Site icon מקומונט גבעת שמואל

חיתוך צורני בלייזר ושימושו לייצור שבלונות ומבלטים

מאז כניסתה של טכנולוגיית הלייזר לשימוש מסחרי נפוץ, נודעו לה שימושים חדשים רבים אשר שינו את העולם שסביבנו במגוון דרכים שונות. החל מניתוחים שונים אשר בעבר היו בגדר דמיון וחלום בלבד וכיום קורים הלכה למעשה באמצעות שימוש בלייזר ועד לתהליכי ייצור בסיסיים בעולם התעשייה והייצור – הלייזר נמצא כיום באינספור תחומי עיסוק שונים, ומייעל את האופן בו העולם מתנהל.

דוגמה מצוינת לכך ניתן למצוא בתחום של חיתוך צורני בלייזר, על יישומיו הרבים והשונים. בקטע הבא ננסה להבין מהו חיתוך לייזר ומה הפוטנציאל הגלום בו, וניעזר בדוגמה בולטת מעולם התעשייה והייצור בה נעשה שימוש יעיל ונרחב בשיטות של חיתוך צורני בלייזר –

שיטה יעילה ביותר לחיתוך מגוון רחב של חומרים – חיתוך צורני בלייזר

יישומה של טכנולוגיית הלייזר בתחום החיתוך התעשייתי מייעלת באופן ממשי ביותר אינספור תהליכי ייצור שונים, ובעצם הופך שיטות חיתוך מסורתיות וקודמות למיושנות ופחות ופחות רלבנטיות. בנקודת זמן בה אנו נמצאים כעת כמובן שלא כל עולם התעשייה והייצור מתנהל באמצעות חיתוך בלייזר ובתחומים רבים עדיין אין תחליף ריאלי לשיטות חיתוך ישנות יותר, אך משנה לשנה מתפתח תחום זה ומכונות החיתוך בלייזר הופכות יעילות, מדויקות ומשוכללות יותר ויותר.

צילום: Pixabay

הסיבות לכך שלחיתוך צורני בלייזר יתרונות משמעותיים על פני שיטות חיתוך אחרות נובעות בראש ובראשונה מתכונותיה הייחודיות של קרן הלייזר עצמה – פיתוח טכנולוגי ייחודי זה מהווה למעשה קרן מרוכז ביותר של אור הניתנת לשליטה מלאה וכיוון מדויק להפליא. כך, כאשר מדובר בחיתוך של חומרים, למשל, מתאפשר חיתוך מדויק ומהיר יותר מאשר בכל שיטת חיתוך אחרת, וכמות הבלאי הנוצרת במסגרת התהליך היא נמוכה משמעותית. בעוד ניתן לעבד ולחתוך מגוון רחב של חומרי גלם באמצעות טכנולוגיה זו (ניתן כיום לבצע חיתוך עץ בלייזר, חיתוך חומרים פלסטיים ואקריליים בלייזר, כמו גם שורה ארוכה של מתכות, פרספקס, זכוכית וחומרים רבים נוספים…), השימוש בה הולך ומתרחב משנה לשנה.

הדוגמה של ייצור מבלטים באמצעות חיתוך בלייזר

על מנת להבהיר עד כמה יעילה ושימושית היא טכנולוגיית החיתוך בלייזר כיום, ניקח כדוגמה תחום מרכזי בעולם התעשייה והייצור אשר עובר לעבוד כיום יותר ויותר באמצעות חיתוך צורני בלייזר. הכוונה היא לייצור מבלטים (המוכרים בארץ גם בתור “שטנצים”) – אותן שבלונות המשמשות לצורך ייצור המוני ומדויק של מוצרים חלקי מוצר, ועומדות במקרים רבים בבסיס פס הייצור הסדרתי.

מכיוון שבשיטה זו מייצרים שבלונה אחת בלבד, וממנה מייצרים לאחר מכן אינספור עותקים של חלק מסוים במוצר, על שבלונה זו להיות מדויקת וחתוכה בצורה איכותית עד כמה שניתן. חיתוך בלייזר של חומר הגלם ממנו עשוי המבלט מבטיח כי השבלונה שנקבל בסיום החיתוך תהיה השבלונה המדויקת והאיכותית ביותר שניתן לקבל. בהתאמה, גם פס הייצור כולו יהיה אפקטיבי הרבה יותר, ויוציא מוצרים אחידים ומדויקים.

היכנסו עכשיו לאתר אומן לייזר, החברה המובילה בתחום של מבלטים וחיתוך בלייזר.