Site icon מקומונט גבעת שמואל

ויזה לארצות הברית – כמה זמן תוכלו לשהות שם ולאיזה צורך?

ארצות הברית ידועה כארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. אין פלא שרבים מעוניינים להגיע אליה, בין אם לביקור בלבד או כדי ללמוד, לעבוד למשך תקופה מסויימת ואולי אפילו להשתקע בה דרך קבע.

ארה”ב אינה יכולה להרשות לעצמה מדיניות של גבולות פתוחים. האמריקנים מוכרחים למנוע מגורמים פליליים ועויינים להיכנס לשטח המדינה. באופן דומה חשוב מאוד להגביל כניסה של אוכלוסיה שתפגע בכלכלת המדינה ובאיכות החיים של תושביה. שלטונות ההגירה האמריקנית מיישמים מדיניות קשוחה בכל הקשור למי יורשו להיכנס למדינה, כמה זמן יוכלו לשהות בה ומה בדיוק יהיו רשאים לעשות בארה”ב.

המנגנון המאפשר שליטה כזו הוא הנפקת סוגים שונים של אשרות כניסה ושהייה, אותן אנו מכנים בשם הכולל “ויזה”. המונח “ויזה לארצות הברית” מתייחס למגוון גדול של אישורים שניתן לבקש משלטונות ההגירה האמריקנים.
אם אתם מתכוונים, בעתיד הקרוב או הרחוק, לבקר בארה”ב, חשוב שתדעו איזה סוג של ויזה תצטרכו לקבל כדי שתוכלו לממש את תוכניותיכם. לפניכם סקירה של סוגים שונים של ויזות לארצות הברית ומה תאפשר לכם ויזה כזו או אחרת לעשות :

מי יכול להיכנס לארה”ב ללא ויזה?
יש 35 מדינות שאזרחיהם יכולים להיכנס לארה”ב ללא צורך בויזה בזכות תוכנית Visa Waiver Program (VWP) של ממשלת ארה”ב. בין היתר יכולים להיכנס כך לארה”ב מי שמחזיקים בדרכון אוסטרלי, יפני, סינגפורי, ניו-זילנדי, קוריאני (דרום קוריאני כמובן) ומגוון דרכונים אירופאים כגון איטלקי, אירלנדי, נורווגי, פינלנדי, צ’כי, צרפתי, פורטוגלי, יווני, שוויצרי, שוודי ועוד.

צילום: Istock

מי שמשתמשים בדרכון שאינו מצריך קבלת ויזה לארצות הברית עדיין מחוייבים להירשם מבעוד מועד (טרם הגעתם למדינה) באתר האינטרנט של מערכת ESTA- Electronic System for Travel Authorization של ממשלת ארצות הברית.
כניסה לארה “ב בתוכנית VWP מאפשרת שהות של עד 90 יום לצורך טיול או עסקים.
מכיוון שישראל אינה נמנית על המדינות הנ”ל, מי שמשתמשים בדרכון ישראלי בנסיעה לארה”ב מוכרחים לדאוג מבעוד מועד לקבל ויזה לארה”ב. חשוב מאוד שסוג הויזה תתאים למטרת הנסיעה, כאשר ברוב המקרים תהיה זו ויזה B1 או B2.

חלוקה בסיסית של סוגי הויזות השונות לארה”ב
יש מעל ל-150 סוגים שונים של אשרות כניסה לארה”ב, כולן משתייכות לאחת מבין שתי קטגוריות, ויזה זמנית (Nonimmigrant visa) או ויזת הגירה (Immigrant visa).
כפי שעולה משמות הקטגוריות, ויזה זמנית מיועדת לצרכי תיירות, עסקים, עבודה, לימודים או טיפול רפואי בעוד ויזת הגירה מיועדת למי שמעוניינים להעתיק את מרכז חייהם לארה”ב, לשהות ולעבוד בה ללא הגבלת זמן.

ויזות מסג B1 ו-B2
ככל שמדובר במי שזקוקים לויזה לארה”ב, מעל ל-90% מן הנכנסים לאמריקה מדי שנה עושים זאת עם ויזת תייר, ויזה מסוג B1 או B2. אם אתם מתכננים טיול, נסיעת עסקים או נסיעה לצרכי קבלת טיפול רפואי, ויזה מסוג זה היא המתאימה ביותר עבורכם.
ויזת תייר מאפשרת גם לימודים לתקופה קצרה, השתתפות בתחרות ספורט (כל עוד לא מקבלים גמול כספי), ביצוע מופע (שוב ללא תמורה כספית), השתתפות בכנס מקצועי, ניהול מו”מ, חיפוש הזדמנויות עסקיות ועוד. ויזת תייר אינה מאפשרת לימודים במוסד אקדמי, הופעה בתשלום או עבודה עיתונאית.
חשוב לדעת שויזת תייר ניתנת, בדרך כלל, לתקופה בת כ – 10 שנים. דהיינו, מרגע שמוטבעת ויזה לארה”ב בדרכונכם, תוכלו להיכנס למדינה בכל עת במהלך תקופה בת 10 שנים מרגע קבלת הויזה וכל עוד הדרכון בו הוטבעה הויזה בתוקף. משך השהייה בכל פעם שתבקרו בארה”ב לא יעלה על שישה חודשים.
עוד חשוב להבין שלרשות ההגירה האמריקנית סמכות לאשר או לדחות את בקשתכם, כמו גם להעניק ויזה בתנאים שונים מן הרגיל.

ויזות מסוג E, F, J, C ועוד
כאמור, ברוב המקרים ויזה לארה”ב מסוג B1 או B2 תספיק. סוגים נוספים של ויזות זמניות הן ויזות סוחרים מסוג E, ויזות מסוג C ו D לאנשי צוות במטוס או אוניה, ויזות מסוג J המיועדות למי שמשתתפים בתוכניות חילופי מבקרים, ויזות סטודנט מסוג F או M ועוד.

כל הויזות שהזכרנו נופלות לקטגוריית הויזות הזמניות. מי שבכוונתם להגר לארה”ב צריכים לקבל אשרת שהייה מבין אלה השייכות לקטגורית ויזות הגירה (Immigrant Visa), כך למשל במקרים של נישואים לאזרח ארה”ב או קבלת משרה אצל מעסיק אמריקני.