Site icon מקומונט גבעת שמואל

חוק דיור מוגן – מה הוא אומר?

עם עליית תוחלת החיים, עלה הצורך במתן פתרונות דיור הולמים לבני הגיל השלישי. מי שזקוק לסיעוד, השגחה, ועזרה בתפקוד היומיומי, מוצא את מקומו בבתי אבות, ואף זוכה לסיוע ממשלתי, אולם עבור בני גיל הזהב העצמאיים, שאינם זקוקים לסיוע צמוד נדרש פיתרון אחר. צורך זה הכין את הקרקע למתחמי הדיור המוגן המוכרים לנו היום. בשנת 2012 חוקק חוק דיור מוגן, שמטרתו להסדיר את התחום, להבטיח תנאים הולמים ולמנוע ניצול ציני של כספי הדיירים. ברשימה הבאה נפרט את תוכנו של חוק דיור מוגן.

רישיון

 חוק דיור מוגן מחייב את כל מי שמפעיל מתחם דיור מוגן להיות בעל רישיון שניתן לו מידי הממונה מטעם מנכ”ל משרד הרווחה. הרישיון תקף לתקופה של ארבע שנים, ויש לחדשו בכל פעם. הממונה רשאי לפסול את הרישיון שניתן למפעיל, במידה ואינו עומד בתנאים הנדרשים.

כספי הפיקדון

 מצטרפים חדשים לדיור מוגן מתבקשים להפקיד סכום גבוה בתור פיקדון, ממנו נגבים כשניים וחצי עד שלושה אחוזים עבור שנת מגורים. חוק דיור מוגן קובע כי במידה ודייר מחליט לעזוב את הדיור המוגן, ישיב לו המפעיל את שארית כספי הפיקדון שלו, ועל המפעיל להראות בטוחות ליכולת ההחזר שלו. בנוסף, החוק קובע כי אין להטיל קנסות והיטלים על דייר שמחליט לסיים את ההתקשרות.

שירותי חובה

 על הספק לדאוג לשירותי שמירה, תחזוקה וניקיון, וכן שירותי בריאות ושירותים סוציאליים, כחלק מחוזה ההתקשרות, ללא גביית תשלום נוסף. לגבי שירותים אחרים, המוענקים תמורת תשלום נוסף, יש להשאיר לדייר את זכות הבחירה אם להשתמש בהם או לאו.

צוות קבלה מקצועי

ההחלטה אם ניתן לקבל דייר חדש תופקד בידיו של צוות מקצועי הכולל רופא, עובד סוציאלי, ואחות, אשר ידונו האם הפונה אכן יכול לתפקד באופן עצמאי במידה הדרושה בכדי שיתאים למגורים במקום.

מעקב אחר שלום הדיירים

צוות הדיור המוגן מחויב לבדוק לפחות פעם ביום את שלומו של הדייר, ובמידה וחל שינוי, או יש הידרדרות במצבו, יש להודיע על כך לצוות הקבלה המקצועי, שיצטרך לדון במשמעות השינוי. בנוסף, במקרה של שינוי חריג או מוות חלילה, קיימת חובה להודיע למשפחתו של הדייר.

תמונה באדיבות: pixabay

שירותים חיצוניים

 חוק דיור מוגן קובע כי יש לאפשר לדייר להזמין שירותי כבלים, אינטרנט וכו’ חיצוניים, אם יחפוץ בכך, ולהוזיל את העלויות, כל עוד אין הדבר פוגע בתשתיות המתחם.

תקופת ניסיון

 חוק דיור מוגן קובע תקופת ניסיון, הן עבור הדייר והן עבור המפעיל, בת שלושה חדשים, שניתן להאריכה עד שנה. כמו כן החוק מסדיר את דרכי הפינוי של דייר, ואת אפשרותו לערער על החלטת פינוי כתוצאה משינוי במצבו הבריאותי.

לסיכום

 חוק הדיור המוגן חוקק במטרה לאפשר דיור מוגן ובטוח לבני הגיל השלישי, ולמנוע ניצול וקיפוח. מאמר זה נגע בעיקריו של החוק על קצה המזלג, אם עולה בכם ספק לגבי הגינות החוזה, תוכלו לפנות למומחה בתחום, או לעורך דין, בכדי למצות את זכויותיכם.