Site icon מקומונט גבעת שמואל

חליפות פשתן לגבר – הפתרון האלגנטי לימים חמים

בד הפשתן הוא תוצר של צמח הפשתן, אחד מהיבולים החקלאיים הקדומים ביותר. כבר לפני 34 אלף שנה צמח זה היה ידוע לאנושות, ולפני כ-5,000 שנה תרבויות מסופוטמיה (עירק של היום) בייתו וגידלו פשתן לשימושים שונים כגון חבלים ואף לבוש.

במצרים העתיקה פשתן היה סמל סטטוס, והוא מוזכר אפילו בתנ”ך (יחזקאל טז, י), שם הוא נקרא “שש”. היוונים והרומאים הקדומים חשבו שפשתן הוא סמל לטהרה ומלכותיות, ובמאה ה-8 השתמשו בו בצרפת כבד סטרילי.

צילום: יח”צ

מדוע פשתן כל כך פופולרי

פשתן הוא בד חזק, עמיד ומגוון שיכול להוות כר לשימושים רבים: כריכות ספרים, מפות שולחן, מצעים למיטה, בדי ציור, כיסוי ספות ורהיטים וכמובן גם בגדים. במאות השנים האחרונות יש מתחרים רבים לפשתן, כגון כותנה, צמר, משי וקשמיר לצד בדים מלאכותיים כגון ויסקוזה (זהורית) או פוליאסטר.

כאן המקום לציין שבישראל בד הפשתן עשוי להיות פחות פופולרי בתעשיית הבגדים, וזאת בשל נושאי כשרות (איסור כלאיים הנקרא “שעטנז”, שמשמעו ערבוב צמר ופשתן).

עם זאת פשתן שוב צובר פופולריות רבה בתקופתנו, ולא רק בגלל שהוא חזק ועמיד אלא גם בשל תכונות נוספות כגון ידידותיות לסביבה, העובדה שמדובר בבד קל ונושם ועוד. כמה מהתכונות שהופכים את הפשתן לבד מעולה עבור בגדים:

כדי לייצר בד פשתן איכותי, צריך לחכות לפחות 100 ימים כדי לאפשר לצמח הפשתן לגדול. לאחר מכן יש לבצע מספר שלבים די מורכבים, עד להפקת המוצר המוגמר. כמובן שהיום רוב ייצור בדי הפשתן נעשה במפעלים ממוכנים, העושים במהירות וביעילות גבוהה יותר מה שפעם היה נהוג לעשות בצורה ידנית.

חליפות גברים העשויות מפשתן מיועדות יותר לימים חמים, כגון בעונת האביב והקיץ; אך בהחלט ניתן ללבוש אותן גם בעונות קרות יותר בליווי מעיל טרנץ’ ארוך . מעבר לכך, גם בגדי פשתן כגון חולצות ומכנסיים מעניקים את אותו מראה אלגנטי ועדיין מאפשרים לעור לנשום ולנדף חום בימות הקיץ.

חליפות פשתן מציעות מראה אלגנטי, קלאסי ומתוחכם בהשוואה לחליפות גברים מסוגים אחרים . ככל שבד הפשתן כבד יותר במשקלו, כך הוא יושב טוב יותר על הגוף בהשוואה לבדי פשתן קלים יותר במשקלם. עם זאת, יש גם העדפה לפשתן קל משקל מכיוון שהוא מייצר פחות קמטים בבד, ונראה לעין כבד חלק ואחיד. כמובן שהמראה החלק והאחיד יותר תלוי גם בצפיפות ובאיכות השזירה והתפירה.

איך מזהים פשתן איכותי

בדי הפשתן האיכותיים ביותר כיום מגיעים מאירופה, ממדינות כגון צרפת, בלגיה, אירלנד ואיטליה (בדגש על מדינה זו, שככל הנראה מובילה באיכות נכון להיום). כאשר אתם רוכשים חליפה או כל בגד אחר מבד פשתן, תג ייצור אירופאי בהחלט יעיד על איכות גבוהה יותר.

 

בכל הנוגע לחליפות פשתן, גם משקל הבד הוא גורם חשוב. אם אתם מעדיפים בד כבד יותר, כל מה ששוקל בין 280 ל-360 גרם נחשב טוב; עבור בדים קלים יותר הטווח צריך להיות 220 עד 250 גרם. לחולצות ומטפחות כיס מספיק משקל של 170 גרם.

 

חשוב לציין שהמשקל לבדו לא קובע כמה הבד נושם וקליל, וגם לצפיפות התפירה יש בהחלט השפעה בנושא זה. אם ניתן לראות מבעד לבד עצמו (אפשרי גם תחת תאורה), רוב הסיכויים שתרגישו היטב את הרוח. אם הבד ארוג בצפיפות גבוהה והוא אטום מבחינה ויז’ואלית, הוא יהיה פחות נושם ויתאים גם למזג אוויר קריר יותר.

מכיוון שהבד קל יותר, חליפות פשתן מגיעות בדרך כלל בגרסת בטנה בודדת ולא כפולה. כמו כן מכיוון שהבד נוטה יותר ליצור קמטים, חליפות פשתן מיועדות לאירועים פחות רשמיים ולמצבים יותר יומיומיים.