Site icon מקומונט גבעת שמואל

התחבורה הציבורית בגבעת שמואל

תחנת אוטובוס בגבעת שמואל. צילום: מקומונט גבעת שמואל

גבעת שמואל נוסדה בשנת 1945. בשנותיה הראשונות האוכלוסייה מנתה עשרות תושבים יוצאי רומניה. עם קום המדינה ובתחילת שנות החמישים הגיעו אליה עולים מעירק ומצפון אפריקה. היישוב מנה עשרות תושבים שהתגוררו בבתים פרטיים כשמסביבתם פרדסים ואדמות חקלאיות. לא הייתה תחבורה מסודרת ליישוב. אפשר לאמר שתדירות התחבורה הציבורית לישוב הייתה נמוכה. אם הפסדת את האוטובוס היית נאלץ לחכות שעות לאוטובוס הבא. אוטובוס יחיד היה מגיע ליישוב מתל-אביב וחוזר לתל-אביב. בשנות ה 70-80 של המאה הקודמת החלה תנופת צמיחה בעיר והתדירות של התחבורה הציבורית עלתה.

עברו שנים רבות מאז וגבעת שמואל שינתה את פניה, מיקומו של הישוב במרכז הארץ ובצמידות לאוניברסיטה בר-אילן הביאו ליישוב אוכלוסייה חדשה, מרמת-גן, גבעתיים, בני-ברק והסביבה הגיעו משפחות מבוססות יותר. לאט הצביון החל להשתנות, אם בהתחלה הרוב היה חילוני, עם השנים הרוב נהיה דתי מסורתי.

בשנים האחרונות גבעת שמואל הכפילה את מספר תושביה והפכה לעיר, מה שהיה פעם מועצה קטנה ונידחת שמעט מאד אנשים רכשו בה דירה, נהפכה עם הזמן לעיר מבוקשת ביותר. המיקום שלה, המצב הסוציו אקונומי הגבוה של התושבים גרם לכך שהחלה נהירה למקום הזה ובעקבות זאת החלה תנופת בנייה בעיר. בקרוב כבר לא יישארו יותר עתודות בניה, אם פעם, היו פה רק בתים פרטיים ופרדסים היום יש רבי קומות. בנוסף יש בעיר התחדשות עירונית שמבצעת פינוי בינוי וזה אומר שהצפיפות בעיר רק הולכת וגדלה.

בנוסף לכך נפתחו הרבה מאד עסקים, אין כבר צורך ליסוע לערים אחרות לערוך קניות, בקניון שנפתח ניתן למצוא הכל, החל ממסעדות, חנויות למוצרי חשמל, בגדים, םפרים, מספרות  וכו. כתוצאה מגידול מספר התושבים יש צורך בתחבורה נאותה שתשרת את התושבים ואכן התחבורה הציבורית בעיר גדלה ביחס ישיר לגידול האוכלוסייה. שרותי התחבורה הציבורית בתוך העיר התרחבה מאד, מתוך העיר ניתן להגיע בנסיעה אחת כמעט לכל מקום באזור גוש דן מבלי להחליף אוטובוס מפני שמספר הקווים שנכנסים לעיר עלה בצורה דרמטית ותדירות התחבורה גם כן עלתה מאד. בנוסף לתחבורה הציבורית הפועלת בעיר, ניתן למצוא לא מעט חברות הסעה פרטיות ומוניות..

למרות כל זאת לא כולם מרוצים, הרחוב הראשי של העיר נהפך לרחוב הסואן ביותר, מאחר והיום הוא מקשר בין פתח תקוה ובקעת אונו וגם כביש 4 לשני הכיוונים. העומס על הרחוב הזה גורם לפקקים אדירים לתושבים שרוצים לצאת  מחניון ביתם עם רכבם הפרטי וקשה להם להשתלב בתנועה בעיקר בשעות העומס.

לסיום בגלל המיקום של גבעת שמואל במרכז גוש דן נמצאים בה צירי תחבורה רבים שניתן להגיע מהם לכל מקום בארץ.