Site icon מקומונט גבעת שמואל

חסימת מעיים – תסמינים וטיפול

היא יכולה להיות פתאומית והיא יכולה להתפתח בהדרגה, אך בכל מקרה שהוא – חסימת המעיים היא מסוכנת ויש להיות ערים לתסמינים שלה כדי לזהות האם זהו המצב הרפואי הנוכחי ממנו אתם סובלים. גם עצירות כרונית וממושכת יכולה להוביל להתפתחות חסימת מעיים, לכן אין לזלזל בה ויש לבחון את הסיבה להיווצרותה ואת הדרכים לטפל בה כדי למנוע חסימת מעיים. אז מהם התסמינים שמתפתחת חסימה, מה ניתן לעשות כדי למנוע אותה ומהם סימני האזהרה שמחייבים אותנו לקבל טיפול רפואי מיידי? כל התשובות בהמשך הכתבה.

מהי חסימת מעיים

חסימת מעיים היא מצב רפואי מסוכן שיכול אף להוות סכנת חיים. החסימה יכולה להתרחש במעי הגס או במעי הדק, למעשה בעת החסימה המזון נלכד ולא יכול להמשיך הלאה במעיים ועד להוצאתו מהגוף וכך חלה הפרעה באספקת הדם למעי, דבר שיכול להתפתח לנמק או לגרום נקבים בדפנות המעי וכך עלולה לדלוף צואה לחלל הבטן – זהו מצב רפואי מסוכן ביותר שכן הזיהום של הצואה בחלל הבטן קשה מאוד לטיפול ויכול להוביל במקרים מסוימים אפילו למוות. היא יכולה להיות חלקית או מלאה ויש סיבות רבות שגורמות לחסימה, בין היתר בקע במעי שלא טופל או גידולים במעי.

צילום: FREEPIK

הסיבות השכיחות להופעת חסימת מעיים במעי הדק הן הידבקויות על רקע של ניתוח קודם במעי, בקע שלא מטופל והסתבך לכליאת מעי וגידול שחוסם את המעבר למזון. במעי הגס לעומת זאת נוכל לראות שהסיבות השכיחות להופעת חסימת מעי הם תהליך דלקתי במעי הגס, כזה שנגרם על רקע של מחלה כרונית או כזה שהיה חריף ונגמר אך הותיר רקמה צלקתית. סיבות נוספות הן גידול בדפנות המעי, תסביב המעי הגס ושיתוק פעילות המעי ושריריו.

סיבה שכיחה נוספת ממנה סובלים רבים באוכלוסייה היא עצירות קשה וכרונית שבאה לידי ביטוי בהצטברות אבני צואה שחוסמים את הדרך למזון וגורמים לחסימת מעיים. העצירות יכולה לנבוע מתזונה לקויה, מגורמים גנטיים שונים כמו פיסורה או טחורים או מסיבות רבות אחרות ובהן שימוש בתרופות, וכשהיא ממושכת במיוחד הצטברות אבי הצואה מובילים לחסימת מעיים, לכן מומלץ לטפל בעצירות כרונית עוד בתחילת דרכה כדי למנוע את הסיבוך הרפואי אך גם את הסבל ממנו.

מהן הסכנות הטמונות בחסימת מעיים ומדוע חובה לטפל מיד?

חסימת מעיים היא מצב חירום רפואי המחייב טיפול מיידי. אם חלילה נגרם נמק במעי הוא מחייב את כריתת האזור ואת האזור הסובב לו, דבר שיכול להוביל לסיבוכים רפואיים שונים. כמו כן, בעת חסימת מעיים יכול להתרחש מצב רפואי מסוכן עוד יותר – נקב במעי ודליפת תוכן המעי לחלל הבטן – זהו זיהום מסוכן שעלול להעמיד את מי שסובל ממנו בסכנת חיים.

מה הטיפול במקרה של עצירות ברת חלוף ומתי נדרש לפנות בדחיפות לייעוץ רפואי?

אחת הסיבות השכיחות להופעת חסימת מעיים היא העצירות הכרונית, היא גורמת לסבל ממשי אך היא בהחלט ברת טיפול, לעיתים קרובות טיפול בעצירות יהיה אפילו קל ולא יכלול תרופות. בהתאם למצב הרפואי ולמידת העצירות הכרונית, ניתן לטפל בה באמצעות תוספי מזון ושימוש בטיפולים מעולם הרפואה האלטרנטיבית. כמו כן, מומלץ מאוד לעסוק בפעילות גופנית ולהרכיב תפריט דיאטה מתאים לעצירות כרונית.