Site icon מקומונט גבעת שמואל

זרמים בפסיכולוגיה במבט עכשווי – דרור דרשן

לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית שתחל לאחר חגי תשרי התשפ”ב ושתעמוד בסימן ‘יוצאים מהזום וחוזרים לשגרה’ בדקנו מהם הספרים החדשים והמבוקשים ביותר עבור הסטודנטים החדשים? לצורך כך, הגענו לספרייה הלאומית בגבעת רם שבירושלים ופגשנו שם את דרור דרשן מחבר הספר “זרמים בפסיכולוגיה במבט עכשווי” שהתפנה לענות לנו על כמה שאלות אודות הספר שמעורר עניין.

שנת הלימודים האקדמית בפתח ולאחר שנה שבה הסטודנטים פקדו בעיקר את מסכי הזום, חשבנו שזו הזדמנות מצוינת לבחון מה התחדש בשנה החולפת על מדף הספרים האקדמאי המאובק. והיכן, אם לא במאגרי הספרייה הלאומית, נמצא את מבוקשנו? מאגרים אלו מאגדים בתוכם את הקטלוג המאוחד (ULI) שבו ניתן למצוא את כל הספרים שקמו לעם היושב בציון מאז ומעולם, מאז ימי בר כוכבא ועד ימינו אנו.

ספרים רבים נכתבים מדי שנה, עובדה זו אין בה כדי לחדש דבר, אולם נראה שהשנה החולפת סיפקה לנו מנה גדושה אף יותר של ספרים חדשים, מזו שיוצאים לאור בכל השנים שקדמו לה. בין אלה בלט במיוחד ספר אחד, ייחודי מסוגו, שמרגע הוצאתו לאור צד את תשומת ליבנו, ותשומת לב הספריות האקדמיות שבקמפוסים שברחבי הארץ שמיהרו לרוכשו. ייחודו של הספר, כך נכתב בתקציר שהופץ בין הגורמים הרלוונטיים, הוא בכך שלראשונה מאגד הוא תחת קורת גג אחת את ששת הזרמים המרכזיים בפסיכולוגיה: הפסיכואנליזה של פרויד, לצד הזרם הביהביוריסטי שטען כנגדו, ולאחריהם גישת ההומניזם של רוג’רס מאסלו ופראנקל. וכגישות נוספות ומשלימות מובאים גם עקרונותיהם והוגיהם של הסטרוקטורליזם, הגשטלט והפונקציונליזם. כל קורסי המבואות של מקצועות הפסיכולוגיה, הייעוץ והחינוך, תחת קורת גג אחת. ומציגים את עקרונותיהם, הרקע ממנו צמחו, ולא פחות חשוב – ההקשרים שביניהם. לא זו בלבד אלא שמעלעול קצר בין דפי הספר ניכר כי הושקעה מחשבה יתירה בהנגשה הדידקטית של חומרים סבוכים אלו לקורא הממוצע. ואכן נעיד על כך שחווית הקריאה הייתה מהנה בהירה וקולחת, גם עבורנו, שתחומים אלו אינם לחם חוקינו כבשגרה. שורת המומחים שלקחו חלק ביצירת הספר ארוכה היא, וכוללת אישים מהחוגים האקדמאים ואנשי המקצוע, והתוצאה אכן מצטיינת ומהוקצעת באופן מובהק, כפי שמעידות תגובות הקוראים.

מה הוביל אותך לכתוב את הספר?

עוד מהיותי סטודנט צעיר שמתי לב לשתי עובדות מרכזיות. האחת – קורסי המבואות לפסיכולוגיה פרוסים על ספרים רבים שלעתים אינם מתכתבים אלו עם אלו. ובתור סטודנט שחפץ לראות את התמונה הרחבה, את ההקשרים שבין הגישות השונות, ואת הצורך של הגישות לתת מענה לחסכי הגישות שקדמו להם, קשה מאוד היה הדבר. והשנייה – לא זו בלבד, אלא שהשפה האקדמית הנוקשה לפרקים, שליוותה נושאים כבדי משקל אלו, ובעיקר בספרי האוניברסיטה הפתוחה למיניהם, הקשתה אף יותר על הבנת התכנים. ולכן ראיתי צורך ‘לפרק’ את הדברים באופן ברור ולהנגישם בצורה שווה לכל נפש, תוך שהם מקיימים אינטראקציה פעילה ביניהם תחת מארז אחד נעים לעיכול.

יחד עם זאת חשוב לי לציין כי הספר אינו מיועד רק לסטודנטים או לעוסקים בתחום. הספר נכתב באופן כזה שכל מי שחפץ להרחיב את ידיעותיו בתחום מרתק זה ימצא בו עניין. במהלך תהליך כתיבת הספר הושקעה מחשבה רבה בצורך להנגיש את הנושאים המרתקים הללו בצורה של סיפורת. כזו הכוללת לעתים אנקדוטות משעשעות וכניסה לעולמם האוטוביוגרפי של ההוגים השונים. לא זו בלבד, אלא שבחלקו השני של הספר מובאים רעיונות נוספים הנוגעים בחיי היומיום של כל אחד מאיתנו, והמוצגים מנקודת במבט עכשווית ואקטואלית.

כמה זמן ארך תהליך כתיבת הספר?

מטבע הדברים, עבודה על ספר מסוג זה, איננה עבודה רציפה שניתנת להיתחם בזמן מוגדר. החומרים נחקרו ונאספו במהלך השנים והמתינו לשעת כושר. ואכן, כשבשלה השעה והעיתים איפשרו זאת, כתוצאה משנת הקורונה שנכפתה עלינו, נמצאו התנאים הראויים לאגד את כל החומרים שנאספו עד לכדי ספר מוגמר.

דרור דרשן. צילום: פרטי

אנו מבינים שהספר נמצא כבר בכל הספריות האקדמיות ברחבי הארץ, כפי שניתן לראות באתר ה- ULI, אולם היכן ניתן למצוא אותו, אם נרצה שיהיה גם בסלון שלנו מורה נבוכים זה לאסכולות הפסיכולוגיה השונות?

תהליך הוצאת ספר לאור הינו תהליך מורכב ודורש משאבים רבים. לצד ההשקעה הרבה והשעות האינסופיות במחקר, בכתיבה, בהנגשה הדידקטית ובעריכה הלשונית קיימת גם השקעה כספית לא מבוטלת. לצד תאגידי ענק השולטים בשוק הספרים בארץ נאלץ מחבר הספר להסתפק ברווחים השוליים שנותרים לאחר שכל אלו גזרו את לחמם לפניו. לכן, קיבלנו החלטה אסטרטגית וערכית, כי על אף המשימה הקשה הדורשת משאבים לא מעטים, בשלב זה ניתן יהיה לרכוש את הספר אך ורק ישירות דרך ההוצאה. באופן כזה ניתן יהיה לאזן ולו במעט בין ההשקעה לבין התמורה באשר לחלוקה הוגנת של העלויות, לבל יפלו עלויות התיווך בסופו של דבר על הלקוח בקצה השרשרת.

אם כן איך ניתן לרכוש את הספר?

לאור הנאמר, הספר ניתן לרכישה ישירה בלבד בעלות של 74 ₪ (מחיר השקה במקום 87 ₪) דרך האימייל Darsh018@gmail.com או בטלפון/ווצאפ למספר 054-6880985.