Site icon מקומונט גבעת שמואל

התנהגות מינית אצל ילדים, האם זה יכול להיות?

לפני מספר ימים פרסמה הדס שטייף, כתבת המשטרה של גלי צה”ל, אודות פרשה קשה ומטרידה בבית ספר בגוש דן. 4 ילדות בכיתה א’ הותקפו מינית על ידי בן כיתתן אשר עקב אחריהן לשירותי ביה”ס ושם פגע בהן לכאורה. לאור הסיפור המטריד, פנינו אל עו”ס קליני ישי גרינבאום, מטפל בילדים בעלי התנהגויות מניות חריגות, וביקשנו ממנו שיסביר לנו – התנהגות מינית אצל ילדים, האם זה יכול להיות?

לא כל מקרה דורש טיפול לילד. צילום: pixabay

ראשית, התשובה הברורה היא – כן. מגיל קטן ואף ינקות יש עדות להתנהגות מינית אצל ילדים, בנים ובנות. באופן טבעי ובריא.

אם כן, היכן אנו כהורים צריכים לבדוק האם מדובר בהתנהגות מינית חריגה, המצריכה טיפול?

על אף שבכל גיל יש לבחון את ההתנהגות בהתאם להתפתחות, אפשר לומר שבאופן כללי, כל עוד נשמרים ארבעה כללים, ההתנהגות הינה נורמאלית:
1. סקרנות
2.שוויון (ללא כפייה)
3. פרטיות
4. מענה לסמכות.

>>רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לדף הפייסבוק של מקומונט גבעת שמואל

אבהיר עקרונות אלו באמצעות דוגמאות מאירועים אמיתיים שקרו:

ילד בכיתה ג’ פנה לאמו וסיפר על התנהגות מינית מצידו והוסיף שהוא רוצה להפסיק אך מתקשה. מדובר על התנהגות שחורגת מסקרנות רגילה, הילד הופנה לטיפול. אני ממליץ להורים שרואים התנהגות שחורגת מסקרנות טבעית, להתייעץ. לא כל מקרה דורש טיפול לילד.

במהלך טיול שנתי, שתי חברות טובות תלמידות בכיתה ו’ חשפו אחת בפני השניה את החזה. למחרת אחת הבנות סיפרה על כך לאמה. התנהגות זו טבעית ובריאה על אף שיתכן ואינה מקובלת בחברות מסוימות. ככל הנראה נבעה מסקרנות התואמת לגילן וברצון הדדי.

הורים סיפרו על התנהגות מינית של בנם עם ילד אחר. התברר שיש פער גילאים בין בנם לבין הילד השני שהיה קטן יותר. בגלל פער הגילאים, אין כאן שויון. אנו רואים זאת כאילו מדובר בכפייה. מעבר לשאלה החוקית, ההורים הפנו את בנם לטיפול.

מורה שראה תלמיד בכיתה ב’ נוגע באיבר מינו בכיתה, הסביר לו בשיחה אישית בשיתוף הצוות המקצועי, שלא מתאים לעשות זאת בכיתה. הילד הפסיק לעשות זאת ואף הרגיש בנוח לשאול את המורה עוד שאלות על מיניות. תגובתו מעידה על מענה לסמכות. התנהגות זו הינה בריאה ללא צורך בטיפול.

חשוב לדעת, ניתן לענות על כל צורך בייעוץ וטיפול לילדים סביב הנושא המיני בשל חשד לפגיעה, התנהגות מינית לא מותאמת או פוגענית, ללא תשלום דרך הרווחה.

להרחבה ניתן לקרוא את הספר –
“הבנת ההתנהגות המינית בגיל הילדות – מה טבעי ובריא?”
של ד”ר טוני קוואנה ג’ונסון. הוצאת ספרים “אח”, (2000).

המאמר נכתב ע”י M.S.W ישי גרינבאום, מטפל בילדים ונערים בעלי התנהגות מינית לא מותאמת ופוגענית

>>רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לדף הפייסבוק של מקומונט גבעת שמואל