Site icon מקומונט גבעת שמואל

בלעדי! הסכמי העודפים: מי חתם עם מי ולמה קולות החילונים דווקא צפויים להכניס את נציג ש”ס?

עוד פחות משבוע לבחירות המקומיות בגבעת שמואל ועכשיו מתפרסמים גם הסכמי העודפים עליהם חתמו הסיעות השונות. ההפתעה הגדולה: סיעתה ה”חילונית” של המועמדת לראשות העיר נעמי עיני פלדמן חתמה על הסכם עודפים עם סיעת ש”ס. המשמעות – קולותיהם העודפים של המצביעים החילונים – עשויים להכניס דווקא את נציג ש”ס למועצה. ולהיפך.

הפתעה מוחלטת. לא פחות מכך אפשר להגדיר את החשיפה אודות ההסכמים השונים שחתמו הסיעות המתמודדות למועצת העיר גבעת שמואל שנחתמו השבוע לחלוקת עודפי הקולות.

הסכם עודפים הוא כלי טכני שמאפשר החוק במטרה להעלות את סיכוייה של מפלגה לזכות במנדט נוסף, ע”י זכות צירוף עודפי הקולות בינה לבין רשימה אחרת. להסכם העודפים שותפות שתי מפלגות המסכמות ביניהן כי במצב שבו עודפי הקולות של שתיהן יצטברו לכלל מנדט נוסף – תזכה במנדט זה המפלגה שלה יהיה עודף קולות גדול יותר מבין השתיים. בעזרת ההסכם יכולה תנועה לזכות במנדט, שאלמלא הסכם העודפים לא הייתה זוכה בו.

צילום: חופשי

לא נכנס להסברים אודות שיטת חלוקת המנדטים ברשויות המקומיות רק נסביר באופן כללי, כי עם תום ספירת הקולות מתחלקים כל סך הקולות הכשרים לספירה במספר המנדטים במועצת העיר – 15 בגבעת שמואל. כל מפלגה מקבלת את מספר המנדטים שיצא בחלוקה – ללא שארית.

>להצטרפות לרשימת התפוצה של מקומונט גבעת שמואל, וקבלת מבזקים בווטסאפ: https://goo.gl/o4BHQs<<

כאן נכנס לסיפור הסכם העודפים. שוב, מבלי להרחיב בפרטים טכניים, השיטה אומרת כך: מפלגות שחתמו על הסכם עודפים, רואים האם יחד עם עודפי שתיהן היו מגיעים למנדט אחד שלם – ואז המפלגה שיותר קרובה אליו – זוכה במנדט.

וכאן מגיעה ההפתעה הגדולה בגבעת שמואל.

שלושה הסכמים נחתמו בעיר. הראשון, בין סיעתו של ראש העיר יוסי ברודני – גבעת שמואל אחת, לבין סיעת “חופש לעתיד” בראשותו של משה מרר. סיעות אלו שיתפו בניהן פעולה גם בחמש השנים האחרונות ולכן הסכם שכזה היה צפוי.

הסכם שני שנחתם הינו בין סיעתה של רונית לב, המתמודדת אף היא לראשות העיר, ובין סיעת ג”ש המייצגת בעיקר את תושבי שכונת רמת אילן. גם בהסכם זה אין הפתעה, כיוון שלב עצמה תושבת שכונת רמת אילן ולכן קשרי אינטרסים בין הסיעות הינם סבירים.

אך ההפתעה הגדולה מגיעה מכיוונה של נעמי עיני-פלדמן. המועמדת לראשות העיר עומדת בראש סיעה אשר חילונים רבים צפויים לתת לה את קולם מתוך ההתחשבות בעובדה שהיא היוותה עד כה אופוזיציה לראש העיר הדתי ברודני.

דווקא סיעה זו הייתה זו שחתמה על הסכם עודפים עם סיעת ש”ס, כשמשמעות הדברים היא כי בסיכוי סביר בהחלט – קולותיהם של מצביעיה החילוניים – דווקא הם יהיו אלו שיכניסו את נציג ש”ס למועצת העיר.

ראש העיר גבעת שמואל, יוסי ברודני: “בבחירות האלה יש מתמודדים, אין יריבים. הסכם העודפים הוא צעד אחראי של שיתוף פעולה בין הסיעות ואני מודה לסיעת חופש לעתיד על ניהול מערכת בחירות הגונה.”

משה מרר, יו”ר סיעת ‘חופש לעתיד’: “הסכם עודפים הוא צעד חשוב ושגרתי בתקופת בחירות. אם לא יחתמו הסכמי עודפים, חלק ניכר מקולות התושבים עלולים להיגנז.  חתימת ההסכם בין סיעת ‘גבעת שמואל אחת’ לבין ‘חופש לעתיד’ מוכיחה שכולנו רוצים לחיות בגבעה בחיי שכנות נעימים תוך הכרה זה בערכיו של זה, חילונים ודתיים כאחד, ולכבד את כלל תושבי העיר.
חתימת הסכם עודפים בין סיעה מעורבת לסיעה חילונית זו מהות הפלורליזם בעיני ומהווה מסר משמעותי לכלל תושבי גבעת שמואל.”

מטעם סיעת ש”ס נמסר: “סיעת ש”ס חתמה על הסכם עודפים עם רשימתה של נעמי עיני פלדמן מתוך אחריות לעיר ולתושביה וכדי לא לאבד קולות של בוחרים. בחרנו לעשות הסכם עודפים עם נעמי עיני פלדמן מאחר ולפי כל הסקרים האובייקטיביים שתי הסיעות עוברות בבטחה את אחוז החסימה.”

נעמי עיני-פלדמן: “בבחירות האחרונות סיעת ‘ביחד’ הייתה כפסע בלבד ממנדט שני שטורפד בגלל שכלל סיעות הקואליציה סרבו לחתום איתנו על הסכם עודפים; במעשם זה, קולותיהם של מאות תושבים שתמכו בי ובסיעתי ירד לטמיון.

כיום, לצערי, נראה כי שוב כל סיעות הקואליציה חוששות מהתחזקות סיעתנו ומסרבות, למעט סיעת שס, לחתום עמנו על הסכם עודפים.

מתוך אחריות לבוחריי ומתוך רצון לשרת את תושבי גבעת שמואל, החלטתי לחתום על הסכם זה, וזאת מתוך ראייה כי אסור שקולותיהם של תומכינו הרבים ירדו לטמיון. הנני סמוכה ובטוחה, כי במעשה זה יגדל מספר המנדטים של סיעת ‘ביחד’ במועצת העיר בקדנציה הבאה.”

>להצטרפות לרשימת התפוצה של מקומונט גבעת שמואל, וקבלת מבזקים בווטסאפ: https://goo.gl/o4BHQs<<