Site icon מקומונט גבעת שמואל

חנויות וירטואליות טובות לצרכנים

מודרניזציה – אליה וקוץ בה 

העידן המודרני מספק לנו מנעמים רבים – היכולת להגיע ממקום למקום במהירות, חיים ארוכים ובריאים מאשר בעבר וגישה למידע בלתי מוגבל מכל מקום בעולם. יכולות אלו שהיו נראות פלאיות לפני זמן לא רב הפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים ולמובנים מאליהם עבור רוב בני האדם בכדור הארץ.

עם זאת, ממד נוסף של העידן המודרני שלעיתים נתפס כמרכיב שלילי הוא תרבות השפע והיכולת לרכוש כל מוצר בכל זמן ובכל מקום. רבים טוענים כי מדובר דווקא במאפיין שפוגע בחיים, הופך את בני האדם למכורים לצריכה ופוגע בכדור הארץ ובעתיד האקולוגי שלנו ושל ילדינו. כמובן שלא ניתן להתעלם מהצדדים השליליים האלו, אך צריכה נבונה בעידן הווירטואלי דווקא יכולות להיטיב עם הצרכנים. באמצעות דברים שזוכים ליחסי ציבור שליליים כמו ניתוח מידע אישי ופרסום ממוקד, חנות וירטואלית יכולה להיות פתח לצריכה נבונה ומועילה, הן לצרכן והן לבעל העסק.

צילום: FreePik

היתרונות של חנויות וירטואליות

עבור הצרכן, מדובר בראש ובראשונה בחשיפת אפשרויות רבות, פתיחות לשוק גדול יותר ובכך לתחרות גדולה יותר ולאפשרות להשיג עסקאות טובות יותר ומחירים זולים יותר. הצרכן המודרני יכול לבחור בין חנות וירטואלית כזו או אחרת, בלי הצורך להגיע למקום או אפילו לגור בקרבתו. בנוסף, המסחר ברשת מאפשר לצרכן לערוך סקר שוק ולהשוות בין הצעות בצורה קלה ונוחה ובכך עוזרת לו להגיע לעסקה הטובה והמשתלמת ביותר עבורו. כמובן, יתרון גדול נוסף הוא הזמינות והמיידיות של המידע. אין צורך להגיע לחנות רחוקה בשעות פתיחה מוזרות, המידע כולו זמין ונגיש וכל מה שצריך הוא ללחוץ על כפתור ולהזמין.

שימוש במידע מותאם אישית

הנושא זוכה לאחרונה לסיקור נרחב בעקבות פרשות כמו ההתערבות בבחירות בארצות הברית, אך שימוש במידע אישי של המשתמשים לא חייב להיות שלילי. באופן עקרוני, חברות אשר מעבירות את המידע לגורם שלישי לצרכים שאינם מיועדים לחברה, נדרשות לעדכן את הצרכן מבעוד מועד ולבקש את רשותו. עם זאת, שימוש של העסק במידע האישי של הצרכן יכול להפוך את חוויית הקניה למועילה יותר עבור הצרכן. הצעות כמו מוצרים שקונים אחרים קנו, הדגשה של מבצעים הקשורים למוצרים שהצרכן חיפש או המלצה על מוצרים דומים לכאלו שהוא רכש בעבר מקלים מאוד על הצרכן ומאפשרים לו למצוא עסקה משתלמת בפחות מאמץ. כמובן שאיסוף מידע עלול להיות מנוצל לרעה אך במרבית המקרים האפשרות החמורה ביותר היא הצגת פרסומת מתריסה או כזו שמעוררת אצל הצרכן רגשות מסוימים. זה אמנם כלי מלוכלך בקמפיין פוליטי אך לא כזה ששווה לעצור את רכבת המודרנה בעבורו.

המחיר האקולוגי של צרכנות וירטואלית

רבים מזכירים את המחיר האקולוגי של צריכה באמצעות חנות וירטואלית. גזי החממה הרבים הנפלטים בדרכו של המוצר מארץ המקור אל הצרכן מחושבים שוב ושוב ומזכירים לנו שגם לפעולות היומיומיות שלנו יש מחיר סביבתי. כמובן שמדובר באספקט נכון שחשוב לקחת בחשבון כאשר אנחנו צורכים מוצרים ברשת. עם זאת, ראוי להזכיר כי האלטרנטיבות לא תמיד כוללות חתימה סביבתית נמוכה בהרבה. במקרים של מוצרים המיוצרים מעבר לים, רכישה שלהם בחנות השכונתית אולי תתמוך בעסק של אחד מחברי הקהילה אך מבחינת המחיר האקולוגי, עדיין נדרש משלוח של המוצר ברחבי העולם. בשקלול של משלוח הסחורה לחנות יחד עם החיסכון של מסחר וירטואלי בצורך לצאת מהבית, לעיתים ברכב המזהם ובמקרים מסוימים אף לערוך סקר שוק הכולל נסיעה למגוון של חנויות שונות, יכול להיות שרכש באמצעות חנות וירטואלית דווקא יהיה הפתרון האקולוגי והטוב יותר עבור הסביבה.