Site icon מקומונט גבעת שמואל

חלוקת ירושה ללא צוואה

חלוקת ירושה על פי דין מבוססת על העקרונות המנחים בחוק הירושה למקרים של היעדר צוואה. כאשר המנוח לא הותיר אחריו צוואה ובמקרים בהם קיימת צוואה שאינה בעלת תוקף משפטי, חוק הירושה קובע כיצד יחולק העיזבון שהותיר אחריו המנוח. חוק הירושה מגדיר שלושה ענפים עיקריים הנקראים בעגה המקצועית פרנטלות, בענף הראשון נמצאים צאצאיו הישירים של המנוח, בענף השני נמצאים הוריו של המנוח ובענף השלישי נמצאים סביו של המנוח, במידה והם עדיין בחיים.

ירושה. צוואה. בית משפט. צילום: באדיבות pixabay

חשוב לציין כי חלוקת ירושה ללא צוואה תבוצע באופן שווה בשווה בין ילדי המנוח לבן הזוג שנותר בחיים, חוק הירושה קובע כי בן הזוג יקבל מחצית מהעיזבון והילדים יחלקו באופן שווה במחצית האחרת. חוק הירושה קובע גם את זכאות הידועים בציבור לקבל את חלקם בעיזבון המנוח, החוק מגדיר כי בן הזוג הידוע בציבור זכאי לקבל מחצית מהעיזבון בדיוק כמו בן זוג נשוי, כל עוד הוא לא התחתן מחדש ואינו נשוי לבן זוג אחר.

סדר היורשים על פי דין

חוק הירושה נועד להסדיר מקרים בהם המנוח לא הותיר אחריו צוואה, כך ניתן למנוע מחלוקות משפחתיות וסכסוכים קשים ומרים. כדי לחלק את העיזבון בין היורשים על פי דין יש להגיש בקשה לצו ירושה ללשכת הרשם לענייני ירושה, במקרים מסוימים ניתן להגיש את הבקשה גם לבית דין רבני. מומלץ להגיש בקשה לקיום צו ירושה באמצעות עורך דין ירושות וצוואות, כך ניתן להימנע מבעיות וטעויות שונות, יש לצרף לבקשה תעודת פטירה של המנוח, תצהירי הסתלקות מהירושה במידת הצורך, ואישור על עדכון ושליחת הודעות רשמיות ליורשים על פי דין.

כאמור, חלוקת ירושה ללא צוואה מבוססת על הקבוע בחוק הירושה, החוק מכיר בזכותו של בן הזוג של המנוח לקבל את החלק הארי מהעיזבון, לכן במקרים בהם חלוקת העיזבון מבוצעת בין יורשים מהענף הראשון, בן הזוג מקבל חצי וילדי המנוח מקבלים חלקים שווים ממחצית העיזבון.

במקרים בהם בן הזוג של המנוח בחיים והיורשים על פי דין הינם מהענף השני, בן הזוג יקבל מחצית מהעיזבון והורי המנוח יקבלו את החצי השני. במידה והורי המנוח אינם בחיים, בן הזוג יקבל שני שליש מהרכוש וצאצאי ההורים יחלקו שווה בשווה את השליש הנותר.

גם בעת חלוקת העיזבון בענף השלישי של היורשים על פי דין, בן הזוג שנותר בחיים יקבל שני שליש מהעיזבון, השליש הנוסף יחולק באופן שווה בין סביו של המנוח או צאצאיהם.

באין יורשים על פי דין זכאית המדינה לרשת את העיזבון של המנוח. המדינה מחויבת לעשות שימוש ברכוש זה רק למטרות מדע, סעד, חינוך ובריאות.

הזכות בדירת המוריש

אחת הבעיות המרכזיות בחלוקת ירושה ללא צוואה נוגעת לזכויות בדירת המגורים, כדי לשמור על האינטרסים המשותפים של בני הזוג מומלץ לערוך צוואה הדדית בעזרת עורך דין ירושות וצוואות, כך ניתן להגן על בן הזוג שנותר בחיים וגם לשמור על האינטרסים של הילדים המשותפים או הלא משותפים.