Site icon מקומונט גבעת שמואל

הסבא המבשל: והפעם – מרק הקוסקוס של נור

יצא לכם לחשוב מאיפה הגיע הקוסקוס?

יש שיגידו ממרוקו או אולי טוניס אחרים יגידו אלג’יר או בכלל טריפולי, אז כמו שהבנתם, את הוויכוח אני אשאיר לכם כי האמת זה ממש לא חשוב.

כי כמו במדור הקודם זה לא משנה מהיכן השורשים שלך הדבר היחיד שחשוב זה אם אתה עושה את מה שאתה אוהב, קם עם חיוך כל בוקר ומבשל מהלב אז זה הדבר האמיתי.

אז כמו שאמרתי לגבי המקור ישנה מחלוקת בין עדות צפון אפריקה. המאכל עשוי גרגרי סולת העוברים התפחה על ידי מים בתהליך של אידוי. קוסקוס מוגש לרוב בתוספת מאכלים שונים, דוגמת מרקי בשר, דגים וירקות.

הקוסקוס של נור. צילום: צבי אייל, “הסבא המבשל”.

טעמתי הרבה מרקים בילדותי. מאמי היקרה ז”ל, שכנים, הורים של חברים ועוד. אך את מרק הקוסקוס הכי לא צפוי והכי טעים טעמתי ממשפחה יקרה ללבי שפגשתי ממש במקרה .

יום אחד אמי ז”ל קנתה לי מתנה ליום הולדתי חמור קטן. היו לה רגשות אשם על זה שאני כל היום לבד והיא חשבה שזה יגרום לי להרגיש פחות בודד. חוץ מזה חמור היה שימושי מאוד באותה תקופה. אהבתי מאוד את החמור וקראתי לו שוקי. הייתי אוהב לרכב על שוקי ולצאת למסעות ארוכים איתו. הייתי נוהג לרכב לכפר קאסם (שעתיים שלוש רכיבה, תלוי במצב רוח של שוקי) באחד הימים הרגשתי עייפות וחולשה. הערב ירד ואני הייתי חייב לחזור לבית בהקדם אך לא יכולתי הרגשתי סחרחורת, כנראה שהתעלפתי. הדבר היחיד שאני זוכר ,זו אישה עם כיסוי ראש שרק עינה חשופות, המגישה לי קערת מרק וכוס תה ואומרת לי בערבית “הכל בסדר” אתה נמצא בידיים טובות.

אני זוכר שהתיישבתי על הספה. בהתחלה פחדתי, לא הבנתי היכן אני נמצא, אך לאחר זמן קצר החששות שלי נעלמו כאילו לא היו. המארחים התגלו כחביבים מאוד. אם המשפחה נור ביקשה ממני לטעום את המרק. מתוך כבוד לקחתי את הכף ובלי להרגיש כעבור מס דקות הקערה הייתה ריקה.

 אתם בטח לא תאמינו לי אך עד היום ריח המרק שלהם לא יוצא לי מהאף. מאז המקרה בכל שבוע שוקי ואני היינו רוכבים עד לבית משפחת סווארמה כדי להגיד שלום זו הייתה הדרך שלי להודות להם על שדאגו לי. אך ביניינו… הסיבה האמיתית הייתה שפשוט לא הייתי מסוגל לוותר על המרק הזה!

הקוסקוס של צבי אייל – “הסבא המבשל”

המרכיבים:

1 ק”ג סולת

5 כוסות מים

1.5 כף מלח

1/2 כוס שמן קנולה

ההכנה:

  1. ממלאים את סיר הקוסקוס התחתון במים עד מחצית הסיר ומביאים לרתיחה.
  2. מניחים סולת בקערה גדולה. מוסיפים את המלח ומערבבים. ביד אחת מטפטפים מהמים על הסולת, מה שגורם לה להתחבר לגושים, ואז מפוררים את הגושים, תוך כדי התזה של עוד מים. משתמשים בשלב זה בכוס מים אחת. את אותו תהליך עושים עם חצי כוס השמן. משאירים את הסולת לנוח מספר דקות, כדי שהנוזלים ייספגו באופן אחיד.
  3. מנפים את הפירורים דרך הנפה.
  4. לאחר שהמים רתחו בסיר התחתון, מניחים את הקוסקוס בחלק העליון של סיר האידוי .מכסים ומאדים כארבעים דקות. פעם או פעמיים במהלך האידוי מרימים את המכסה ומאווררים את גרגרי הסולת עם מזלג, כדי לאפשר מעבר טוב יותר של האדים.
  5. מסירים מהאש ומעבירים לקערה גדולה. נותנים לקוסקוס להתקרר כמה דקות ואז שופכים 2 כוסות מים על הסולת לאט לאט ותוך כדי ערבוב תמידי כדי שלא ייווצרו גושים. אם הקוסקוס חם למגע יד אפשר לערבב בכף גדולה במהלך הוספת המים.
  6. מחזירים לסיר האידוי, כשהמים רותחים בסיר התחתון, לארבעים דקות נוספות. כמו בשלב 4, פותחים באמצעות מזלג את הגרגרים כדי לאפשר מעבר אדים טוב יותר במהלך האידוי.
  7. בתום ארבעים הדקות מעבירים לקערת ערבוב  ונותנים לקוסקוס להתקרר.
  8. מוסיפים לאט ותוך ערבוב תמידי 2 כוסות נוספות של מים. מניחים את הקוסקוס לנוח כארבעים דקות  ומעבירים שוב דרך הנפה לקבלת הקוסקוס המוכן.

מרק הירקות של צבי אייל – “הסבא המבשל”

המצרכים:

2 כפות שמן זית

בצל גדול, קלוף וקצוץ

3 גזרים, קלופים וחתוכים לפרוסות עבות

4 קישואים קטנים, קלופים וחתוכים לפרוסות עבות

חתיכת דלעת, קלופה וחתוכה גס

3 תפוחי אדמה קטנים

רבע כפית כורכום (לא חובה)

ליטר ורבע מים

חצי כף מלח גס

2 גבעולי סלרי

צרור פטרוזיליה

אופן ההכנה:

מחממים היטב סיר רחב שיכול להכיל את כל הירקות למרק.

מוסיפים את שמן הזית, הבצל והגזר, מערבבים היטב ומטגנים כ-2 דקות.

מוסיפים את שאר הירקות, מערבבים היטב ומטגנים עוד כ-2 דקות.

מוסיפים את הכורכום והמלח, ומערבבים היטב כך שכל הירקות יתעטפו בכורכום.

מוסיפים את המים ועשבי התיבול, מכסים ומביאים לרתיחה.

מבשלים על אש גבוהה כ-5 דקות. מנמיכים ללהבה נמוכה ומבשלים עוד כ-20 דקות.

בסיום הבישול ניתן להוציא בקלות את עשבי התיבול או להגיש אותם. מגישים כמובן עם הקוסקוס של נור.