Site icon מקומונט גבעת שמואל

התחדשות עירונית תופסת תאוצה

ערים גדולות ומרכזיות בישראל, גם אלה הפופולאריות והעמוסות ביותר, מתאפיינות בבניה חדשה לצד שכונות רבות שבהן מככבים המבנים הישנים שנבנו אי שם בשלהי המאה הקודמת. מבנים רבים בשכונות הללו מצטרפים עם הזמן לתהליך התחדשות עירונית, תהליך במסגרתו בניין יחיד או מתחם שלם עוברים מתיחת פנים משמעותית. היתרונות של ההליך הזה רבים מאוד לכל הצדדים המעורבים בו, כמובן. הדיירים זוכים ליהנות מסביבת מגורים החדשה ונעימה הרבה יותר, השכנים ועוברי האורח מקבלים נוף משודרג וגם הקבלנים זוכים ליתרונות בזכות היכולת לממש זכויות בנייה ולהוסיף יחידות דיור חדשות. אז איך זה עובד, בדיוק?

צילום עמיעד טאוב

פינוי-בינוי 

הדרך הראשונה להניע תהליך של התחדשות עירונית היא באמצעות פרויקטים של פינוי-בינוי. פרויקטים מהסוג הזה ייבחרו לרוב כאשר מדובר במבנים ישנים שכל קשר ביניהם לבין תקני בנייה הנדרשים להגנה מפני רעידות אדמה הוא מקרי בהחלט. מבנים שנכנסים לפרויקט פינוי-בינוי יחייבו פינוי של כל הדירות הקיימות לצורך הריסת המבנה. במקום המבנה העתיק שנעלם מהנוף העירוני תחל בנייתו של בניין חדש ובטיחותי יותר, כאשר לצד העמידה בתקנים הנדרשים יציע המבנה החדש גם איכות חיים אחרת, טובה יותר ונעימה הרבה יותר. המרחב כולו יתוכנן מחדש ולרוב הוא יכלול גם פתרונות חניה נוחים וסביבה מטופחת יותר.

תמ”א 38

תכנית המתאר הארצית (תמ”א) היא אחת הדרכים הטובות ביותר לבצע חיזוק מבנים ולהבטיח את עמידותם בפני רעידות אדמה. על פי התקנות שנקבעו בהחלטת הממשלה, כל מבנה שנבנה עד 1980 נדרש לעבור תהליך של חיזוק שיבטיח את איתנותו בשעת צרה. כדי לעודד את הקבלנים (וגם את הדיירים) לבצע חיזוק מבנים בעצמם נקבעו זכויות משמעותיות מאוד. כך זכאים בעלי הדירות לבצע הרחבה לדירות הקיימות, מה שללא ספק משדרג את איכות החיים וגם את ערך הדירה.

טיפול בהתנגדויות

פרויקט פינוי-בינוי, מעצם מהותו, מחייב את אישורם של כל בעלי הדירות במבנה. כך, גם אם מרבית הדיירים הביעו את הסכמתם להריסת המבנה ובנייתו מחדש אבל דיירים אחרים מתקשים להחליט או מסרבים לתהליך, לא ניתן יהיה לפתוח בתהליך ההריסה. גם בית המשפט איננו מוסמך לחייב את הדיירים המתנגדים להיכנס לתהליך בניגוד לרצונם (אם כי הוא רשאי לקבוע פיצויים כספיים). מנגד, כאשר מדובר בפרויקט תמ”א 38 גם תמיכה של 80% מכלל הדיירים תספיק כדי לחייב את 20 האחוזים הנותרים להשתתף בפרויקט. תהא הדרך שתבחרו אשר תהא, דבר אחד בטוח. בסוף התהליך תיהנו ממבנה מחוזק ומשופר שיהפוך את סביבת המגורים שלכם לנעימה הרבה יותר.

לפרטים נוספים: www.binyanir.co.il