Site icon מקומונט גבעת שמואל

חקירות ריגול תעשייתי – תבטיחו את ההצלחה של העסק שלכם

כל חברה בכל מגזר עסקי חשופה לאיום של ריגול תעשייתי וגניבת מידע קנייני. ריגול תאגידי נמצא במגמת עלייה ברחבי העולם, ועסקים משתמשים בכל אמצעי העומד לרשותם כדי לרכוש נתונים שיעניקו להם יתרון תחרותי או פיננסי על פני המתחרים שלהם. ריגול תעשייתי הוא הפרקטיקה הסמויה של חקירת מתחרים כדי להשיג יתרון עסקי. מטרת החקירה עשויה להיות סוד מסחרי כגון מפרט מוצר קנייני או נוסחה, או מידע על תוכניות עסקיות. במקרים רבים, מרגלים תעשייתיים פשוט מחפשים כל מידע שהארגון יכול לנצל לטובתו.

קרדיט Freepik.com

סוגי ריגול תעשייתי

ריגול תעשייתי וריגול תאגידי מתבצע במגוון ערוצים ולמטרות שונות. חלק מהריגול מתנהל בערוצים חוקיים וחלקם מתנהל שלא כדין. להלן דוגמאות לכמה סוגים נפוצים של ריגול תעשייתי:

  • גניבת IP- סוג זה של ריגול מגיע בצורות רבות ושונות. לדוגמה, זה יכול להיות גניבה של עיצובים הנדסיים מחברת רכב או תעופה וחלל, נוסחה לתרופה חדשה מחברת תרופות או אפילו דפי תמחור ורשימות לקוחות. פריטים אלה עשויים להיגנב על ידי מבצעים חיצוניים או על ידי גורמים פנימיים.
  • העסקת עובדים- מתחרים מנסים לעתים קרובות לשכור עובדים מחברות כדי לקבל גישה למידע שהעובדים רכשו בעבודה. רוב הזמן, הידע שעובדים משיגים בעבודה הוא חלק מהמקצוע וניתן להעברה באופן לגיטימי, אבל יש גם מקרים שבהם עובדים עוזבים עם סודות מסחריים ונוסחאות חשובות בראשם שהם יכולים להפעיל עבור החברות החדשות שלהם.
  • האזנת סתר- מי שרוצה מידע מחברה יכול להגדיר מכשירים ניידים שמאזינים או מקליטים שיחות מסוימות, כמו ישיבת דירקטוריון סודית. במקרים מסוימים, האזנת סתר זו עשויה להיות חוקית ומאושרת, אך במקרים אחרים מדובר בהאזנה בלתי חוקית למטרת רווח כלכלי או אסטרטגי.
  • התקפות סייבר ותוכנות זדוניות.

ריגול תעשייתי מול מודיעין תחרותי – מה ההבדל?

ריגול תעשייתי נבדל ממודיעין תחרותי, אשר מוגבל לאיסוף מידע זמין לציבור. כאשר ארגונים, חברות וממשלות אוספים מידע תחרותי זה על זה, הם חוקרים אתרי אינטרנט, פרסומים, הגשת פטנטים, מאמרים וכל מידע זמין לציבור אחר שיכול לספר להם יותר על הארגון שהם חוקרים. סוג זה של ריגול פתוח לכל אדם והוא חוקי לחלוטין. ריגול תעשייתי, לעומת זאת, מבקש לחשוף מידע לא פומבי, קנייני לטובת יתרון תחרותי זה או אחר. 

כיצד תגנו על העסק שלכם מפני ריגול תעשייתי?

להלן ארבע דרכים למנוע מהנתונים היקרים שלכם ליפול לידיים הלא נכונות:

  • זהו מה הוא מידע רגיש וסווגו אותו ככזה, תוך נקיטת הצעדים הדרושים כדי להגן עליו. מידע כגון תהליכי משא ומתן עסקיים וחידושים או אסטרטגיות שוק חדשות מזוהים בקלות כ”רגישים”. עם זאת, מידע אחר, כגון קבצי כוח אדם, מבנה התמחור ורשימות הלקוחות, לעתים קרובות ונשארים ללא הגנה.
  • בצעו הערכת סיכונים לזיהוי נקודות תורפה. העריכו גם את ההסתברות שמישהו ינצל את הפגיעות שלכם וישיג מידע רגיש.
  • קבעו, סקרו ועדכנו מדיניות אבטחה ואמצעי הגנה מתאימים, הן מבחינה פרוצדורלית והן מבחינה טכנולוגית, כדי לסכל ניסיונות לנצל נקודות תורפה ולהשיג גישה לנתוני חברה יקרי ערך.

וכדי להיות בטוחים במאת האחוזים, שכרו את שירותיהם של משרד חקירות אמין והבטיחו כי אתם תקבלו ראשונים מידע רגיש על המתחרים. דגו חקירות יספקו לכם את הייעוץ המתאים עבור בניית אסטרטגיית הגנה על המידע הרגיש שלכם, במקבלי לאיסוף מידע מודיעיני מועיל על החברות המתחרות.