Site icon מקומונט גבעת שמואל

זעם באופוזיציה: ברודני מתכוון לאשר הנחה של 100 מיליון שקלים ליזמי נדל”ן

שיכון גיורא. חיכה זמן רב לתהליך ההתחדשות. צילום: מקומונט גבעת שמואל

בעקבות חוק ההסדרים שהעבירה הממשלה לפני חודשים ספורים, קיבלה כל עירייה סמכות לקבוע באילו אזורים יחולו היטלי השבחה בשיעורים שונים בתחומיה ובכך להקל או להקשות על פעילות יזמים בהתחדשות עירונית בהתאם לעקרונות שיקבעו במועצת העיר. על פי החוק, על ההחלטה להתקבל עד סוף החודש והיא תישאר בתוקף לחמש השנים הבאות.

בהתאם לאילוצים, בימים אלו בערים רבות אושרו מתווים שונים להנחות ופטורים באופן מלא או חלקי מהיטלי ההשבחה שבסופו של דבר מטרתם לאפשר את פיתוח השכונות החדשות שייבנו ובניית תשתיות – חשמל, מים וביוב כמו גם כבישים, מוסדות חינוך וכדו’.

במכתב שפרסם יו”ר האופוזיציה גל לנצנר הוא כותב כי לפני ישיבת המועצה האחרונה שהתקיימה הוא התבקש להצביע יחד עם חברי המועצה על גובה היטלי ההשבחה בגבעת שמואל ל-5 השנים הקרובות כשלטענתו בשיחת טלפון מקדימה שנערכה בינו לבין ראש העיר הובטח לו שלא תאושר הנחה מיוחדת והיטלי ההשבחה יישארו כפי שהיו.

שכונת גיורא. צילום: מקומונט גבעת שמואל

לדבריו של לנצנר, כשהגיע לישיבת המועצה לפני כשבועיים נדהם לגלות מסמך מתוקן שהוגש לו על ידי היועצת המשפטית של העירייה ובו בקשה של ראש העיר לאשר החלטה להנחה של 50% מהיטלי השבחה (היינו – לגבות רק 25% היטל; א”ט) לקבלנים ויזמים בשכונות הותיקות, “סיבוב פרסה מוחלט ממה שנשלח אליי יומיים לפני כן ומשיחת הטלפון שניהלתי עם ראש העיר – ודווקא בשכונות שהיזמים והקבלנים עומדים בתור כדי לבנות בהן”.

לדבריו, היקף ההטבה מוערך בכ-100 מיליון שקלים בהנחה ליזמים העתידיים – סכומים שיושתו על כספי הארנונה והתקציב השוטף של עיריית גבעת שמואל.

גל לנצ’נר. “ראש העיר ביצע פניית פרסה בעקבות לחצים מבחוץ”.

נציין כי בערים רבות התקבלו בשבועו האחרונים החלטות דומות כשבתל אביב למשך הוחלט גם כן על גביית היטל השבחה מלא של 50% ברוב שכונות העיר, כשבארבעה מתחמים מוחרגים, בדרום העיר, תוענק הטבה של 50% והיקף ההיטל יעמוד על 25%, כשב-14 מתחמים נוספים ההקלה תהיה בשיעור של 100%. גם בפתח תקווה השכנה התקבל אישור מועצת העיר לפטור מלא מהיטל השבחה ברוב השכונות הותיקות כשבשאר חלקי העיר ייגבה היטל השבחה מינימלי של 25% או פטור של 50%, כמו בגבעת שמואל.

גם בירושלים אושר פטור מלא מהיטל השבחה ל-5 שנים במתחמי פינוי בינוי בחלק מהשכונות, אך שם אובדן ההכנסות מחבות השבחה יאוזן ממענק בסכום של כ-30 אלף שקל עבור כל יחידת דיור שתקבל העירייה מהמדינה ונועד לעודד בנייה למגורים, וזאת כחלק מפיילוט אליו התקבלו 12 ערים בלבד – גבעת שמואל לא ביניהן.