Site icon מקומונט גבעת שמואל

חידוש שכונות בערים בארץ

שיפוץ בשכונת גיורא בגבעת שמואל (צילום: עמיעד טאוב)

בשנים האחרונות עברה העיר גבעת שמואל מתיחת פנים. בין היתר תוך בניית שכונות חדשות לצד חידוש של השכונה הותיקה בעיר. החידוש כלל עיצוב חוץ של בנייני השכונות הישנים לצד שדרוג ובנייה מחודשת בחלק מהשכונות הותיקות, לצד בנייה חדשה של פרויקטים מעוצבים לתושבים חדשים שעתידים להגיע לעיר. ואכן, החידוש של השכונה הותיקה לצד הבנייה החדשה בעיר הובילו לתנופה וללא מעט משפחות שבחרו בעיר הצנועה שבגוש דן כמקום מגורים אידיאלי.

גבעת שמואל היא רק דוגמה אחת לעיר ישראלית חדשה יחסית שזוכה לחידוש ולהתחדשות קהילתית בזכות ההחלטה לחדש שכונות ישנות. מדוע חשוב לחדש את השכונות הישנות לצד בנייה חדשה? הסיבה לכך טמונה ברצון שלנו לגור במקום בעל אופי ואישיות.

דרוש עיצוב אורבני שממתג את העיר

ההחלטה באיזו עיר לגור היא החלטה משמעותית מאד. עבור תושב זר, עד לפני כמה שנים היה קשה מאד לראות את ההבדלים בין גבעת שמואל, רמת גן או פתח תקווה. הערים שנבנו על סמך שכונות עמידר ופרויקטים ציבוריים אחרים התאפיינו בתכנון עיצוב חוץ זהה, עם בנייני דירות בסגנון ישראלי מובהק.

לצד הבנייה הישראלית הכל כך מוכרת הזו, דרושה לנו כך מסתבר גם תחושה של ייחוד. אנחנו בוחרים בעיר מסוימת כי אנחנו רוצים להתחבר לקהילה שמתגוררת בה, אנחנו אוהבים את הפינות השונות שנסתרות בה ומרגישים בה בנוח. לתוכנית עיצוב אורבני שכוללת גם חידוש של שכונות והפיכתן לחלק מההתפתחות החדשה הטבעית של כל עיר יש מקום גדול בתוך השיקול הזה.

השכונות הישנות מספקות פוטנציאל לזוגות צעירים

השכונות הישנות בכל עיר מספקות לאחר חידושן פוטנציאל גדול. מי שלא יכול להרשות לעצמו לגור במגדלים החדשים או בדירות הפאר הנבנות יכול לבחור באופציה אחרת, של חיים בשכונה מבוססת שיש בה כבר חיים וקצב משלה, אשר מתחדשת עם הגידול והגלגול הטבעי של כל עיר וכל קהילה.

בעיר כמו גבעת שמואל, בה יש ביקוש לדירות עבור משפחות עם ילדים או זוגות צעירים, יש מקום לחידוש הבתים הישנים שתושביהם עזבו או הלכו לעולמם וחידוש השכונה עבור תושבים חדשים שתופסים את מקומם. זהו תהליך טבעי שקורה בכל מקום.

אל כל אלו מתווסף עיצוב אורבני שמתחדש עם השנים ומשתנה לפי הצורך, כך למשל את המכולת הישנה יחליף סניף רשת הקפה האהובה ואת הקיוסק הישן תחליף גינה ירוקה שפותחה עבור הזוגות הצעירים שגדשו את השכונה. זהו תהליך טבעי ומבורך שקורה בכל הארץ.