתום על הטופס. לאחר הגשת הטפסים ובדיקתם תקבלו אישור על פתיחת תיק עוסק מורשה במשרדי מע”מ.

בשלב השני עליכם להגיע פיזית ללשכת מס הכנסה כדי לפתוח תיק לעוסק מורשה. עליכם למלא טופס 5329 הכולל פרטים אישיים, הצהרה על מקורות הכנסה, פרטים שונים על העסק שאתם מקימים ועוד.

בשלב השלישי עליכם לפתוח תיק גם בביטוח לאומי, יש למלא טופס 6101 הכולל פרטים אישיים, מידע על עיסוק והכנסות בשנים האחרונות ופרטים נוספים כמו הצהרה על כמה שעות אתם מתכננים לעבוד בכל חודש ומהו צפי ההכנסה.

לאחר שסיימתם את ענייני הביורוקרטיה ופתיחת התיק ברשויות המס תקבלו תוך פחות מחודש אישור ממע”מ על פתיחת עוסק מורשה, פנקסי דיווח (חודשי או דו חודשי), פנקס מקדמות ממס הכנסה וביטוח לאומי יעדכן אתכם לגבי התשלום החודשי.

צילום: קלאודיו סקוט

לבד או בעזרת רואה חשבון

כל אדם יכול לפתוח עוסק מורשה באופן עצמאי ולחסוך כ-200 עד 300 ₪, יחד עם זאת עדיף לבצע את הרישום על ידי רואה חשבון כדי להימנע מטעויות ועיכובים. גם בעבודה השוטפת המחייבת הגשת דיווחים ודוחות שונים לרשויות המס יש להיעזר ברואה חשבון, ובגין העבודה רואה חשבון גובה תשלום חודשי קבוע וסכום נוסף למילוי והגשת דוחות שנתיים והצהרת הון.

לאחר פתיחת התיק וקבלת כל האישורים העצמאי חייב להפיק חשבונית מס בגין כל עסקה, ויש להעביר למע”מ את הגבייה של 17% מס ערך מוסף, העצמאי חייב לגבות את המע”מ מהלקוח. כמו כן, העצמאי רשאי לקזז את המע”מ בגין רכישות והוצאות שוטפות של העסק.