Site icon מקומונט גבעת שמואל

הסבא המבשל עם מתכון חדש וסיפור מרגש במיוחד על מרק עדשים ירוקות שכנראה עוד לא טעמתם כמותו

תקופת לימודיי בבית הספר לא היה דבר מרתק. בבית הספר לא הייתי תלמיד יותר מדי טוב, הייתי חולמני והמורים לא ניסו לרתום אותי לתפקיד. אמי גם לא לחצה עלי להוציא ציונים גבוהים.

עם זאת הכי אהבתי שיעוריי תנ״ך, היה משהו בסיפורים שקסם לי. לא הוצאתי ציונים טובים כי היה לי קשה לקבל את הדברים כפי שלימדו אותם.

אבל נהניתי מאוד לשמוע את הדברים ולדמיין איך הם קרו. ״אני חושב שאפילו שם מצאתי את הקשר לבישול, אני זוכר שלימדו  על יעקב ועשו, שנתן לו נזיד עדשים בתמורה לבכורה, וכל השיעור רק דמיינתי על הנזיד הזה, כשחזרתי הביתה, רק רציתי לנסות ולהכין את הנזיד, קשה להגיד שהצלחתי אבל רצון היה״.

מרק עדשים ירוקות. צילום: צבי אייל, “הסבא המבשל”.

עם חלוף השנים. השתפרתי פלאים. ובכל שלב שלב בחיי ניסיתי להכין את הנזיד הכל כך טעים הזה שדמיינתי כשהייתי ילד. פעם הייתי עושה אותו חריף, פעם חמוץ, לפעמים מלוח אך הנזיד שהכי אהבתי היה נזיד פיקנטי עם עדשים ירוקות .

אמי נפטרה לפני עשר שנים מהמחלה, זאת שהורגת את הרוב, היא הייתה בת 85, בשנים האחרונות הייתי מדבר איתה על בסיס יומי, היא לא הייתה לגמרי צלולה, אבל הרגשתי לגמרי שזו אמא שלי מאחוריי הקול. היא לא הסכימה לטיפולים אבל גם לא סבלה יותר מידי, היא קיבלה משככי כאבים ואיך שהמצב התחיל להחמיר היא נפטרה. כאילו החליטה שהגיע הזמן ללכת. תמיד טענתי שהיא טיפוס שעושה מה שהוא מחליט שנכון, יומיים לפני שנפטרה ,פנתה אלי ואמרה לי צבי יקירי אני רוצה מרק עדשים, חייבת לטעום אותו בפעם האחרונה.

נסעתי הביתה והכנתי במהירות את המרק הקסום הזה, הפעם טחנתי אותו היטב כי לאמי היה קשה לבלוע. אני זוכר שהשקעתי בכל פרט ופרט . ארזתי אותו בקופסא יפה וטסתי במהירות לבית החולים

כשהגעתי ועליתי לחדרה, היא שאלה אותי, צבי שלי, הבאת אותו?? חייכתי ,הלבשתי אותה בסינר ועזרתי לה לאכול את המרק . בסוף הארוחה עם כל ההומור שלה היא שאלה שוב, איפה הסיר אני רוצה עוד מנה. את המרק השני כבר לא הספקתי להכין. אך הזיכרון שלי ממנה נמצא בין היתר במרק הנפלא הזה.

מתכון למרק עדשים ירוקות של צבי אייל – “הסבא המבשל”

מצרכים ל 5 מנות

500 גרם עדשים ירוקות מושרות כשעה וחצי

1 בצל לבן קצוץ

4 שיני שום קצוצות

4 גזרים חתוכים למקלות

3 גבעולי סלרי קצוצים

חופן פטרוזיליה

מלח ופלפל לפי טעם

1 כפית אבקת מרק עוף

2 כפות כמון טחון

שמן זית

2 ליטר מים רותחים

 

אופן ההכנה:

מחממים שמן זית במחבת. מוסיפים בצל וגזר ומאדים קלות.

מוסיפים שום ומערבבים. מוסיפים עדשים, סלרי ופטרוזיליה .מערבבים ומוסיפים כ-2 ליטר מים רותחים, מלח, פלפל שחור, אבקת מרק וכמון. מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש ומבשלים כשעה ורבע.

בשלב הזה טוחנים חלקית את המרק בעזרת בלנדר זה נותן מרקם סמיך .

מבשלים עוד כחצי שעה עד שהעדשים רכות.

מוזגים את המרק לכלי, מפזרים פטרוזיליה קרוטונים אם רוצים ומגישים.

בתיאבון?