Site icon מקומונט גבעת שמואל

הסדרי ראייה בהליך גירושין

במדינת ישראל ישנם אלפי זוגות גרושים אשר חיים בנפרד. במקרים רבים ישנם גם ילדים בתמונה, והם נמצאים בדרך כלל במשמורת של אחד ההורים. כאשר ילד נמצא במשמורת אין זה אומר שהוא לא זכאי לראות ולבלות גם בן הזוג שלא זכה במשמורת. הסדרי ראיה מעניקים לבן הזוג מסגרת אשר תעזור לו לשמור על קשר רציף עם ילדיו.

ככל שמדובר על גירושים שנעשו בהסכמה יזכו הילדים בתנאים טובים יותר וגם האווירה הכללית תהיה טובה יותר. הסדרי הראיה הם קודם כול לטובת הילד וזהו גם הקו שמנחה את בית המשפט בהחלטתו למי להעניק את המשמורת. גירושין בהסכמה גם יחסכו זמן וכסף רב וניתן קבוע הסדרי ראיה על ידי עורך דין לענייני גירושין שיגיש בקשה לבית משפט לענייני משפחה.

מה כוללים הסדרי ראיה

בזמן עריכת ההסכם עורך הדין יפרט במדויק את המועדים שבהם יחולו הסדרי הראיה. מדובר על דיוק ברמה של שעות וימים אך ישנם חריגים כגון חופשות, נסיעות לחו”ל, חגים ואירועים מיוחדים. חילוקי הדעות שנוצרים בין ההורים מתחילים בדרך כלל עוד בתקופת הנישואין ומתעצמים כאשר הליך הגירושין מסתיים. הרעיון הוא לקבוע כללים ברורים ולעמוד בה בעיקר על מנת שלא לפגוע בילדים.

גירושים. הליך שאינו נעים לאף אחד, אך יש לעשותו בחכמה. תמונה באדיבות: pixabay

ישנן שיטות שונות שנועדו להבטיח שמי מבני הזוג לא יפר את הסדרי הראיה או יפעל בניגוד אליהם:

ואם אין הסכמה?

במקרה שבו ההורים לא מצליחים להגיע להסכמה יהיה על בית המשפט להכריע בסוגיה של הסדרי הראיה. התנאים ישתנו בהתאם לגיל של הילדים. ככל שמדובר על ילדים בגיל צעיר מאוד יקבע בית המשפט הסדרי ראיה רגילים קרי ההורה שאינו משמורן יוכל לראות את הילדים שלו פעמיים בשבוע לאחר שעות בית הספר או הגן ובנוסף לשהות במחיצתם בכל סוף שבוע שני. החגים והחופשות אמורים להתחלק בין ההורים באופן שווה אך הכול תלוי בנסיבות ובאיכות של הקשר בים ההורים לילדים.

כאשר מדובר על ילדים בגילאים מבוגרים יותר ניתן לשנות את הסדרי הראיה ולאפשר מפגשים ארוכים יותר אצל שנו ההורים. בית המשפט יוכל להסתייע בחוות הדעת של פקיד סעד או של מומחים אחרים שידרשו לסוגיה.

ילדים מחוץ לנישואין

במקרה שמדובר ילד מחוץ לנישואים ישנם מקרים בהם בית המשפט יכפה הסדרי ראיה גם אם אחד מההורים אינו מעוניין בך. בתי המשפט לענייני משפחה רואים חשיבות גדולה בקיום קשר בין ההורים לילדים ואין זה משנה כלל אם מדובר על ילד שנולד מחוץ לנישואין. אם מדובר על תינוק אז הסדרי הראיה עדיין אינם תקפים והוא נשאר בחזקת האם עד שיגיע לגיל המתאים.

גניבת זרע היא הפרה של התחייבות מצד האישה. מדובר על מצב שבו אישה שמעוניינת להרות מטעה גבר וטוענת שאין ביכולתה להיכנס להיריון מסיבות שונות כמו עקרות, נטילת גלולות וכעוד. קשה לאמת גניבת זרע והיא יכולה להביא למצב שבו גבר מוצא את עצמו לפתע במעמד של אב לילד. במקרה כזה מוטב לפנות לעורך דין אשר מבין בתחום.